ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: دروازه‌ای رو به کیهان

تصویر امروز ناسا ترکیبی از چند تصویر از نمای بیش از ۱۸۰ درجه آسمان است که این دروازه کیهانی را به ما نشان می‌دهد.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

در آسمان دروازه بزرگی رو به سیاره زمین باز است که به نظر می‌رسد هر روز دو بار از آن عبور می‌کنیم. این دروازه در واقع کهکشان راه شیری ما و حرکت وضعی زمین به دور خودش است که این منظره را برای ما ایجاد می‌کند. تصویر امروز ناسا ترکیبی از چند تصویر از نمای بیش از ۱۸۰ درجه آسمان است که این دروازه کیهانی را به ما نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نوار مرکزی راه شیری ما به شکل نواری کم نور در سراسر آسمان کشیده شده و فقط زمانی دیده می‌شود که زیر آسمان تاریکی قرار گرفته باشید. این تصویر نمای باز نیز در موقعیتی تاریک ثبت شده که نوار راه شیری به راحتی دیده می‌شود.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این تصویر ترکیبی از چند تصویر از یک موقعیت ثابت در صحرای شیلی و در نزدیکی رصدخانه ال ساس (El Sauce Observatory)، در یک شب و با یک دوربین ثبت شده که تجسمی سه بعدی از آسمان دارد و باعث شده که کهکشان راه شیری شبیه به دروازه‌ای در آسمان باشد.

اگر کمی بیشتر دقت کنید، در میانه این دوازه کیهانی نوار کم نوری دیده می‌شود که به «نور دایره البروجی» (Zodiacal light) معروف است. این نوار در واقع بازتاب نور خورشید از غبار صفحه منظومه شمسی است که کمی بعد از غروب و قبل از طلوع آفتاب با وضوح بیشتری دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی