ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

6G
تکنولوژی

امنیت شبکه 6G زیر ذره‌بین؛ امواج تراهرتزی احتمالا رشد سلول‌های مغز را سرعت می‌بخشد

محققان چینی می‌گویند در آزمایش‌های خود متوجه شده‌اند امواج تراهرتزی که احتمالا در شبکه 6G استفاده می‌شوند، اندازه عصب‌ها را افزایش می‌دهند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

دانشمندان چینی دریافته‌اند که موش‌ها در مواجهه‌ای کوتاه با تابش دوز پایین امواج تراهرتزی که احتمالا در شبکه 6G استفاده خواهد شد، دچار رشد سریع عصب‌های مغزی شده‌اند. حالا اگرچه نگرانی‌هایی درباره آینده این شبکه ارتباطی به وجود آمده، اما همین روش ممکن است برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده شود.

به گزارش South China Morning Post، عصب‌های موش‌ها پس از مواجهه‌ای سه دقیقه‌ای با 100 میکرووات تابش تپشی از فرکانس عریض 0.3 تا 3 تراهرتزی، حدود 150 درصد سریع‌تر از حالت عادی رشد پیدا کرد. به‌علاوه، مجموع طول اتصالات بین عصب‌ها هم در عرض فقط سه روز دو برابر شد.

البته با وجود رشد فوق سریع عصب‌ها نسبت به گروه کنترل، تحلیل‌های مولکولی نشان می‌دهد که سلول‌های مغزی آن‌ها سالم باقی مانده است. این یافته مهم می‌تواند در تعیین ایمنی فناوری‌های ارتباطی جدید از جمله در شبکه 6G موثر باشد و حتی به ساخت روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌های مغزی منجر شود.

موش آزمایشگاهی

امواج شبکه 6G انرژی بالایی خواهند داشت

فرکانس‌های بالاتر امواج رادیویی می‌توانند اطلاعات بیشتری را منتشر کنند، اما انرژی بیشتری هم دارند. فرکانس این امواج نسبت به موج‌های میلی‌متری 6G بسیار بالاتر است. «لی شیائولی» و همکارانش از آزمایشگاه علوم عصبی شناختی و یادگیری دانشگاه عادی پکن می‌گویند با کاهش قدرت و طول این تابش می‌توان از مشکلات منفی سلامتی این فناوری جلوگیری کرد.

با این حال، امواج تراهرتزی در فرکانس‌ها و انرژی‌های خاص می‌توانند به عنوان یک فناوری تعدیل عصبی در درمان یا مداخله در بیماری‌هایی مثل اختلال‌های مغزی به کار گرفته شوند.

محققان متذکر شده‌اند که سلول‌های مغزی تحت تاثیر این امواج تا ابد رشد نمی‌کنند. این سلول‌ها دو روز بعد از مواجهه اول سرعت رشد خود را تا حد قابل توجهی از دست می‌دهند. آن‌ها می‌گویند 20 دقیقه قرارگیری روزانه در معرض تابش 90 میلی‌وات موج تراهرتزی به مدت سه هفته، تعداد سلول‌های جدید مغز را به شکل چشمگیری در موش‌های جوان افزایش داد. این سلول‌های جدید به موش‌های جوان کمک کردند تا سریع‌تر از شرایطی که برای زندگی‌شان تهدیدآمیز بود، فرار کنند. اما موش‌های مسن‌تر در مواجهه با همین امواج از چنین مزیتی بهره‌مند نشدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی