ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رویداد فیوژن با همراهی جوانه و دیوار با هدف به کارگیری توانمندی‌های فراموش‌شده برگزار می‌شود

رویداد فیوژن با همکاری مشترک دیوار و جوانه تا سقف 2 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی تیم‌های برگزیده را تضمین می‌کند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۹

رویداد فیوژن با همکاری مشترک پلتفرم دیوار و جوانه به عنوان یک شرکت‌سرمایه گذاری طی 130 ساعت کارگاه آموزشی قصد دارد این بار توانمندی‌های رشد نیافته را به سمت توسعه اکوسیستم نوآوری ببرد و امکان سرمایه‌گذاری تا سقف 2 میلیارد تومان را روی تیم‌های برگزیده نیز فراهم کند.

برگزار کنندگان رویداد فیوژن بر این باورند که همواره افرادی با توانمندی قابل توجه وجود دارند که به دلیل عدم شناختشان از بازار و ایده‌پردازی‌های این حوزه، توانمندی‌شان هدر رفته و این موضوع منجر به توسعه کسب‌وکار نمی‌شود. این در حالی است که این بار ایده‌ها و نیازمندی‌های بازار در رویداد فیوژن ارائه شده و افراد بر اساس توانمندی‌شان به سمت پیشبرد آنها حرکت خواهند کرد.

در واقع آنطور که برگزار کنندگان رویداد تاکید دارند، این رویداد تمرکز بر توانمندی‌‌ها است و نه ایده‌پردازی. این رویداد تا نیمه آذر ماه در حال برگزاری است و علاقه‌مندان از 19 تا 27 مرداد امکان ثبت‌نام در این رویداد را خواهند داشت. در ادامه طی گفت‌وگو با برگزار کنندگان این رویداد به بررسی جزئیات آن پرداخته‌ایم.

از حضور انفرادی تا تیم‌سازی گسترده

مراحل ثبت‌نامی در فیوژن بر چه اساسی است؟ آیا سن، میزان تحصیلات، مدرک تحصیلی در روند ثبت‌نام در این رویداد موثر است؟ علاوه بر این آیا افراد امکان حضور انفرادی در هم دارند؟

«مرتضی کاظمی»، توسعه دهنده کسب‌وکار در جوانه و دبیر رویداد فیوژن با اشاره به اینکه پیش از هر چیز در این برنامه باید توجه کرد که از افراد ایده خواسته نشده و حوزه‌ها و موضوعات مشخص است، گفت: «فرصت‌ها و موضوعات مشخص است، در ادامه افرادی که وارد این رویداد می‌شوند باید از بین فرصت‌های مطرح شده موضوعی را انتخاب و روی آن کار کنند.»

کاظمی همچنین با تاکید بر اینکه محدودیتی برای حضور افراد وجود ندارد، گفت: «ثبت‌نام به شکل انفرادی انجام می‌شود اما تیم‌هایی هم که فکر می‌کنند می‌خواهند به شکل انفرادی وارد شوند و تغییری به کسب‌وکار خود دهند و یا حتی مدل جدیدی برای کسب‌وکار خود اجرا کنند، امکان ورود و ثبت‌نام را دارند.»

این تیم‌ها به گفته کاظمی می‌توانند با تیم کوچک خود ادامه داده و کسب‌وکارشان را توسعه ببخشند.

او همچنین درباره سن افراد با تاکید بر اینکه محدودیت سنی برای حضور در این رویداد وجود ندارد، به توانایی‌های لازم و ضروروی برای حضور در این برنامه اشاره کرد و گفت: «به هر حال افراد یا باید برنامه نویسی بلد باشند یا علاقه‌مند و مستعد در این حوزه باشند، مدیریت محصول، گرافیک و طراحی، دانش و اطلاعات درباره کسب‌وکار، راه‌اندازی کسب‌وکار و استارتاپ و حتی تیم‌هایی که می‌توانند با ورود به این برنامه استارتاپ خود را توسعه دهند، امکان حضور در این برنامه را خواهند داشت.»

خلق ارزش بر اساس ایده و توانمندی

«آرین افشار»، مدیرعامل جوانه نیز در ادامه این توضیحات با اشاره به تعاملی که جوانه با فعالان اکوسیستم استارتاپی داشته، به دیجیاتو گفت: «چالش‌هایی درباره وجود توانایی و توانمندی و در برابر آن نبود ایده توجه ما را به خود جلب کرد.»

افشار در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که مهم‌ترین ارزش خلق شده در این رویداد توجه به پتانسیل‌های موجود در بازار است، گفت: «در صورت توجه به این استعدادها و با استفاده از ظرفیت‌های دیوار امکان رشد این استارتاپ‌ها چند برابر خواهد شد.»

به گفته افشار حالا در این رویداد ظرفیتی ایجاد شده که بر اساس نیازسنجی بازاز حوزه‌هایی که بیشتر مورد توجه و نیازهستند، چالش چگونگی رشد در بازار رفع شده است. در این شرایط تیم‌ها این امکان را دارند که پیش از هر چیز بر روی تولید محصول تمرکز کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا افراد برای ورود به این حوزه باید در آزمونی شرکت کنند، نیز گفت: «یک آزمون ورودی خاص برای حضور در این رویداد وجود ندارد. افراد اما در یکسری آزمون‌های فنی و شخصیت‌شناسی شرکت می‌کنند تا ثبت‌نام نهایی شود و در رویداد شرکت کنند.

ثبت‌نام انفرادی و توسعه شبکه سازی

نحوه ثبت‌نام در رویداد فیوژن بر اساس توضیحات برگزار کنندگان آن به شکل انفرادی است. اما این ثبت‌نام انفرادی به معنی عدم شکل‌گیری گروه‌ها نیست. در طول برگزاری رویداد، منتورها به تیم‌سازی کمک خواهند کرد و علاوه بر آن شرکت‌کنندگان امکان تعامل قابل توجهی با هم خواهند داشت.

مرتضی کاظمی نیز با توضیح درباره چگونگی شکل‌گیری این روند و مسیر تیم‌سازی، گفت: «این روند باعث شده تا حتی اگر کسب‌وکارها تیم هم داشته باشند هم امکان آشنایی با افراد دیگر برای اضافه شدن به تیم خود پیدا خواهند کرد.»

به گفته او این روند با ملاحظاتی انجام خواهد شد و هنگام ثبت‌نام این موضوع که تیم دارن نیز ذکر می‌شود.

کاظمی با اشاره به امکان شبکه‌سازی، بازی‌های محیطی و گروهی بر این موضوه تاکید کرد که این روند منجر به تعامل بیشتر افراد و تیم‌ها با یکدیگر و در نتیجه پیدا کردن هم‌تیمی‌های مناسب خواهد شد.

بر اساس این توضیحات همه فعالان این حوزه در صورت داشتن تیم و نداشتن آن امکان حضور در این رویداد را دارند.

رویدادی رایگان برای توسعه اکوسیستم نوآوری

کاظمی در بخش دیگری از توضیحات خود در پاسخ به این پرسش که آیا این رویداد به شکل رایگان برگزار خواهد شد یا افراد برای ثبت‌نام و حضور در آن باید هزینه‌ای پرداخت کنند، گفت: «این رویداد به شکل کاملا رایگان برگزار خواهد شد. فضای آموزشی، فضای منتورینگ و همچنین فضای کار فیزیکی برای شرکت‌کنندگان در این رویداد فراهم شده است.»

کاظمی با تاکید بر اینکه در پی گذر تیم‌های منتخب از مراحل اولیه و ورودشان به مرحله نهایی گرند بلاعوض برای آنها در نظر گرفته شده، گفت: «شرکت‌کنندگان در صورتی که MVP را بر اساس فرصت و موضوعی که انتخاب کرده‌اند توسعه دهند و در نهایت هم از کیفیت مطلوب و مورد انتظاری برخوردار باشد، وارد کمیته سرمایه‌گذاری جوانه خواهند شد.»

مراحل رویداد فیوژن

کاظمی در ادامه با توضیح درباره روند زمان‌بندی و جریان ثبت‌نام توضیح داد و با بیان اینکه ثبت‌نام از 19 تا 27 مرداد برگزار خواهد شد، گفت: «در پی یک بازه زمانی برای انتخاب افراد شرکت‌کننده در رویداد، از 12 شهریور ماه رویداد آغاز خواهد شد و تا 10 آذر ادامه خواهد داشت.»

کاظمی با اشاره به اینکه این رویداد در سه فاز فیوژن استارت، فیوژن اکشن و فیوژن بتا ادامه خواهد داشت، به تشریح جزئیات آن پرداخت و گفت: «فیوژن استارت یک برنامه سه و نیم روزه است که تیم‌سازی، شبکه‌سازی و آموزش‌های مقدمات کسب‌وکار و در نهایت طی اختتامیه تیم‌های برتر معرفی خواهند شد.»

او در ادامه توضیحات خود، گفت: «فیوژن اکشن که از 20 شهریور تا 16 مهرماه برگزار خواهد شد و طی این دوره آموزش‌های تخصصی‌تر و همکاری برای دولوپ محصول اولیه انجام خواهد شد. در مرحله فیوژن بتا هم که در پی تثبیت نهایی تیم‌ها اجرا خواهد شد، تیم‌ها برای توسعه MVP پیش خواهند رفت.»

به گفته او تیم‌هایی هم که از فیوژن اکشن وارد فیوژن بتا خواهند شد، یک گرنت بلاعوض تا سقف 25 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

رویداد فیوژن به شکل کاملا حضوری برگزار خواهد شد و امکان حضور آنلاین در آن به دلیل برنامه‌ریزی برای شبکه‌سازی و برقراری ارتباط شرکت‌کنندگان با یکدیرگر وجود ندارد.

کاظمی با اشاره به اینکه دلیل برگزاری رویداد در شهریور ماه بازگشایی دانشگاه‌ها و امکان استفاده دانشجویان از خوابگاه‌های دانشجویی بوده است، گفت: «پیش‌بینی ما این است که دانشجویان شهرستانی مقیم تهران، امکان استفاده از خوابگاه را خواهند داشت.»

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارها با همکاری دیوار و جوانه

هزینه سنگین منتورینگ و برگزاری این رویداد، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا جوانه طی شروع فعالیت خود تا امروز اقبال کافی برای توسعه و شروع فعالیت تیم‌ها نداشته که حاضر به پرداخت هزینه‌ای گزاف برای این رویداد شده است؟

آرین افشار با تاکید بر این نکته که این رویداد به طور مشترک از طرف رویداد و جوانه برگزار خواهد شد، گفت: «از ابتدای سال گذشته تا امروز جوانه بیش از 500 تیم را بررسی کرده است. سال گذشته دو سرمایه‌گذاری داشته و سال جاری هم تا دو ماه آینده سرمایه‌گذاری بر روی دو تیم نهایی خواهد شد.»

به گفته او بررسی‌ها نشان داد، تیم‌هایی که قبلا در ایونت‌ها شکل می‌گرفتند و در نهایت به vc‌ها می‌رسیدند، تقریبا از اواسط همه‌گیری کرونا به دلیل توقف این ایونت‌ها جمع شدند.

او با اشاره به رسالت جوانه به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری و دیوار به عنوان یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های نوآورانه در کشور، گفت: «با توجه به استراتژی نوآوری باز که در دیوار بر آن متمرکز هستیم، برای ما این موضوع مهم است که یکسری از چالش‌ها را به تیم‌هایی خارج از دیوار منتقل کنیم و از طریق کسب‌وکارهای دیگر این چالش‌ها حل شوند.»

به گفته افشار به هر حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار در حال حاضر بسیار دشوار است. در این شرایط هم ما به راه‌اندازی کسب‌وکارها کمک کرده‌ایم و هم نیازهایمان از طریق شکل‌گیری یک پارتنر شیپ موفق، حل خواهد شد. علاوه بر این چینین روندی کمک خواهد کرد که چرخ تیم‌های استارتاپی بهتر پیش رود.

تعامل تجربه و دانش برای توسعه کسب و کار

روند انتخاب و منتورها حتما برای شرکت‌کنندگان در این رویداد اهمیت قابل توجهی دارد. این که منتورها چه زمینه‌ای داشته و بر چه اساسی انتخاب شده‌اند هم بر جذابیت این رویداد کمک قابل توجهی خواهد کرد، اما منتورها، چطور، بر جه اساسی و با چه رویکردی انتخاب شده‌اند تا در این رویداد حاضر شوند؟

با مراجعه به این لینک با منتورهای حاضر در این رویداد آشنا شوید.

کاظمی با اشاره به اینکه تعدادی از منتورها متمرکز بر دیوارانتخاب شده‌اند، گفت: «بخش دیگری از منتورها هم از مدرسین حرفه‌ای اکوسیستم انتخاب شده‌اند. دلیل این ترکیب هم ایجاد توازن بین آموزش و تجربه است.»

به گفته او حضور منتورهای تخصصی دیوار از آنجایی است که این منتورها نیازها و اهداف دیوار را به طور دقیق برای شرکت‌کنندگان پیش ببرند و در ادامه هم شرکت‌کنندگان از منتورهای تخصصی استفاده کنند.

با وجود این روند چه تیمی درنهایت به اوج موفقیت در این رویداد دست پیدا خواهد کرد و بیشترین آورده‌ای که این رویداد برای شرکت کنندگان و حتی بالعکس شرکت‌کنندگان برای دیوار و جوانه خواهند داشت چه خواهد بود؟

افشار در پاسخ به این پرسش، مهم‌ترین نکته برگزاری این رویداد را پاسخ داد و گفت: «در واقع یک تیم کوچک تقریبا 4 نفره بیشترین امکان موفقیت در فیوژن را خواهد داشت. این در حالی است که نیمی از تیم افرادی باشند که در حوزه توسعه محصول و کسب‌وکار فعال هستند و نیمی از تیم افراد توانمند فنی باشند و در نهایت با پایان این دوره سه ماهه محصول نهایی را ارائه دهند.»

او با اشاره به اینکه شکل‌گیری چنین تیم‌هایی ورودی سرمایه‌گذاری جوانه خواهند بود، گفت: «برای تیم‌های در این مرحله این فرایند وجود دارد که تا سقف 2 میلیارد امکان جذب سرمایه وجود دارد. عموما تیم‌هایی که در این استیج حاضر می‌شوند بین 500 میلیون تا 2 میلیارد تومان امکان جذب سرمایه را خواهند داشت.»

در نهایت افشار به مهم‌ترین دستاورد رویداد فیوژن مبنی بر شکل‌گیری همکاری بین تیم‌های شرکت کننده با دیوار تاکید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی