ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روبل دیجیتال
تکنولوژی

روسیه می‌خواهد روبل دیجیتال را بطور کامل در سال 2024 راه‌اندازی کند

روسیه قصد دارد تا دو سال دیگر از روبل دیجیتال رونمایی کند و با گذشت زمان، شرکت‌های مالی را به آن متصل کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

طبق سندی که اولویت‌های سیاست پولی بانک مرکزی روسیه را برای دوره 2023 تا 2025 شرح می‌دهد، تا دو سال دیگر برنامه‌های آن برای طرح روبل دیجیتال اجرا خواهد شد. همچنین با توسعه این ارز دیجیتال دولتی، موسسات مالی مختلف کشور نیز به آن متصل خواهند شد.

بانک مرکزی روسیه (CBR) پیش‌نویس سندی را منتشر کرده که مسیرهای اصلی آن طی سه سال آینده را نشان می‌دهد. طبق این سند، یکی از اهداف کلیدی بانک، معرفی نسخه دیجیتال ارز ملی روبل خواهد بود. در آن نوشته شده:

«در سال 2024، بانک روسیه شروع به اتصال تدریجی تمام موسسات اعتباری به پلتفرم روبل دیجیتال و افزایش تعداد گزینه‌های پرداخت و تراکنش‌های موجود با استفاده از قراردادهای هوشمند خواهد کرد.»

روبل دیجیتال

پشتیبانی سازمان‌های مالی از روبل دیجیتال تا سال 2025

در حالی که اجرای کامل روبل‌ دیجیتال تا دو سال دیگر آغاز می‌شود، برخی از ویژگی‌های آن مانند حالت آفلاین و همچنین اتصال سازمان‌های مالی غیربانکی و صرافی‌ها برای سال 2025 پیش‌بینی شده است.

CBR تاکید کرد که رویکرد مرحله‌ای آن برای معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی، به فعالان بازار اجازه می‌دهد تا با شرایط جدید سازگار شوند. همچنین در صورت نیاز، ممکن است محدودیت‌های خاصی اعمال شود، مانند محدود کردن مقدار روبل دیجیتالی که می‌توان در یک کیف پول نگه داشت یا تعیین حداکثر مقدار قابل انتقال در هر تراکنش.

هرچند منتقدان هشدار داده‌اند که این ارز دیجیتال به‌طور بالقوه می‌تواند ثبات سیستم بانکی را تهدید کند اما CBR توضیح می‌دهد که روبل دیجیتال برای بانک‌های روسیه می‌تواند به عنوان یک «انگیزه اضافی برای افزایش جذابیت حساب‌های بانکی» عمل کند. بانک مرکزی همچنین توضیح می‌دهد که نگهداری پول در حساب‌های بانکی مزایای خاصی نسبت به ذخیره آن‌ها در کیف پول دیجیتال دارد و به‌عنوان مثال، برای دارایی‌های روبل ‌دیجیتال سودی پرداخت نمی‌شوند.

در ماه مه «اولگا اسکوروبوگاتووا»، معاون فرماندار روسیه اعتراف کرده بود که تحریم‌های مالی اعمال شده توسط غرب به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین، در تصمیم بانک مرکزی برای تسریع در توسعه ارز دولتی دیجیتال نقش داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی