ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آژانس فضایی اروپا و همکاری با اسپیس ایکس
علمی

اروپا احتمالا بخاطر عدم دسترسی به راکت‌های روسی، به سراغ اسپیس ایکس می‌رود

ادامه عواقب جنگ روسیه و اوکراین در فضا.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

آژانس فضایی اروپا (ESA) مدتی است که به واسطه تیره و تار شدن روابط کشورهای اروپایی با روسیه، در ارسال محموله‌های خود به فضا با مشکل رو‌به‌رو شده است. بنابراین حالا که دیگر ESA به راکت‌های سایوز روسی دسترسی ندارد، ظاهرا می‌خواهد با اسپیس ایکس همکاری کند.

به گزارش رویترز، ESA هم اکنون در مرحله مذاکرات مقدماتی با اسپیس ایکس، شرکت تحت مدیریت «ایلان ماسک» قرار دارد و طی این گفتگوها مشغول سبک سنگین کردن این مورد است که از میان راکت‌های ساخت اسپیس ایکس، ژاپن و هند کدام یک را انتخاب کند.

با این وجود به گفته «جوزف اشباخر»، رئیس کل سازمان ESA انتخاب اسپیس ایکس به دلیل میزان عملیاتی بودن آن در مقایسه با راکت‌های ژاپنی یا هندی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اشباخر به رویترز گفته که ESA در پی یافتن سازگاری‌های فنی است و هنوز هیچ‌گونه پیشنهاد تجاری را مطرح نکرده. وی در ادامه تاکید داشته که مذاکرات ESA و اسپیس ایکس در مراحل ابتدایی قرار دارند و حتی در صورت نهایی شدن، استفاده از فناوری‌های پرتابی این شرکت فضایی همچنان یک رویکرد موقتی خواهد بود.

آژانس فضایی اروپا و همکاری با اسپیس ایکس

همکاری احتمالی آژانس فضایی اروپا با اسپیس ایکس

همانطور که احتمالا در جریان هستید، حمله روسیه به اوکراین همکاری‌های فضایی با‌سابقه میان این کشور با اروپا و آمریکا را دستخوش مشکلات متعددی کرد.

ESA نیز همزمان با برافروخته شدن جنگ اوکراین آن را محکوم و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مشغول ارزیابی عواقب این جنگ بر برنامه‌های مشترک فضایی (ماموریت سفر به مریخ) با سازمان فضایی روسیه یعنی «روس‌کازموس» است.

در ادامه روسیه نیز در برابر ESA و اروپا دست به تلافی زد و متقابلا نه تنها تمامی پرتاب‌های سایوز از گویان فرانسه را متوقف کرد، بلکه 87 نفر از کارکنان این سکوی پرتاب را هم فراخواند و باعث شد تا مخمصه کنونی برای ESA ایجاد شود.

آژانس فضایی اروپا و همکاری با اسپیس ایکس

البته ESA تنها نهادی نیست که از این بابت متضرر شده و در ماه مارس 2022، روسیه در مقابله به مثل با تحریم‌های آمریکا، تامین پیشرانه راکت این کشور را متوقف کرد. در نتیجه این امر «نورثروپ گرومن» نیز اعلام کرد جهت تولید راکت‌هایی که تماما ساخت داخل باشند با «فایرفلای آئرو اسپیس» وارد همکاری شده تا وابستگی به فناوری روسی را از میان بردارد.

با این وجود نورثروپ گرومن تا زمان آماده شدن راکت داخلی خود، برای به مقصد رساندن فضاپیمای «سیگنوس» چاره‌ای جز استفاده از راکت‌های فالکون 9 اسپیس‌ ایکس نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی