ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج لایت کوین
تکنولوژی

هر آنچه باید درمورد استخراج لایت کوین بدانید

لایت کوین (Litecoin) یک نسخه تغییریافته از بیت کوین محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به دست چارلی لی (Charlie Lee) ایجاد شد.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

لایت کوین (Litecoin) با نماد LTC یک نسخه تغییریافته از بیت کوین محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به دست چارلی لی (Charlie Lee) یک مهندس نرم‌افزار در گوگل ایجاد شد. فرایند استخراج لایت کوین نیز تا حدودی شبیه بیت کوین است؛ اما تفاوت‌هایی نیز در این میان دیده می‌شود.

چارلی لی پس از ایجاد این رمزارز جدید اعلام کرد که لایت کوین شاخه‌ای از بیت کوین با کمی تغییرات با هدف ایجاد رمرارزی با کارایی بهتر است. این رمزارز در حقیقت شاخه‌ای از بیت کوین با کمی تغییرات و کد منبع تغییریافته است.

در این مطلب قصد داریم ببینیم برای استخراج لایت کوین چه مراحلی را باید طی کنیم، برای انجام آن به چه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی نیاز داریم، با فرایند این کار و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با فرایند استخراج بیت کوین آشنا شویم. در پایان مقاله هم به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا استخراج لایت کوین می‌‌تواند به‌اندازه قابل‌قبول درآمدزا باشد یا نه.

انتخاب سخت‌افزار لازم برای استخراج لایت کوین

ماینر لاین کوین

برای استخراج لایت کوین نیازمند دستگاه استخراج‌کننده یا دستگاه ماینر (Miner) یا به‌اصطلاح ریگ ماینینگ (Mining rig) قدرتمندی نیستید و یک کامپیوتر یا ریگ ماینینگ دارای CPU یا کارت گرافیک قدرتمند نیز می‌تواند نیاز شما را برطرف کند؛ البته توصیه می‌کنیم در صورت امکان برای انجام این کار از یک ماینر ASIC اسکریپت استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید؛ زیرا چنین ماینرهایی به‌طور اختصاصی برای استخراج لایت کوین طراحی شده‌اند و برای ماینینگ این ارز قدرت هشینگ بالایی دارند.

در ضمن مدل‌های کم‌مصرف این ماینرها نیز تولید شده‌اند که با خرید آن‌ها می‌توانید هزینه برق مصرفی استخراج را کاهش دهید. در بسیاری از موارد مبلغ پرداخت‌شده برای خرید این ماینرها در مدت کوتاهی به شما بازگردانده خواهد شد.

از سوی دیگر استفاده از کامپیوتر به‌عنوان ماینر باعث کاهش عمر آن می‌شود؛ زیرا برای کسب بهترین نتیجه ممکن، عملیات ماینینگ باید به‌صورت شبانه‌روزی ادامه داشته باشد و چون این عملیات فعالیت محاسباتی سنگینی است، افزایش بیش از حد دمای کامپیوتر را به دنبال دارد و درصورتی‌که سیستم به‌درستی خنک نشود، امکان آسیب دیدن آن وجود دارد؛ حتی اگر هم سیستم آسیب نبیند، عمر آن به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که در صورت استفاده از ماینر به‌جای کامپیوتر، می‌توانید علاوه بر لایت کوین ارزهای دیگر را نیز استخراج کنید (حتی برخی از این نوع ماینرها توانایی استخراج دو رمزارز به‌صورت هم‌زمان را نیز دارند). درصورتی‌که توانایی خرید ماینر نو ندارید، می‌توانید با خرید یک ماینر دست‌دوم هزینه اولین استخراج رمز ارز را به حداقل برسانید.

البته دمای ماینرهای ASIC در حین فعالیت به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند و این دستگاه‌ها دارای سروصدای زیادی هم هستند (صدای برخی از ماینرهای ASIC بسیار زیاد است و فعالیت آن باعث آزار همسایه‌ها یا حتی خود شما می‌شود)؛ بنابراین برای کاهش دما و کاهش سروصدای آن در حین فعالیت باید از ابزار مناسبی استفاده کنید. باکس‌های ماینر ابزارهای کاملاً مناسبی برای حل این دو مشکل مهم هستند.

این باکس‌ها می‌توانند صدای ماینرها را بین ۸۵ تا ۹۵ دسی‌بل کاهش دهند و دمای آن‌ها در حین فعالیت را نیز ۱۰ درجه کاهش دهند. در ضمن این باکس‌ها که به‌سادگی قابل‌حمل هستند، می‌توانند از ماینرها در برابر گردوغبار نیز محافظت کنند و به این صورت عمر مفید آن‌ها را نیز افزایش دهند.

انتخاب نرم‌افزار مناسب برای استخراج

نرم افزار ماینینگ cgminer

انتخاب نرم‌افزار ماینر مناسب نیز یکی از مراحل بسیار مهم پیش از آغاز فرایند استخراج رمزارز است؛ البته برخی از ماینرها همراه با نرم‌افزار ازپیش‌نصب‌شده به فروش می‌رسند و نیازی به نصب نرم‌افزار ندارد؛ اما برخی از ماینرها هم بدون نرم‌افزار هستند. نرم‌افزارCGminer یکی از بهترین نرم‌افزارهای ماینر است.

این نرم‌افزار در اصل برای استخراج بیت کوین طراحی شده است؛ اما می‌توان برای استخراج لایت کوین نیز از آن استفاده کرد. CGminer برای ماینرهای دارای کارت‌های گرافیک‌های مختلف نیز گزینه مناسبی است. نرم‌افزارهای CUDAminer و Cpuminer نیز برای استخراج رمرارزهای مختلف ازجمله لایت کوین مناسب هستند.

برای استفاده از نرم‌افزار CGminer باید پس از دریافت آن، پوشه دربردارنده فایل‌های آن را روی هارد خود اکسترکت کنید. در مرحله بعد در پوشه cgminer باید یک فایل متنی با پسوند bat. ایجاد کنید. برای ایجاد چنین فایلی یک نوت‌پد خالی باز کنید و عبارت زیر را همراه با اطلاعات ماینینگ پولی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید، وارد کنید. در ادامه در مورد استخر استخراج یا ماینینگ پول توضیح خواهیم داد.

start "c:\cgminer" --scrypt -o STRATUM:PORT -u WORKER -p PASSWORD

پس از واردکردن این اطلاعات در نوت‌پد، روی گزینه File در آن کلیک و سپس با انتخاب گزینه Save، فایل متنی را با پسوند bat. در پوشه cgminer ذخیره کنید. سپس با راست‌کلیک کردن روی فایل ایجادشده و انتخاب گزینه Run as administrator،  آن را اجرا کنید تا فرایند ماینینگ آغاز شود.

توجه: قبل از تنظیم نرم‌افزار cgminer و پیکربندی آن برای استخراج ارز، باید یک حساب کاربری در یک ماینینگ پول ایجاد کنید و سپس آدرس اتصال (Connection URL)، پورت (port)، نام کاربری (username) و رمز عبور (password) را دریافت و در فایل متنی ایجادشده برای ماینینگ وارد کنید.

پس از اجرای فایل یک پنجره خط فرمان باز می‌شود که می‌توانید در آن نتایج ماینینگ مثل میزان هش‌ریت را مشاهده کنید.

ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

پس از تکمیل مراحل استخراج لایت کوین، باید آن را به یک کیف پول ارز دیجیتال انتقال دهید و از آن در این کیف پول نگهداری کنید. در حقیقت کیف پول‌ها مکانی برای نگهداری رمرارزها هستند. کیف‌های پول ارز دیجیتال که با نام کیف پول دیجیتالی یا والت نیز شناخته می‌شوند، دارای ۲ نوع آدرس هستند که شامل آدرس عمومی برای ارسال رمزارز از کیف پول یا دریافت آن و آدرس خصوصی جهت دسترسی فرد صاحب رمرارزها به آن‌ها است. کیف‌های پول را می‌توان به سه صورت آنلاین و آفلاین، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و سرد و گرم دسته‌بندی کرد.

  • کیف پول‌های آنلاین و آفلاین: کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های وب کیف پول‌هایی هستند که در قالب نسخه وب طراحی و ایجاد شده‌اند و می‌توانید با استفاده از مرورگر وب به‌راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید.برای استفاده از کیف‌ پول‌های وب معمولا باید اکستنشن آن‌ها را دریافت و در مرورگر نصب کنید منظور از کیف پول‌های آفلاین برخی از کیف پول‌های نرم‌افزاری ایجادشده در قالب اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای پلتفرم‌های مختلف و همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری است.
  • کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری: کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌صورت اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های مختلف طراحی شده‌اند و کیف پول‌های سخت‌افزاری هم سخت‌افزارهای طراحی‌شده برای نگهداری رمزارزها با ظاهری شبیه به فلش مموری هستند که پورت USB دارند.
  • کیف پول‌های سرد و گرم: کیف پول‌های سرد (Cold Wallets) به کیف پول‌های نرم‌افزاری آفلاین و کیف‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های گرم (Hot Wallets) به کیف پول‌های آنلاین با قابلیت اتصال به اینترنت گفته می‌شود.

استفاده از کیف پول‌های آنلاین و نرم‌افزاری راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری است؛ در مقابل امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری به میزان قابل‌توجهی بیشتر است و نفوذ به آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست؛ البته این کیف پول‌ها قیمت نسبتاً بالایی دارند و استفاده از آن‌ها نسبت به استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری و آنلاین کمی دشوارتر است؛ توصیه می‌کنیم درصورتی‌که دارای رمز ارزهایی با ارزش بالا هستید، از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید تا امنیت نگهداری آن‌ها کاملاً تضمین شود.

در صورت تمایل برای استفاده از والت وب یا والت نرم‌افزاری، استفاده از والت وب یا والت نرم‌افزاری خود لایت کوین را به شما پیشنهاد می‌کنیم

برای استفاده از والت وب لایت کوین مراحل زیر را دنبال کنید

با مرورگر گوگل کروم وارد وب‌سایت والت لایت کوین شوید.

  • روی گزینه Launch App کلیک کنید.
  • در پنجره بازشده گزینه Create a new Wallet را انتخاب کنید
  • در بخش Username نام کاربری خود را وارد کنید و گزینه I've Written it down را بزنید
  • گزینه Download backup را بزنید.

اکنون والت آماده استفاده است، برای استفاده از والت لایت کوین با استفاده از اپلیکیشن موبایل آن نیز باید همین مراحل را دنبال کنید

برای افزودن لایت کوین به فهرست رمرارزهای کیف پول خود، روی آیکون جستجو کلیک و عبارت Litecoin را تایپ کنید. پس از نمایش این کلمه در نتایج جستجو روی آن کلیک کنید.

پس از انتخاب لایت‌ کوین و انتخاب سربرگ Recieve، روی گزینه genetate address کلیک کنید تا آدرس کیف پول (Wallet Adress) و آدرس عمومی (Public address) ایجاد شود. برای انتقال ارز استخراج‌شده از حساب کاربری خود در ماینینگ پول، باید آدرس کیف پول را کپی و در بخشی تحت عنوان Payment address (یا عناوین مشابه) که معمولاً در بخش Edit account (یا عناوین مشابه) قرار دارد، پیست کنید.

در صورت تمایل برای استفاده از کیف پول سخت‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری «لجر نانو ایکس» (ledger Nano X) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری محسوب می‌شود.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس

برای استفاده از این کیف پول سخت‌افزاری مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پس از ورود به سایت Ledger، اپلیکیشن LEDGER LIVE را سیستم‌عامل موردنظر خود (ویندوز یا مک یا لینوکس)
  • پس از دانلود و نصب اپلیکیشن، ابتدا گزینه Get started را انتخاب کنید و سپس تیک گزینه I have read and accept the terms of service and privacy policy را بزنید.
  • در صفحه بعدی گزینه install as new device و پس از آن گزینه Ledger nano x را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعدی سراغ دستگاه بروید و با زدن دکمه سمت چپ دستگاه آن را روشن کنید
  • سپس با استفاده از دکمه‌های سمت راست و چپ دستگاه بین منوهای مختلف حرکت کنید و پس از رسیدن به گزینه set as new device، این گزینه را با زدن هر دو دکمه هم‌زمان با هم، انتخاب کنید.
  • پس از نمایش عبارت choose pin code of 4 to 8 digits، هر دو دکمه را به‌صورت هم‌زمان بزنید
  • با زدن دکمه سمت راست رقم انتخابی افزایش، با زدن دکمه سمت چپ رقم انتخابی کاهش و با زدن هر دو دکمه به‌صورت هم‌زمان، رقم انتخابی تأیید می‌شود. پس از نمایش تیک هر دو دکمه را بزنید تا پین تائید شود و سپس بار دیگر این را وارد کنید.
  • پس از واردکردن مجدد پین هر دو دکمه را هم‌زمان با هم بزنید. پس از مشاهده جمله write down your recovery phrase باز هم دو دکمه را هم‌زمان با هم بزنید. پس از انجام این کار به شما هشدار داده می‌شود که در صورت فراموشی پین کد یا مفقود شدن آن‌ها، تنها راه دسترسی به کیف پول، واردکردن کلمات ریکاوری هستند.
  • زمانی که این پیام نمایش داده شد بار دیگر هم‌زمان هر دو دکمه را بزنید. سپس کلمه همراه با شماره به شما نمایش داده می‌شود (مثلاً 1- town) این کلمه را باید مقابل عدد 1 در صفحه عرضه‌شده همراه با والت یا هر کاغذ دیگری یادداشت کنید.
  • پس از نوشتن این کلمه دکمه سمت راست را بزنید تا کلمه بعدی را مشاهده کنید. در این قسمت باید ۲۴ کلمه را مقابل اعداد آن‌ها در ریکاوری شیت یکی پس از دیگری یادداشت کنید و کاغذ حاوی این کلمات را در جای امنی نگه‌داری کنید. پس از یادداشت هر ۲۴ کلمه روی کاغذ، دو دکمه را هم‌زمان بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
  • در مرحله بعدی نیز باید دکمه سمت راست دستگاه را پشت سرهم بزنید تا کلمات دوباره پشت سر هم نمایش داده شوند.
  • در این مرحله کلمات به‌صورت تصادفی نمایش داده می‌شوند و هر زمانی که کلمات مطابق ترتیب قبل نمایش داده شدند، دو دکمه را هم‌زمان با هم بزنید (مثلاً هر زمانی که کلمه شماره ۱ نمایش داده شد، دو دکمه را هم‌زمان با هم بزنید و پس از نمایش کلمه شماره ۲ نیز این کار را انجام دهید و این کار را تا نمایش کلمه شماره ۲۴ ادامه دهید). پس از انتخاب هر ۲۴ کلمه به ترتیب قبلی، کیف پول آماده استفاده است.

لجر نانو ایکس مجهز به بلوتوث است و شما می‌توانید ارتباط بین این کیف پول و دستگاهی را که اپلیکیشن ledger live روی آن نصب‌شده است، با بلوتوث برقرار کنید. سپس می‌توانید از طریق اپلیکیشن، مدیریت ارزهای موجود در کیف پول و نقل‌وانتقال آن‌ها را در دست بگیرید (درست مانند زمانی که از یک کیف پول نرم‌افزاری استفاده می‌کنید)

فرآیند استخراج لایت کوین

ماینینگ لایت کوین

لایت کوین نیز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که در یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد شده است و دفتر کل دیجیتالی آن در شبکه غیرمتمرکز توسط چند نود نگهداری می‌شود، نه یک سازمان خاص. لایت کوین نیز مانند بیت کوین در حال صعود به صدر کریپتوکارنسی‌های ارزشمند است و شاهد افزایش فزاینده حجم خریدوفروش آن نیز هستیم؛ بنابراین استخراج لایت کوین نیز مانند استخراج بیت کوین می‌تواند منفعت بخش باشد.

مقایسه فرایند استخراج بیت کوین و لایت کوین

مقایسه فرایند استخراج بیت کوین و لایت کوین

استخراج بیت کوین و لایت کوین به دلیل ساختار مشابه و همچنین با توجه به اینکه لایت کوین در حقیقت نسخه تغییریافته‌ای از بیت کوین محسوب می‌شود تا حدود زیادی مشابه است؛ اما هر دو روش یک سری تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند که در صورت تمایل برای استخراج لایت کوین باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید. ابتدا شباهت‌های روش‌های استخراج رمز ارز این دو رمزارز و سپس تفاوت‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم

شباهت‌ها

شباهت‌های روش‌های ماینینگ این دو رمزارز شامل مشابه دستگاه‌های قابل‌استفاده برای استخراج این رمرارزها و یکسان بودن مکانیسم مورداستفاده برای استخراج می‌شود

مشابه بودن دستگاه‌های مورداستفاده برای استخراج

لایت کوین نیز مانند بیت کوین کاملاً قابل‌استخراج است و می‌توان آن را مانند بیت کوین با کامپیوترهای دارای سی‌پی‌یوها و کارت گرافیک‌های قوی (که با نام ریگ‌های ماینینگ نیز شناخته می‌شوند) یا با خرید ماینرها ASIC استخراج کرد.

درضمن می‌توان با پیوستن به استخرهای استخراج که استخرهای ماینینگ یا «ماینینگ پول» (Mining pools) نیز نام دارند یا با بهره‌مندی از سرویس استخراج ابری که «کلود ماینینگ» (Cloud mining) نام دارد، نیز لایت کوین را استخراج کرد؛ بنابراین برای استخراج لایت کوین نیاز به دستگاه اختصاصی ندارید و می‌توانید با همان دستگاه ماینرهای قابل‌استفاده برای استخراج بیت کوین، این ارز دیجیتال را نیز استخراج کنید.

یکسان بودن مکانیسم مورداستفاده در فرایند استخراج

برای استخراج لایت کوین و بیت کوین از یک الگوریتم اجماع به نام «الگوریتم اثبات کار» (Proof of work) استفاده می‌شود. استخراج لایت کوین نیز مانند استخراج بیت کوین فرایندی است که در آن تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین تأیید می‌شوند و پس از تأیید شدن تراکنش‌ها بلاک در حال محاسبه بسته و بلاک جدید باز می‌شود.

در الگوریتم اثبات کار برای استخراج رمزارز دستگاه ماینر باید با استفاده از قدرت پردازشی خود یک سری تابع به نام «تابع‌های هش» (hash functions) را حل کنند. الگوریتم مورداستفاده برای استخراج رمرارزها با حل کردن هش‌های مختلف «الگوریتم هشینگ» (hashing algorithm) نام دارد.

«هش‌» (hash) در حقیقت کدی با طول ثابت و دربردارنده اطلاعات تراکنش‌ها است. ماینر برای استخراج رمزارز باید به هشی دست پیدا کند که مقدار آن کمتر از مقدار هش هدف یا «هش تارگت» (Target hash) یا با آن مساوی باشد. هر کاربری که زودتر بتواند با دستگاه ماینر خود به این هش که در اصطلاح هش برنده یا «وینینگ هش» (Winning hash) دست پیدا کند، در رقابت با سایر کاربران شبکه پیروز می‌شود و می‌تواند بلاک را از آن خود و آن را استخراج کند.

دستگاه‌های ماینر برای دست یافتن به هش برنده باید تعداد بی‌شماری هش در ثانیه را محاسبه کند؛ طبیعتاً در رقابت بین ماینرها، ماینری که بتواند در هر ثانیه هش‌های بیشتری را محاسبه کند، پیروز میدان خواهد بود. قدرت ماینرها برای محاسبه هش‌ها با پارامتری به نام نرخ هش یا «هش‌ریت» (Hashrate) یا «هش پاور» (hash power) با واحد H/s سنجیده می‌شود. هش‌ریت یک دستگاه هرچقدر بالاتر باشد، بهتر است و دستگاه دارای هش‌ریت بالاتر، توانایی محاسبه تعداد بیشتری از هش‌ها را هر ثانیه دارد؛ به‌عنوان‌مثال ماینری با هش‌ریتی یک کیلوهش nv ehkdi (KH/s) می‌تواند ۱۰۰۰ هش در ثانیه را محاسبه کند.

قابل‌استفاده بودن روش استخر استخراج و استخراج ابری برای هر دو رمزارز

همانطور که گفتیم استخراج رمزارز به سه روش امکان‌پذیر است که شامل روش استخراج فردی، استخر استخراج و استخراج ابری می‌شود.

نخستین روش همانند روشی است که توضیح دادیم و سازمان یا فرد باید به‌صورت فردی با استفاده از ماینر یا ماینرهای خود و نرم‌افزار ماینینگ رمزارز موردنظر خود را استخراج کند.

در روش استخر استخراج یا ماینینگ پول که روش حرفه‌ای‌تری برای استخراج رمز ارز از محسوب می‌شود و در صورت استفاده از آن می‌توانید به درآمد بهتری از طریق استخراج رمز ارز دست پیدا کنید، شانس بیشتری برای دست یافتن به هش برنده و کسب بلوک را دارید. در این روش استخراج به‌صورت گروهی انجام می‌شود و تعدادی از استخراج‌کنندگان قدرت محاسباتی ماینرهای خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

ماینینگ پول لاین کوین

چنین تکنیکی باعث افزایش قدرت محاسباتی ماینرهای یک گروه یا به‌اصطلاح یک استخر استخراج می‌شود که افزایش مجموع هش‌ریت ماینرها را به دنبال دارد و درنهایت منجر به افزایش شانس دستیابی به هش برنده می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که توانایی ایجاد مزرعه‌های ماینینگ یا ماینینگ فارم (Mining farm) را ندارند (منظور از مزرعه استخراج نصب تعداد زیادی از ماینرها در کنار یکدیگر و ایجاد شبکه‌ای از آن‌ها به‌منظور افزایش بسیار زیاد قدرت هش شبکه است)، از این روش استفاده کنند تا شانس خود را برای به دست آوردن ارز دیجیتال به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند

البته استخرهای ماینینگ ۱ تا ۳ درصد ارزش رمزارز استخراج‌شده را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند و نحوه محاسبه کارمزد در استخرهای مختلف متفاوت است؛ بنابراین اگر کارمزد و نحوه محاسبه آن برای شما مهم است، قبل از پیوستن به استخر و آغاز فعالیت در آن، حتماً اطلاعات لازم در مورد این دو موضوع را به دست آورید. از میان محبوب‌ترین استخرهای استخراج لایت کوین در سال ۲۰۲۲ می‌توان به «پروهشینگ» (Prohashing)، «لایت کوین پول» (Litecoin pool) و «آیکاپول» (Aikapool) اشاره کرد.

استخراج ابری یا کلود ماینینگ یکی دیگر از روش‌های کارآمد استخراج رمزارز است. در این روش استخراج رمز ارز در بستر فضای ابری و با بهره‌مندی از قدرت محاسباتی وام‌گرفته‌شده از یک دیتاسنتر انجام می‌شود. در این روش هم شما باید مبلغی را به‌عنوان کارمزد سالانه یا ماهانه به صاحب دیتاسنتر پرداخت کنید؛ در حقیقت در این روش شما درازای پرداخت مبلغ مذکور، میزان مشخصی از قدرت محاسباتی را اجاره می‌کنید.

کلود ماینینگ لایت کوین

در این روش برخلاف روش استخراج فردی و روش استخر استخراج، نیازی به استفاده از دستگاه‌های ماینر ندارید و میزانی از ارز استخراج‌شده به نسبت قدرت محاسباتی اجاره‌شده به شما تعلق می‌گیرد؛ بنابراین با استفاده از این روش دیگر لازم نیست خود را درگیر خرید نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ماینر و مراحل فنی استخراج رمز ارز کنید و طبیعتاً دیگر مجبور به پرداخت هزینه سنگین برق مصرفی ماینرها هم نخواهید بود و به‌راحتی می‌توانید کسب درآمد کنید.

البته این روش یک عیب اساسی دارد. درصورتی‌که قیمت لایت کوین یا هر رمزارز انتخاب‌شده دیگری کمتر از هزینه عملیاتی و هزینه برق مصرفی شود، هیچ میزان رمزارزی به شما تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین پول خود را از دست خواهید داد و متضرر نخواهید شد. در حال حاضر سایت‌های ChickenFast و ECOS و Genesis Mining جزو بهترین سایت‌ها برای استخراج ابری هستند.

محدود بودن توکن‌های قابل‌استخراج و پاداش بلاک

توکن‌های قابل‌استخراج هر دو رمزارز دارای تعداد معدودی هستند و پس از استخراج شدن آن‌ها، استخراج توکن‌های بیشتر دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. درضمن پاداش بلاک در بلاکچین هر دو رمزارز نیز محدود است. تعداد توکن‌ها یا سکه‌های قابل‌استخراج بیت کوین ۲۱ میلیون توکن و تعداد توکن‌های قابل‌استخراج لایت کوین ۸۴ میلیون توکن است. پس از استخراج این تعداد توکن در شبکه بلاکچین هر دو رمزارز، دیگر ارز جدیدی در سیستم آزاد نمی‌شود

در شبکه بلاکچین هر دو ارز، میزان پاداش بلاک در مقطع زمانی مشخصی نصف می‌شود. در شبکه بیت کوین پاداش بلاک بعد از هر ۲۱۰ هزار بلاک و در شبکه لایت کوین بعد از حرف ۸۴۰ هزار بلاک نصف می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال بلاک‌های بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار استخراج می‌شوند و در هرروز به‌طور متوسط ۱۴۴ بلاک استخراج می‌شود؛ بنابراین تقریباً چهار سال طول می‌کشد تا پاداش بلاک این ارز دیجیتالی نصف شود. در حال حاضر پاداش تأیید هر بلاک در بلاکچین بیت کوین ۲۵ بیت کوین است و این میزان در چهار سال دیگر ۱۲.۵ بیت کوین می‌شود.

تفاوت‌ها

اکنون‌که با شباهت‌های فرایند استخراج بیت کوین و لایت کوین آشنا شدید، اجازه دهید تفاوت‌های این دو روش استخراج را نیز بیان کنیم.

متفاوت بودن نوع الگوریتم هشینگ

در بخش شباهت‌های استخراج بیت کوین و لایت کوین فرآیند با مفهوم مکانیسم اثبات کار و الگوریتم هشینگ آشنا شدیم؛ اگرچه در هر دو فرایند استخراج بیت کوین و لایت کوین، از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌شود؛ اما نوع الگوریتم مورداستفاده برای استخراج رمزارز متفاوت است. در هنگام استخراج بیت کوین از الگوریتم هشینگ SHA-256 و برای استخراج لایت کوین از الگوریتم هشینگ اسکریپت (Script hashing algorithm) استفاده می‌شود. الگوریتم SHA-256 در مقایسه با الگوریتم اسکریپت بسیار پیچیده‌تر است.

امکان‌پذیر بودن استخراج لایت کوین با ماینرهای فاقد ‌هش‌ریت بالا

همان‌طور که گفتیم برای استخراج بیت کوین باید از الگوریتم SHA-256 استفاده کنیم. برای استخراج رمزارز با این الگوریتم باید از ماینرهایی با هش‌ریت بالا استفاده کرد و استفاده از سخت‌افزارهایی مانند کارت گرافیک برای ماینینگ رمز ارز با الگوریتم هشینگ SHA-256 چندان مناسب نیست؛ برای استخراج رمزارز با استفاده از الگوریتم SHA-256 نیازمند ماینری با هش‌ریت گیگاهش (توانایی محاسبه چند میلیارد هش در ثانیه) هستید؛ اما برای استخراج با الگوریتم اسکریپت، ماینری با هش‌ریت مگاهش (توانایی محاسبه چند میلیون هش در ثانیه) یا حتی هش‌ریت کیلوهش (توانایی محاسبه چند هزار هش در ثانیه) نیز می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

در مقابل ‌استخراج لایت کوین با الگوریتم هشینگ اسکریپت که پیچیدگی کمتری دارد، نیز امکان‌پذیر است. استخراج رمز ارز با این الگوریتم هشینگ اسکریپت در مقایسه با استخراج با الگوریتم SHA-256 نیازمند هش‌ریت کمتری است، برای استخراج با الگوریتم اسکریپت می‌توانید به‌جای ماینرهای ASIC یا سایر ماینرهای دارای طراحی خاص، از یک ریگ CPU و کامپیوتر معمولی نیز استفاده کنید.

استخراج سریع‌تر لایت کوین

مدت‌زمان پردازش اطلاعات بلاک در فرایند استخراج با الگوریتم SHA-256 در مقایسه با الگوریتم اسکریپت طولانی‌تر است؛ به همین دلیل استخراج بیت کوین زمان بیشتری می‌طلبد. مدت‌زمان لازم برای تکمیل تأیید یک تراکنش در صورت استفاده از الگوریتم SHA-256 برابر ۱۰ دقیقه است؛ درحالی‌که این فرایند در زمان استخراج با الگوریتم اسکریپت تنها چند ۲.۵ دقیقه طول می‌کشد؛ البته فرایند تأیید تراکنش با استفاده از الگوریتم SHA-256 کمتر مستعد خطا است.

امنیت بالاتر فرایند استخراج بیت کوین

طرفداران الگوریتم SHA-256 مدعی هستند امنیت آن از الگوریتم اسکریپت بیشتر است؛ امنیت بالاتر SHA-256 باعث می‌شود استخراج‌کنندگان در هنگام ایجاد بلاک‌ها با استفاده از این الگوریتم کمتر با مشکل مواجه شوند؛ در مقابل به دلیل اینکه دستگاه‌های مورداستفاده برای استخراج لایت کوین در مقایسه با ماینرهای مورداستفاده برای استخراج بیت کوین، معمولا دستگاه‌های ساده‌تری هستند، بیشتر در مقابل تهدیدات امنیتی آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا همان‌طور که گفتیم مدت‌زمان فرایند تأیید یک تراکنش در ماینرهایی از الگوریتم اسکریپت برای استخراج استفاده می‌کنند؛ یک‌چهارم مدت‌زمان تأیید تراکنش در هنگام استفاده از الگوریتم SHA-256 است.

هزینه کمتر استخراج لایت کوین

همان‌طور که گفتیم برای استخراج لایت کوین نیازی به استفاده از ماینرهای قدرتمند گران‌قیمت با هش‌ریت بالا نیست و حتی یک کامپیوتر نسبتاً پرقدرت هم می‌تواند برای استخراج آن کافی باشد. در ضمن به دلیل اینکه ماینرهایی که معمولاً برای استخراج لایت کوین استفاده می‌شوند، دستگاه‌های چندان قدرتمندی نیستند، مصرف برق بالایی ندارند.

حافظه موردنیاز بیشتر برای استخراج لایت کوین

استخراج با استفاده از الگوریتم نیازمند حافظه بیشتری است و دستگاه‌هایی که برای استخراج ارز با الگوریتم SHA-256 طراحی شده‌اند، برای استخراج با الگوریتم اسکریپت قابل‌استفاده نیستند.

در کل می‌توان گفت استخراج لایت کوین فرایند ساده‌تری است، سریع‌تر انجام می‌شود، هزینه کمتری دارد و برق کمتری هم مصرف می‌کند. می‌توان گفت هدف اصلی از ایجاد لایت کوین، به وجود آوردن جایگزینی مناسب برای بیت کوین با قابلیت استخراج آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

آیا استخراج لایت کوین می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد؟

درآمد زایی استخراج لایت کوین

بدون تردید به این سؤال نمی‌توان یک جواب قاطع و مشخص داد؛ زیرا چهار عامل می‌توانند درآمد ناشی از استخراج این رمزارز را تحت تأثیر قرار دهند که شامل هزینه برق، میزان هش‌ریت ماینر، قیمت کنونی لایت کوین و پاداش کنونی بلاک لایت کوین می‌شود.

هزینه برق مصرفی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی درآمد حاصل از استخراج رمز ارز است؛ زیرا هزینه برق مصرفی در نقاط مختلف جهان کاملاً متفاوت است و هرچقدر بیشتر باشد، طبیعتاً درآمد استخراج لایت کوین نیز به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

به‌عنوان‌مثال میزان مصرف ماینر ASIC بیت‌مین با هش‌ریت ۹.۵ گیگاهش در ثانیه با توان ۳۴۲۵ وات، ۲۴۶۶ کیلووات بر ساعت و حداکثر هزینه برق مصرفی آن در حدود ۰۰۰، ۰۸۶، ۴ تومان است (البته باید قیمت ۵۸ میلیون تومانی این ماینر و قیمت ۱۰،۹۰۰،۰۰۰ تومانی باکس ماینر در زمان کنونی را نیز در نظر بگیریم). میزان درامد ماینر هم به‌طور متوسط ۰.۲۵ لایت کوین در روز معادل ۲۳ دلار آمریکا است؛ بنابراین درآمد استخراج رمزارز با احتساب نرخ کنونی دلار (۱۱ مرداد ۱۴۰۱) در حدود ۱۹،۷۹۵،۰۰۰ تومان است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم میزان درآمد حاصل از استخراج رمزارز در کشور ما با توجه به متوسط درآمد جمعیت ایران، درآمد نسبتا خوبی محسوب می‌شود؛ البته در حال حاضر مراجع قضایی در صورت شناسایی مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز، فوراً فعالیت آن‌ها را متوقف می‌کنند و با گردانندگان این مراکز برخوردهای قانونی شدید می‌شود؛ در حال حاضر استخراج رمزارز تنها درصورتی‌که توسط افراد دارای مجوز انجام شود، فعالیت قانونی محسوب می‌شود. در ضمن باید به این موضوع توجه کنید که استخراج قانونی رمزارز مشمول مالیات می‌شود.

سؤالات متداول در مورد استخراج لایت کوین

استخراج لایت کوین به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟

استخراج لایت کوین مانند استخراج بیت کوین با مکانیسم اثبات کار و با استفاده از الگوریتم اسکریپت انجام می‌شود و بهتر است برای استخراج آن از ماینر ASIC اسکریپت استفاده شود. لایت کوین درواقع نسخه تغییریافته بیت کوین محسوب می‌شود که با هدف استخراج راحت‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر ایجاد شده است.

برای استخراج لایت کوین و کسب درآمد از آن نیازمند چه تجهیزاتی هستیم؟

استخراج حرفه‌ای لایت کوین با هدف کسب درآمد قابل‌قبول از آن نیازمند استفاده از یک دستگاه ماینر ASIC اسکریپت با هش‌ریت قابل‌قبول، باکس ماینر مناسب جهت خنک‌سازی ماینر و کاهش صدای آن، پیوستن به یک پلتفرم ماینینگ پول مناسب، نرم‌افزار ماینینگ مناسب مثل CGminer و کیف پول دیجیتال امن و کارآمد است.

آیا استخراج لایت کوین درامد خوبی دارد؟

با توجه به قیمت نسبتاً مناسب ماینر قابل‌استفاده برای استخراج این رمزارز و بالا نبودن هزینه برق مصرفی فرآیند استخراج در مقایسه با درآمد نسبتا خوب آن، ماینینگ لایت کوین در ایران منفعت‌بخش است

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی