ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زحل
علمی

تصویر روز ناسا: سی سال گذشت، زحل یک بار دیگر به دور خورشید چرخید!

در تصویر روز ناسا، پروژه سی ساله تصویربرداری از زحل را مشاهده می‌کنیم که یک بار چرخیدن این سیاره به دور خورشید را نشان می‌دهد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

زحل یا «Saturn» یا «کیوان» دورترین سیاره منظومه شمسی است که به راحتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. اخترشناسان در تصویر روز ناسا، نتایج پروژه سی ساله خود را منتشر کردند. این پروژه از سال 1993 آغاز شد و تا سال 2022 که زحل یک بار دیگر به دور خورشید چرخید، به تصویربرداری از این سیاره غول گازی حلقه‌دار پرداخت.

سیاره زحل که با نام کیوان نیز شناخته می‌شد، فاصله‌‌ای 9.5 برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید با این ستاره دارد و هر سی سال زمینی معادل با 10759 روز یکبار به دور آن می‌چرخد. این سیاره، پس از مشتری دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره از خورشید است.

هرچند زحل را به عنوان یک غول گازی می‌شناسند و حجم زیادی دارد، اما جرم آن فقط 95 برابر زمین است. با این‌حال، سیاره کیوان را به دلیل بزرگی آن می‌توان به صورت نسبتا درخشان در آسمان شب مشاهده کرد. زحل حلقه‌های زیبایی در اطراف خود دارد که معمولا مورد توجه اخترشناسان است. در صورتی که در یک محیط تاریک و به دور از آلودگی نوری باشید، به کمک یک تلسکوپ می‌توانید حلقه‌های زیبای کیوان را مشاهده کنید.

در این مقاله هرآنچه لازم است از سیاره کیوان و حلقه‌های زیبای آن بدانید را ذکر کرده‌ایم.

موقعیت زحل در سال 1993 در سمت راست تصویر بالایی در صورت فلکی «برج جدی» است و می‌بینیم که کم کم به سمت چپ پیش‌ می‌رود. همچنان که مشاهده می‌کنید در سال 2022، مجددا زحل به نقطه برج جدی در سمت چپ تصویر پایینی بازگشته است که نشان دهنده دوره چرخش آن به دور خورشید است.

زحل

تصویربرداری پیوسته از این سیاره نشان می‌دهد این سیاره در طی سال‌های 2000 تا 2005 و 2015 تا 2019 کمی درخشان‌تر به نظر می‌رسیده است - در این سال‌ها حلقه‌های آن بیشتر به سمت زمین متمایل بوده‌اند و همین مسئله سبب درخشش بیشتر آن در آسمان شب شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی