ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی چین
علمی

ویدیویی جذاب از حرکت بال‌های خورشیدی غول‌پیکر ایستگاه فضایی چین بر فراز زمین

ایستگاه فضایی تیانگونگ اخیرا ماژول جدیدش با نام ونتیان را دریافت کرده و حالا ویدیویی تازه، ماژول جدید و آرایه‌های خورشیدی آن را نشان می‌دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

ایستگاه فضایی چین، تیانگونگ اخیرا یک ماژول جدید و همراه با آن یک جفت «بال» بزرگ را دریافت کرده که می‌تواند انرژی خورشیدی را به خود جذب کند. ویدیوی جدیدی که توسط آژانس پروازهای فضایی انسانی چین یا CMSA منتشر شده، آرایه‌های خورشیدی این ماژول را در اطراف ایستگاه فضایی در حال چرخش به دور سیاره آبی و سفید زمین نشان می‌دهد.

ماژول جدیدی که توسط چین به فضا پرتاب شد، «ونتیان» (Wentian) نام دارد و در ویدیوی زیر می‌توان دید که با ادامه مسیر ایستگاه فضایی تیانگونگ در امتداد مدار خود، زاویه پنل‌های روی آن نیز به سمت خورشید تغییر می‌کند.

مشخصات پنل خورشیدی جدید ایستگاه فضایی چین

دو آرایه خورشیدی ونتیان هر کدام نزدیک به 30 متر طول دارند. طول بال آن‌ها نیز با یکدیگر بیشتر از 55 متر است. همچنین هر پنل خورشیدی روی آن دارای مساحتی به اندازه حدود 110 متر مربع است. برای مقایسه، ایستگاه فضایی بین‌المللی که قدیمی‌تر و بزرگ‌تر است، دارای آرایه‌های خورشیدی با طول بال‌های 73 متر است.

چین قصد دارد سومین و آخرین ماژول تیانگونگ را در ماه اکتبر پرتاب کند. این ماژول آزمایشی که Mengtian نام دارد نیز مانند ونتیان دارای یک جفت آرایه خورشیدی بزرگ خواهد بود. سه فضانورد ماموریت Shenzhou 14 که هم اکنون در تیانگونگ هستند و برای اولین پیاده‌روی فضایی خود از ماژول ونتیان آماده می‌شوند، ماژول سوم را نیز آماده خواهند کرد.

ایستگاه فضایی چین

پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز ایستگاه فضایی طراحی شده‌اند و چین قصد دارد با استفاده از سه فضانورد به صورت چرخشی، برای بیشتر از یک دهه آن را فعال نگه دارد.

حتی زمانی که عملیات ساخت تیانگونگ تکمیل شود نیز این ایستگاه فضایی نسبت به ISS بسیار کوچک‌تر خواهد بود و حدود 20 درصد از اندازه آن را تشکیل می‌دهد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی جرمی حدود 460 تن دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی