ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بارش شهابی برساوشی
علمی

تصویر روز ناسا: ماه و بارش شهابی برساوشی در تقابل با یکدیگر

در تصویر روز ناسا، تقابل ماه کامل و بارش شهابی برساوشی را مشاهده می‌کنیم که در دهه سوم مرداد به اوج خود می‌رسند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

بارش شهابی برساوشی هرساله در اواخر مرداد ماه به اوج خود می‌رسد. افراد علاقه‌مند در این شب‌ها چشم به آسمان می‌دوزند تا از بارش شهابی لذت ببرند. اما امسال ماه کامل در آسمان حضور داشت و تلاش داشت تا مانع دید شهاب‌ها بشود. با این‌حال، نتوانست تمام بارش شهابی را از نظرها پنهان کند.

در تصویر روز ناسا شاهد برخی از درخشان‌ترین شهاب‌هایی هستیم که در این تاریخ از آسمان گذر کرده‌اند. این تصویر حاصل نوردهی‌های کوتاه است که حدود دو ساعت پیش از سپیده صبح ثبت شده‌اند. منجمان برای ثبت تصویر تقابل ماه با بارش شهابی به دهکده «Sant Llorenc de la Muga» در «Girona» اسپانیا رفته‌اند.

بارش شهابی برساوشی در قرون وسطی مشاهده شده است. در سنت کاتولونیک شهاب‌ها به عنوان «اشک سنت لورنتس» شناخته می‌شوند و جالب است بدانید هرساله بسیاری از جشن‌های این مذهب زمانی برگزار می‌شود که بارش شهابی به اوج خود می‌رسد.

در قسمت سمت راست بالایی تصویر نیز شاهد درخشش سیاره زحل هستیم.

بارش شهابی برساوشی

بارش شهابی برساوشی در زمان اوج خود به حدود 100 شهاب در ساعت می‌رسد که رقم شگفت‌انگیزی است و درنتیجه این پدیده را به یکی از مهم‌ترین بارش‌های سالانه تبدیل می‌کند. این بارش شهابی درحقیقت از توده‌های حاصل از ذرات دنباله‌دار «سوئیفت تاتل» بوجود می‌آید. کانون این بارش صورت فلکی «برساوش» است و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. البته این بارش مرز باریکی با صورت فلکی «ذات الکرسی» نیز دارد.

اگر شما نیز علاقه‌مند به دیدن بارش شهابی برساوشی هستید، لازم است آسمانی با افق باز را مشاهده کنید. همچنین ابری نبودن آسمان نیز فاکتور مهمی است. هیچ تجهیزات خاصی برای مشاهده نیاز نیست. به عبارت دیگر، نیاز به تلسکوپ یا دوربین چشمی ندارید. پس تنها سعی کنید حداقل یک ساعت به آسمان نگاه کنید و ناامید نشوید. اگر دور محیطی به دور از آلودگی نوری قرار بگیرید، احتمالا شهاب‌های بیشتری را مشاهده می‌کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی