ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

هدف بعدی تلسکوپ جیمز وب: احتمالا کشف جوانترین سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره فراخورشیدی را به عنوان هدف جدید خود قرار داده است که به گفته آلما احتمالا جوانترین سیاره فراخورشیدی است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

تلسکوپ جیمز وب به مطالعه سیاره‌ای با جرم حدودی مشتری می‌پردازد که به دور ستاره‌ای 1.6 میلیون ساله می‌چرخد و به گفته ناسا احتمالا جوانترین سیاره فراخورشیدی کشف شده است.

ستاره‌شناسان چندی پیش اعلام کردند تلسکوپ زمینی «ALMA» در شیلی سیگنال‌هایی دریافت کرده است که احتمالا متعلق به جوانترین سیاره فراخورشیدی کشف شده تا به امروز است. این سیاره که جرمی درحدود مشتری دارد، به دور ستاره جوانی به نام «AS 209» می‌چرخد که درحقیقت توپ گازی 1.6 میلیون ساله با فاصله 395 سال نوری از زمین است. این منظومه جوان در صورت فلکی «ماراَفسای» یا «حوا» قرار دارد.

یافته‌های این تیم اکتشافی روز گذشته در «The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسید. با این‌حال، آن‌ها در مطالعات خود اشاره کرده‌اند که هنوز نمی‌دانند آیا آنچه کشف کرده‌اند رکورد جوانترین سیاره فراخورشیدی را خواهد شکست - این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد زیرا این سیاره در هاله‌ای از گاز و غبار پنهان شده است.

پس چطور می‌توان آن را دقیق‌تر مطالعه کرد؟ اینجاست که تلسکوپ فضایی جیمز وب وارد عمل می‌شود. تلسکوپ جیمز وب به علت آنکه در طول موج مادون قرمز به مطالعه کیهان می‌پردازد، قادر است اطلاعات دقیقی از چنین سیستمی منتشر کند. جیمز وب که هدف جدید خود را تعیین کرده است، در مرحله اول قصد دارد به این سوال پاسخ دهد: آیا AS 209 واقعا 1.6 میلیون سال سن دارد یا خیر؟ سپس وارد مرحله تعیین این مسئله شود که آیا سیاره مذکور یک سیاره فراخورشیدی است - وب در مراحل بعدی قادر خواهد بود با استفاده از ابزارهای پیشرفته خود تصاویری واضح از این سیاره بگیرد.

طیف‌سنجی داده‌هایی که جیمز وب از این سیاره جمع می‌کند، به شناخت ترکیب شیمیایی ابر جوی و سایر ویژگی‌های ساختاری این سیاره منجر می‌شود.

«جیهان بانه» استاد نجوم در دانشگاه فلوریدا و نویسنده اصلی مقاله گفت: «بهترین راه برای مطالعه شکل‌گیری سیارات، مشاهده وضعیت سیارات جوان است. ما بسیار خوش‌شانسیم که چنین اطلاعاتی را به کمک ALMA و وب می‌توانیم جمع‌آوری کنیم. علاوه بر این، دیسک گازی احاطه کننده این سیاره نیز به‌طور بالقوه دارای اطلاعات ارزشمندی است که ما را در مطالعه آن مصمم می‌سازد.»

درحال حاضر، اخترشناسان امیدوار هستند آنچه در صورت فلکی حوا کشف شده‌ است، با شکستن رکورد جوانترین سیاره فراخورشیدی، درهای جدیدی به روی علم اخترفیزیک باز کند. سیارات فراخورشیدی پیش از این نیز رکوردهای عجیب غریبی را به نام خود ثبت کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی