ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

داستان تولد زیمنس؛ بازوی صنعتی آلمان

زیمنس (Siemens) یک شرکت آلمانی چندملیتی آلمانی و بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعتی اروپا است که دفتر مرکزی آن در مونیخ قرار دارد.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

زیمنس (Siemens) یک شرکت آلمانی چندملیتی آلمانی و بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعتی اروپا است که دفتر مرکزی آن در مونیخ قرار دارد و چند دفتر مرکزی خارجی در کشورهای استرالیا، آمریکا، ژاپن و حتی افغانستان نیز دارد. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای تاریخچه زیمنس را بیان کنیم تا ببینیم این شرکت چگونه توانسته است تقریبا به دست راست صنعت آلمان تبدیل شود.

شاخه‌های اصلی فعالیت این شرکت شامل فعالیت‌های صنعتی، فعالیت در حوزه انرژی، سلامت و درمان و تأمین زیرساخت می‌شود. از دیگر شاخه‌های فعالیت این شرکت می‌توان به تولید محصولات برقی و الکترونیکی و خدمات مرتبط با این محصولات، خدمات گسترده مرتبط با مهندسی برق اشاره کرد.

تولید محصولات مرتبط با ساختمان‌سازی، هدایت‌کننده‌ها، محصولات مرتبط با اتوماسیون‌سازی صنایع و مرتبط با کارخانه‌های صنعتی و همچنین محصولات مرتبط با انرژی، نورپردازی، پزشکی، حمل‌ونقل و تدارکات، بخشی دیگر از فعالیت‌های این شرکت را تشکیل می‌دهند. کالاهای تولیدی مرتبط با ساختمان‌سازی این شرکت شامل تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی، سیستم‌ها و تجهیزات امنیتی و تجهیزات اتصال ولتاژپایین شامل تجهیزات محافظت از مدار و توزیع برق می‌شود.

تجهیزات صنعتی و اتوماسیون‌سازی و تجهیزات هدایت‌کننده این برند شامل موتور و تجهیزات سیستم انتقال‌دهنده نوار نقاله، انواع پمپ و کمپرسور، موتورهای سنگین برای دستگاه‌های تولید ورق‌های فولادی و کمپرسورهای مورداستفاده برای خطوط انتقال نفت و گاز می‌شود. تجهیزات مکانیکی این شرکت شامل دنده‌های مورداستفاده برای توربین‌های بادی و آسیاب‌های سیمان می‌شود. تجهیزات تولیدی زیمنس که برای اتوماسیون طراحی شده‌اند، شامل تجهیزات و سیستم‌های مورداستفاده برای اتوماسیون و کنترل دستگاه‌ها و ابزار صنعتی و همچنین تجهیزات مورداستفاده برای تصفیه آب و مواد خام می‌شود.

ژنراتورها ، کمپرسورها، توربین‌های بادی قابل‌استفاده برای نیروگاه‌های بادی، دریایی و خشکی، محصولات مورداستفاده برای انتقال برق با ولتاژ بالا، ترانسفورماتورهای قدرت، سیستم‌ها و محصولات کلیدزنی، سیستم‌های انتقال جریان مستقیم و متناوب، سیستم ها و قطعات ولتاژ متوسط و محصولات مورداستفاده برای اتوماسیون برق بخشی دیگر از محصولات و تجهیزات تولیدی زیمنس هستند.

فعالیت‌های زیمنس در حوزه تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر شامل تولید توربین‌های گازی و بخار، تولید و ارائه مجموعه‌ای از محصولات و سرویس‌های قابل‌استفاده برای کمک به ساخت و راه‌اندازی شبکه‌های برق‌رسانی کوچک در هر اندازه و همچنین تولید و توزیع الکتریسیته و کنترل شبکه‌های کوچک برق‌رسانی و نظارت بر آن‌ها می‌شود. تولید و توزیع برق در شبکه، کنترل شبکه‌های کوچک توزیع برق و نظارت بر آن‌ها می‌شود، تولید برق با انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر باعث کاهش تولید دی‌اکسیدکربن و ایجاد و ذخیره انرژی پایدار می‌شود که خواسته اکثر دولت‌مردان و قانون‌گذاران است.

فعالیت این شرکت در حوزه سلامت و درمان شامل ایجاد سیستم‌های فناوری اطلاعات بالینی، گوشی‌های پزشکی، شیشه‌های آزمایشگاهی، تجهیزات تصویربرداری شامل آنژیوگرافی، توموگرافی کامپیوتری، فلوئوروسکوپی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی، ماموگرافی، تصویربرداری اشعه ایکس و تجهیزات پرتودرمانی و ذره‌درمانی می‌شود.

تولیدات بخش حمل‌ونقل و تدارکات زیمنس شامل تجهیزات سیستم‌های مورداستفاده برای تشخیص ترافیک جاده‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات مرتبط با حمل‌ونقل ریلی در سطح منطقه‌ای و مسافت‌های دور برای انتقال محموله‌های بزرگ و همچنین تجهیزات ردیابی بارها و مدیریت آن‌ها در فرودگاه‌ها، سیستم‌های اتوماسیون سازی فرایند پست مثل سیستم مرتب‌سازی مرسوله‌ها می‌شود.

تولیدات این برند در بخش حمل‌ونقل ریلی شامل لوکوموتیو، تجهیزات و سیستم‌های مورداستفاده برای برقی کردن ریل‌ها، سیستم‌های کنترل مرکزی، تجهیزات اتصال ریل‌ها واگن‌ها به یکدیگر و سیستم‌های خودکار کنترل قطار می‌شود.

زیمنس بار شعار«ingenuity for life» (نبوغ برای زندگی) یکی از پیشتازان صنعت ساخت تجهیزات تصویربرداری تشخیص‌دهنده بیماری‌های است و بخش سلامت و درمان این برند که ۱۲ درصد درآمد زیمنس از آن تأمین می‌شود، پس از بخش اتوماسیون، دومین بخش درآمدزای این شرکت است.

در ضمن زیمنس در حوزه پژوهش و توسعه نیز ۹۲۵ میلیارد یورو (معادل ۵.۳ درآمد شرکت) سرمایه‌گذاری کرده است. در حال حاضر در حدود ۱۱.۸۰۰ کارمند این شرکت در آلمان و تقریباً ۱۶ هزار کارمند دیگر آن در سایر نقاط جهان که اغلب آن‌ها در کشورهای اتریش، چین، کرواسی، دانمارک، فرانسه، هند، ژاپن، مکزیک، هلند، روسیه، اسلواکی، سوئد، سوئیس، بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا حضور دارند، در حال فعالیت در این حوزه هستند. طبق آمار زیمنس تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱ (۸ مهر ۱۳۹۰) ۵۳۳۰۰ پنتنت در سراسر جهان به نام خود ثبت کرده است! این بازوی صنعتی آلمان در حال حاضر در حدود ۲۸۵ کارخانه در ۱۹۰ کشور دنیا دارد.

سهام این شرکت بخشی از شاخص بورس EURO STOXX 50 است که دربردارنده سهام ۵۰ شرکت از ۱۱ کشور اروپایی است. شرکت زیمنس و شرکت‌های تابعه آن ۳۰۰ هزار نفر دارند و طبق گزارش‌های منتشرشده درآمد جهانی این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶۲ میلیارد یورو بوده و اکنون ارزش کل زیمنس ۹۸.۲۸ میلیارد دلار است.

سالدرآمد به میلیارد یورو سود خالص به میلیارد یوروارزش کل به میلیارد یورو
۲۰۱۳۷۵.۸۸۲۴.۲۸۴۱۰۱.۹۳۶
۲۰۱۴۷۱.۹۲۰۵.۳۷۳۱۰۴.۸۷۹
۲۰۱۵۷۵.۶۳۶۷.۲۸۲۱۲۰.۳۴۸
۲۰۱۶۷۹.۶۴۴۵.۴۵۰۱۲۵.۷۱۷
۲۰۱۷۸۳.۰۴۹۶.۰۴۶۱۳۳.۸۰۴
۲۰۱۸۸۳.۰۴۴۵.۸۰۷۱۳۸.۹۱۵
۲۰۱۹۸۶.۸۴۹۵.۱۷۴۱۵۰.۲۴۸
۲۰۲۰۵۷.۱۳۹۴.۰۳۰۱۲۳.۸۹۷
۲۰۲۱۶۲.۲۶۵۶.۱۶۱۱۳۹.۶۰۸
درآمد، سود خالص و ارزش کل زیمنس از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱

داستان تولد زیمنس

برند زیمنس ابتدا با نام زیمنس و هالسکه به‌ دست «ارنست ورنر فون زیمنس» (Werner von Siemens) و «یوهان گئورگ هالسکه» (Johann Georg Halske) در سال در اکتبر ۱۸۴۷ بنیان‌گذاری شد.

ارنست ورنر فون زیمنس و یوهان گئورگ هالسکه
ارنست ورنر فون زیمنس (سمت چپ) و یوهان گئورگ هالسکه (سمت راست)

اولین فعالیت شرکت ساخت نخستین خط تلگراف مسافت طولانی در اروپا در سال ۱۸۴۸ با طول ۵۰۰ کیلومتر از برلین تا فرانکفورت بود و در سال ۱۸۵۵ خطوط تلگراف مسافت طولانی را در روسیه نیز راه‌اندازی کرد. در سال ۱۸۶۷ خط تلگراف ایجادشده توسط زیمنس از لندن تا کلکته به طول ۱۱۰۰ کیلومتر تکمیل شد.

خط تلگراف از لندن تا کلکته
خط تلگراف از لندن تا کلکته در سال ۱۸۶۷

معرفی دینام جدید

در سال ۱۸۶۷ فون زیمنس دینام جدید بدون آهنربا را معرفی کرد و زیمنس هم این وسیله را برای نخستین بار تولید کرد. در سال ۱۸۸۱ این شرکت یک ژنراتور برق ساخت که آسیاب آبی آن را حرکت می‌داد و نخستین چراغ شهری در شهر گودالمینگ انگلستان را روشن می‌کرد. مدتی بعد شرکت فعالیت خود را در دو بخش تولید قطارهای برقی و لامپ ادامه داد.

دینام زیمنس

ساخت نخستین نیروگاه برق

بازوی صنعتی آلمانی در سال ۱۸۹۷ نخستین نیروگاه تولید برق در آفریقای جنوبی را با توان ۹۷۵ کیلووات و ۷۰۰ ولت ایجاد کرد. این نیروگاه سه‌فازی که آن زمان یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق ساخته‌شده تا آن زمان بود، برق موردنیاز بخش صنعتی را نیز تأمین می‌کرد.

نیروگاه برق
نیروگاه برق ساخته‌شده توسط زیمنس در سال ۱۸۹۷ در آفریقای جنوبی

ورود به حوزه ساخت قطعات الکترونیکی

تلویزیون های زیمنس
تلویزیون‌های زیمنس

کتاب در سال‌های بین ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ با ساخت رادیو، تلویزیون و میکروسکوپ‌های الکترونیکی فعالیت خود در حوزه ساخت محصولات الکترونیکی را آغاز کرد.

ورود به حوزه تولید و توزیع برق و انتقال سایر انرژی‌ها

نیروگاه برق قدیمی

زیمنس در سال ۱۹۲۷ با طراحی و ساخت کابل‌های روغنی الکتریکی انتقال بدون خطر برق از شبکه‌های هوایی به شبکه‌های توزیع درون‌شهری را امکان‌پذیر کرد که پیشرفت مهمی در حوزه انتقال برق در آلمان بود. در ضمن در همین سال یک نیروگاه برق توربین بخارتایسن در مولهایم آن در رور را نیز خرید. ساخت نیروگاه برق‌آبی شانون روی رودخانه‌ شانون یکی دیگر از اقدامات مهم زیمنس در حوزه تولید و توزیع برق در دهه ۱۹۲۰ بود. این نیروگاه برق‌آبی نخستین نیروگاه جهان با این طراحی بود. یکه‌تاز صنعت آلمان در سال ۱۹۳۱ نیز نیروگاهی را که اکنون «نیروگاه برق ارنست رویتر» (Ernst Reuter Power Plant) نام دارد، تأسیس کرد که آن زمان بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی در اروپا بود.

زیمنس در سال ۱۹۵۶ با تأسیس نیروگاه هسته‌ای ۳۰۰ مگاواتی «سن نیکلاس» (San Nicolás power plant) در آرژانتین، وارد بازار جهانی حوزه تولید و توزیع برق نیز شد.

از دیگر اقدامات مهم زیمنس در حوزه انرژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت نخستین توربین نیروگاه برقی در سال ۱۹۶۱ به نام VM80 و استفاده از آن در نیروگاه ترکیبی برقی و حرارتی «اوبلر سیندلینگ» (Obersendling) در مونیخ آلمان
  • ساخت مدار شکن ولتاژ بالای کارآمد SF6 با سیستمی ساده برای نخستین بار در اروپا در سال ۱۹۶۴
  • تشکیل اتحادیه کرافت‌ورک یونیون (Kraftwerk Union) با مشارکت شرکت AEG و ورود این دو شرکت به حوزه انرژی هسته‌ای در سال ۱۹۶۹
  • ساخت نیروگاه «کاهورا باسا» (Cahora Bassa) در آفریقای جنوبی، یکی از نخستین نیروگاه‌های بزرگ برق HVDC (نیروگاه فشارقوی جریان مستقیم برق) در سال ۱۹۷۵
  • تأسیس توربین بادی ۱۰۰ متری GROWIAN با ژنراتور ساخت زیمنس در سال ۱۹۸۳
  • ورود به حوزه تولید برق با سوخت فسیلی با خرید شرکت آمریکایی وستینگ هوس (Westinghouse)، شرکت فعال در حوزه نیروگاه برق فسیلی فشارقوی، در سال ۱۹۹۷
  • خرید شرکت دانمارکی بونوس انرژی‌ای/اس (Bonus Energy A/S)، شرکت فعال در حوزه تولید برق با انرژی بادی، در سال ۱۹۹۷
  • خرید سه کارخانه تولیدکننده ماژول خورشیدی فتوولتاییک از شرکت ARCO Solar در سال ۱۹۸۹
  • فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت فراماتوم (Framatome)، شرکت تولیدکننده رآکتورهای هسته‌ای و شرکت فرانسوی آروا (Areva)، شرکت فعال در حوزه تولید انرژی هسته‌ای و سایر انرژی‌های تجدید پذیر در سال ۲۰۰۱ با ادغام بخش عمده‌ای از قسمت‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای این دو شرکت با یکدیگر
  • اعلام توافق برای خرید شرکت «توربین‌های صنعتی آلستوم» (Alstom Industrial Turbines)، شرکت تولیدکننده توربین‌های گازی کوچک، متوسط و بزرگ صنعتی با مبلغ ۱.۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۳
  • خرید شرکت «پاور تکنولوجیز» (Power Technologies Inc)، شرکت فعال در حوزه ارائه‌ نرم‌افزارها و آموزش‌های مرتبط با صنعت انرژی در سال ۲۰۰۵
  • ساخت نخستین نیروگاه HVDC جهان با قابلیت انتقال برق با ولتاژ ۸۰۰ ولت در سال ۲۰۰۸
  • اعلام توقف پروژه ساخت ۱۷ نیروگاه هسته‌ای در سال ۲۰۱۱ به دنبال فاجعه هسته‌ای فوکوشیما
  • اعلام خبر تأمین ۳۵ درصد از انرژی موردنیاز آلمان با بهره‌مندی از انرژی‌های تجدید پذیر تا سال ۲۰۲۰ در راستای پروژه «انرژی ویند« (Energiewende) از سوی «پیتر لوشه» (Peter Löscher)، مدیرعامل اجرایی وقت زیمنس در سال ۲۰۱۱
  • اعلام تصمیم ساخت یک کارخانه تولید توربین‌های بادی دریایی (پره‌های توربین) در دهکده پاول در انگلستان با ارزش ۲۶۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴
  • اعلام موافقت رولز-رویس برای فروش بخش توربین گازی و کمپرسور خود به زیمنس در سال ۲۰۱۴ با مبلغ یک میلیارد پوند
  • خرید شرکت درسر-رند (Dresser-Rand)، یکی از شرکت‌های پیشتاز در حوزه تأمین کمپرسورها، توربین‌های بخار و گازی و موتورها در سطح جهانی و فعال در حوزه طراحی، ساخت و سرویس تجهیزات مورداستفاده برای استخراج نفت و گاز در سال ۲۰۱۵
  • تکمیل پروژه ساخت سه نیروگاه بسیار بزرگ سیکل ترکیبی در مصر در سال ۲۰۱۸ (این سه نیروگاه سیکل ترکیبی جزو بزرگ‌ترین نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جهان هستند)
  • امضای قراردادی با دولت عراق برای بازسازی دو نیروگاه برق در این کشور در سال ۲۰۱۹
  • برنده‌شدن مزایده مرتبط با قرارداد ۹۶۶.۸ میلیون دلاری تأمین قطعات نیروگاه برق برای پالایشگاه آرامکو

طراحی و ساخت مدار شکن قدرت

زیمنس در سال ۱۹۳۰ با طراحی و ساخت یک مدار شکن قدرت، به دستاورد بزرگ در حوزه سیستم‌های مدار شکن ولتاژ بالا ایجاد کرد

تولید تجهیزات جنگی در طول جنگ جهانی اول

زیمنس در طول جنگ جهانی اول چندین هواپیما تولید کرد که در سال ۱۹۲۶ توسط ارتش آلمان استفاده می‌شدند.

هوا\یمای زیمنس
هواپیمای ساخت زیمنس

در ضمن مهندسان مجارستانی این شرکت در سال ۲۰۱۶ موتور برقی قدرتمند طراحی و تولید کردند که توانست هواپیمای دونفره کوچکی را یکی از فرودگاه‌های مجارستان به پرواز درآورد.

هواپیما با موتور برقی زیمنس
هواپیما با موتور برقی زیمنس

از دیگر تولیدات نظامی این شرکت کامیون زیمنس بود که در سال ۱۹۳۲ به‌عنوان وسیله انتقال‌دهنده سامانه عمومی صوتی نازی‌ها استفاده می‌شد.

کامیون زیمنس
کامیون زیمنس

ساخت کارخانه‌های جدید و انتقال کارخانه‌ها از مکانی به مکان دیگر

در طول جنگ جهانی دوم تعداد بی‌شماری از کارخانه‌ها در برلین و سایر شهرهای آلمان بمباران و با خاک یکسان شدند. کارخانه‌های زیمنس نیز زیر آتش دشمن بودند و به همین دلیل مسئولان شرکت زیمنس تصمیم گرفتند برای تداوم تولید محصولات مرتبط با جنگ و کالاهای روزمره، فعالیت‌های تولیدی شرکت در مکان‌های ادامه پیدا کند که از حملات نیروهای هوایی دشمن در امان باشند. این تصمیم باعث شد زیمنس در اواخر ۱۹۴۴ و از اوایل ۱۹۴۵ در حدود ۴۰۰ کارخانه جدید افتتاح یا کارخانه‌های قبلی خود را از مکانی به مکان دیگر منتقل کند.

آغاز دوره جدیدی از ساخت محصولات الکترونیکی

شرکت زیمنس و هالسکه که بعدها بخشی از شرکت زیمنس شد، در دهه ۱۹۵۰ با مشارکت یکدیگر تولید کامپیوترها، دستگاه نیمه‌هادی، لباسشویی و ضربان‌ساز قلب را در ایالت بایرن آلمان آغاز کردند.

در ضمن غول صنعتی آلمانی در سال ۱۹۷۷ با خرید ۲۰ درصد از سهام AMD، بودجه لازم برای گسترش خط تولید این غول تراشه‌سازی آمریکایی را فراهم کرد. در ضمن دو این شرکت با مشارکت یکدیگر و با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، شرکت Advanced Micro Computers (AMC) را تأسیس کردند که زمینه‌ساز ورود AMD به حوزه طراحی و ساخت میکرو کامپیوتر شد.

ورود به حوزه ساخت کامپیوتر و لپ‌تاپ

یکی دیگر از اقدامات شاخص زیمنس در حوزه تولید کامپیوتر و کالاهای مرتبط، خرید شرکت نیکسدف کامپیوتر آگ (Nixdorf Computer AG) در سال ۱۹۹۱ و تغییر نام آن به زیمنس نیکسدف اینفورمیشنز سیستم آگ (Siemens Nixdorf Informationssysteme AG یا SNI) بود که زمینه ساخت کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های شخصی توسط زیمنس را فراهم کرد.

لپ تاپ ساخته شده توسط شرکت زیمنس نیکسدف اینفورمیشنز سیستم آگ
لپ‌تاپ ساخته‌شده توسط شرکت زیمنس نیکسدف اینفورمیشنز سیستم آگ

هشت سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۹ با مشارکت شرکت ژاپنی فوجیتسو، شرکت «فوجیتسو زیمنس» (Fujitsu Siemens Computers) را تأسیس کرد که کار خود را با تولید کامپیوتر و لپ‌تاپ و همچنین فعالیت در حوزه IT آغاز کرد. هدف اصلی این شرکت رایانش سبز (تلاش برای انجام آن دسته اقدامات مرتبط با IT که از نظر زیست‌محیطی پایدار باشد) بود. در ضمن این شرکت در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ اسپانسر تیم فرمول یک مرسدس بنز نیز شد؛ البته در سال ۲۰۰۹ شرکت فوجیتسو سهام زیمنس را خرید و فوجیتسو زیمنس به فوجیتسوسولوشن تغییر نام داد

فوجیتسو زیمنس

ورود به حوزه ساخت قطعات نیمه‌هادی

زیمنس قبل از سال آغاز قرن بیست و یکم فعالیت در حوزه طراحی و ساخت قطعات نیمه‌هادی را آغاز کرد و در سال ۱۹۹۹ با تأسیس شرکت اینفینئون (Infineon Technologies)، شرکت تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی، فعالیت خود در این زمینه را جدی‌تر کرد.

شرکت اینفینئون
شرکت اینفینئون، شرکت متعلق به زیمنس در حوزه ساخت قطعات نیمه‌هادی

این شرکت با بیش از ۵۰ هزار کارمند اکنون یکی از ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی در جهان است. فروش اینفینئون در سال مالی ۲۰۲۱ به ۱۱.۰۶ میلیارد یورو رسید. جالب است بدانید که اینفینئون در سال ۲۰۲۰ شرکت تولیدکننده قطعات نیمه‌های دیگری به نام «سایپرس سمی کانداکتور» (Cypress Semiconductor) را نیز خرید.

ورود به حوزه طراحی نرم‌افزاری الکترونیک

غول صنعت آلمان در سال ۲۰۱۶ با خرید شرکت «منتور گرافیکس» (Mentor Graphics)، شرکت فعال در حوزه مهندسی برق و مهندسی الکترونیک، مهندسی به کمک کامپیوتر و اتوماسیون طراحی الکترونیک، با مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار، گام بزرگ دیگری در راستای طراحی و ساخت قطعات الکترونیک برداشت.

شرکت منتور گرافیکس

منتور گرافیکس ابزارهای نرم‌افزاری لازم برای طراحی سیستم‌های الکترونیکی مثل مدارهای مجتمع و بردهای مدار چاپی و طراحی و ساخت تراشه‌های نیمه‌هادی را ارائه می‌کند.

ورود به حوزه طراحی و ساخت قطعات الکترومکانیکی

زیمنس قبل از سال ۲۰۰۰ فعالیت در حوزه قطعات الکترومکانیکی را نیز آغاز کرده بود و در سال ۱۹۹۹ با تبدیل بخش فعال در این حوزه به یک شرکت مستقل به نام «زیمنس الکترومکانیکال کامپوننت» Siemens) Electromechanical Components) فعالیت خود در این حوزه را رسمی‌تر کرد؛ اما این شرکت یک سال بعد با مبلغی در حدود ۱.۱ میلیارد دلار به یک شرکت فعال در حوزه سیستم‌های امنیتی به نام «تایکواینترنشنال پی.ال.سی» (Tyco International plc) واگذار شد!

خرید شرکت «فلندر» (Flender Holding GmbH)، شرکت تولیدکننده انواع دنده و هدایت‌کننده‌های صنعتی، در سال ۲۰۰۵، یکی دیگر از اقدامات زیمنس در حوزه قطعات الکترومکانیکی است.

ورود به عرصه ارتباطات دیجیتالی

تلفنخانه دیجیتالی زیمنس
تلفن‌خانه دیجیتالی زیمنس

نخستین تلفنخانه دیجیتالی زیمنس در سال ۱۹۸۰ ایجاد شد. در ضمن این شرکت در سال ۱۹۸۸ شرکت انگلیسی «پلسی» (Plessey) را که شرکت مخابراتی، دفاعی، الکترونیکی و فناوری بود، خرید و با تأسیس شرکت «زیمنس پلسی« (Siemens Plessey) وارد حوزه طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره و فضاپیما، مانند نمایشگرها، کامپیوترها، سنسورها و تجهیزات گیرنده و فرستنده، رادار و تجهیزات کنترل ترافیک شد.

زیمنس در سال ۲۰۰۴ در شرکت «داسان نتورک» (Dasan Networks)، شرکت تولیدکننده تجهیزات شبکه پهن‌باند در کره جنوبی، سرمایه‌گذاری کرد و ۴۰ درصد از سهام این شرکت را خرید. شرکت «چنتری نتورک» (Chantry Networks)، شرکت تولیدکننده تجهیزات WLAN، نیز در سال ۲۰۰۴ توسط زیمنس خریداری شد. خرید شرکت میریو (Myrio)، شرکت تولیدکننده سیستم‌های IP TV، در سال ۲۰۰۵، از دیگر اقدامات زیمنس در حوزه ارتباطات دیجیتال است.

در ضمن این شرکت آلمانی در سال ۲۰۰۷ با مشارکت شرکت نوکیا، شرکت نوکیا زیمنس نتورکز (Nokia Siemens Networks) را نیز در سال ۲۰۰۷ تأسیس کرد. شرکت نوکیا نتورکز که در حوزه شبکه کردن داده‌ها و تولید تجهیزات مخابراتی فعال است، در ۱۲۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند؛ البته در سال ۲۰۱۳ نوکیا سهام زیمنس را خرید و مالک کامل این شرکت شد.

ورود به حوزه اتوماسیون صنعتی و فعالیت‌های مرتبط

زیمنس در سال ۱۹۹۱ با خرید بخش سیستم‌های صنعتی شرکت «تگزاس اینسترومنتز» (Industrial Systems Division of Texas Instruments) وارد حوزه اتوماسیون صنعتی شد. درضمن در سال ۲۰۰۱ شرکت برزیلی «شیمی تک گروپ» (Chemtech Group)، شرکت فعال در حوزه ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی، مشاوره صنعتی و دیگر خدمات مهندسی با زیمنس ادغام شد.

این شرکت در سال ۲۰۰۳ با خرید شرکت نرم‌افزاری IndX، شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار سازمان‌دهی داده و ارائه لحظه‌ای اطلاعات در هنگام دریافت اطلاعات ورودی) فعالیت خود در حوزه اتوماسیون صنعتی را گسترش داد.

شرکت IndX

خرید شرکت «اوپتو کنترل ۲۲» ( 22 Opto Control)، شرکت تولیدکننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزارهای مورداستفاده برای پردازش‌های صنعتی و برطرف کردن نیازهای مرتبط با اتوماسیون صنعتی در سال ۲۰۰۶، یکی دیگر از اقدامات زیمنس در حوزه اتوماسیون صنعتی است.

از دیگر اقدامات شاخص زیمنس در حوزه اتوماسیون صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید شرکت وای ایندسی اتومیشن (Vai Ingdesi Automation)، شرکت ارائه‌دهنده خدمات اتوماسیون صنعتی دستگاه ۲۰۰۷: این شرکت در صنعت آهن، فولاد، آلومینیوم، استخراج معدن باز و فناوری‌های اتوماسیون‌سازی مبتکرانه ارائه می‌دهد
  • خرید شرکت UGS: شرکت نرم‌افزاری ارائه‌دهنده نرم‌افزار دوبعدی مدیریت چرخه عمر محصول، در سال ۲۰۰۷

ورود به حوزه حمل‌ونقل ریلی

نخستین فعالیت زیمنس در حوزه حمل‌ونقل ریلی ساخت خط تراموای برقی هوبارت در تاسمانی استرالیا، نخستین شبکه کامل تراموای برقی در نیمکره جنوبی سیاره زمین در سال ۱۸۹۳ بود.

تراموای برقی هوبارت تاسمانی استرالیا
تراموای برقی هوبارت تاسمانی استرالیا

این شرکت در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ با ساخت قطارهای برقی زیمنس C651 برای مترو سنگاپور در استرالیا، ، فعالیت خود در حوزه حمل‌ونقل ریلی را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۵ شرکت «ترنسمیشن» (Transmitton)، شرکت ارائه‌دهنده خدمات کنترل ریل و سایر شاخه‌های صنعتی و مدیریت دارایی‌ها را نیز خرید.

در ضمن زیمنس در سال ۲۰۱۲ با خرید شرکت «اینونسیس ریل گروپ» (Invensys Rail Group) با قیمت ۱.۷ میلیارد پوند. اینونسیس ریل گروپ در زمینه طراحی و ساخت و ادغام تجهیزات مرتبط با خطوط ریلی شامل تجهیزات مورداستفاده برای اتوماسیون، کنترل موارد مختلف و علامت‌‌دهی‌های مختلف فعالیت می‌کند.

زیمنس در سال ۲۰۱۴ با پیشنهاد خرید بخش‌های تولیدکننده لوکوموتیو، توربین گازی و موتور هواپیمای شرکت آلستوم (Alstom) به شرکت میتسوبیشی، این بخش‌های شرکت آلستوم را به مالکیت خود درآورد، آلستوم یکی از شرکت‌های پیشتاز در صنعت حمل‌ونقل ریلی در جهان در زمینه حمل‌ونقل ریلی مسافران، طراحی و ساخت سیستم‌های علامت‌دهی و ساخت لوکوموتیو است.

شرکت حمل و نقل ریلی آلستوم

محصولات و سرویس‌های شاخص ارائه‌شده توسط این شرکت شامل قطار سریع‌السیر برقی چند واگنی AGV، سامانه قطار تندروی فرانسه (TVG)، قطار خود گرانشی الکتریکی یورواستار ای ۳۰۰ (Eurostar e300)، قطار مسافربری سریع‌السیر SNCF TGV M و قطارهای سریع‌السیر نیوپندولینوی (New Pendolino)، قطارهای مورداستفاده در مناطق بین‌شهری، حومه شهر، مترو ترامواهای سیتادیس (قطارهای برقی زمینی شهری) می‌شوند.

قطار شهری آلستوم
قطارهای شهری آلستوم

ورود به حوزه تولید گوشی موبایل

زیمنس در سال ۱۹۸۵ با تأسیس شرکت «زیمنس موبایل» (Siemens Mobile) تولید گوشی‌های موبایل را آغاز کرد؛ البته شرکت زیمنس موبایل سرنوشت خوبی نداشت و زیمنس آن را در سال ۲۰۰۵ به شرکت بنکیو فروخت. آخرین گوشی‌های تولیدی این شرکت یعنی AL21 و A31 و AF51 در سال ۲۰۰۵ فروخته شدند.

زیمنس موبایل

گوشی‌های این شرکت در سه سطح ارزان‌قیمت (سری A)، میان رده (سری C) و گران‌قیمت و پرچم‌دار (سری S) تولید می‌شدند. یک سری از گوشی‌های این شرکت با مقاومت بالا با استانداردهای نظامی خاص برای استفاده در فضای باز طراحی و ساخته شده بودند (سری M). برخی از گوشی‌های این شرکت نیز دارای ویژگی‌های پیشرفته بودند (سری xX). کوشی‌های دارای صفحه‌کلید کامل QWERTY (سری xK) و گوشی‌های لغزنده (سری xL) از دیگر محصولات زیمنس موبایل بودند.

گوشی زیمنس

ورود به حوزه ارائه خدمات مالی

زیمنس در سال ۱۹۹۷ شرکت «زیمنس فایننشیال» (Siemens Financial Services) را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ارائه خدمات مالی به خود زیمنس و چند شرکت فعال در حوزه انرژی، صنعت، سلامت و درمان و ارائه زیرساخت‌های شهری فعالیت می‌کند.

از دیگر شاخه‌های فعالیت زیمنس فایننشیال می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های ثابت و همچنین مدیریت سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر انجام‌شده توسط زیمنس انرژی فعالیت می‌کند.

ورود به حوزه تجهیزات امنیتی ساختمان‌ها

زیمنس در سال ۲۰۰۴ با خرید شرکت «فوتو اسکن» (photo-scan)، شرکت انگلیسی فعال در حوزه تولید دوربین‌های مداربسته وارد حوزه تولید تجهیزات امنیتی شد و در سال ۲۰۰۵ شرکت «بیواتر آب» (Bewator AB)، شرکت تولیدکننده تجهیزات امنیتی ساختمانی را نیز خرید. زیمنس در سال ۲۰۰۶ شرکت «ویتا اسکیپ سیکیوریتی سیستم» (VistaScape Security Systems)، شرکت تولیدکننده سیستم‌های امنیتی را نیز خرید.

از دیگر اقدامات قابل‌توجهی زیمنس در این حوزه می‌توان به خرید شرکت «آی.متریکس تکنولوجیس» (iMetrex Technologies)، شرکت فعال در حوزه تأمین سیستم‌های امنیتی اتوماسیون‌سازی و تأمین سیستم‌های مرتبط با اتوماسیون‌سازی ساختمان‌ها و خدمات مرتبط با این حوزه، در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد.

ورود به حوزه تولید برق با انرژی باد و تولید توربین‌های بادی

زمینش در سال ۲۰۰۴ با خرید شرکت دانمارکی «بونوس انرژی» (Bonous energy) که منجر به تشکیل بخش انرژی بادی زیمنس (Siemens Wind Power) شد، وارد حوزه تولید برق با انرژی باد شد

تأسیس زیمنس گامسا

زیمنس گامسا
توربین بادی زیمنس

زیمنس با تأسیس شرکت انرژی تجدید پذیر«زیمنس گامسا» (Siemens Gamesa Renewable Energy) در سال ۲۰۱۷، به یک غول در صنعت تولید توربین‌های بادی نیز تبدیل شد. این شرکت اسپانیایی- آلمانی یکی از شرکت‌های تابعه زیمنس فعال در زمینه تولید توربین‌های بادی و ارائه خدمات مرتبط با نیروگاه‌های بادی دریایی و خشکی و دومین کارخانه بزرگ تولیدکننده توربین بادی در جهان است. این شرکت که بزرگ‌ترین توربین جهان را ساخته است، در زمینه تولید انرژی خورشیدی نیز فعالیت می‌کند.

ورود به حوزه طراحی و تولید تجهیزات تصویر تشخیص‌دهنده بیماری‌ها

زیمنس با خرید شرکت «تصویربرداری مولکولی سی. تی. آی» (CTI Molecular Imaging)، شرکت فعال در حوزه تولید تجهیزات برش‌نگاری و سیستم‌های تصویربرداری مولکولی در سال ۲۰۰۵ وارد این حوزه شد.

بازوی صنعت آلمان در سال ۲۰۰۶ شرکت «بیر دیاگناستیکز» (Bayer Diagnostics)، شرکت تولیدکننده تجهیزات تصویربرداری برای تشخیص بیماری‌ها ازجمله تجهیزات تصویربرداری از قلب و عروق، تجهیزات انکولوژی، تصویربرداری از غدد و تومورها و تجهیزات رادیولوژی را نیز خرید و آن را با بخش «مدیکال سلوشن دیاگناستیکز» (Medical Solutions Diagnostics)، یکی از بخش‌های زیمنس در حوزه ارائه راهکارهای پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها ادغام کرد.

در ضمن زیمنس در این سال شرکت «دیاگناستیکز پروداکتز» (Diagnostic Products Corp)، شرکت طراح و تولیدکننده کیت‌های آزمایش تشخیص ایمنی و تجهیزات آزمایشگاهی خودکار قابل‌استفاده برای انجام آزمایش‌های پزشکی را نیز خرید. خرید شرکت «دید برینگ» (Dade Behring)، شرکت تولیدکننده دستگاه‌های انجام آزمایش‌ها و دستگاه‌های تشخیص‌دهنده بیماری‌ها، در سال ۲۰۰۷، یکی دیگر از اقدامات شاخص زیمنس در حوزه سلامت و درمان است.

زیمنس در سال ۲۰۱۷ شرکت «فست ترک دیاگناستیکز» (Fast Track Diagnostics) را نیز خرید. این شرکت کیت‌های آزمایشی منحصربه‌فردی تولید کرده که می‌تواند منشأ بیماری را تنها با یک آزمایش از بین سه گزینه ویروس، باکتری و عفونت تشخیص دهد. هدف زیمنس از خرید این شرکت حذف نیاز به انجام آزمایش‌های تشخیص‌دهنده متعدد و تکرار این آزمایش‌ها و افزایش سرعت تشخیص درست بیماری‌ها بود.

تأسیس شرکت زیمنس هلثینییرز

زیمنس هلثینییرز
شرکت زیمنس هلثینییرز

مهم‌ترین اقدام این حوزه طراحی و تولید تجهیزات تشخیص‌دهنده بیماری، تأسیس شرکت «زیمنس هلثینییرز» (Siemens Healthineers) در سال ۲۰۱۷ است؛ البته این شرکت که با نام‌های «زیمنس هلث‌کیر» (Siemens Healthcare)، «زیمنس مدیکال سولوشنز» (Siemens Medical Solutions) و «زیمنس مدیکال سیستمز» (Siemens Medical Solutions) نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۸۴۵ به‌عنوان یک شرکت تجاری کوچک خانوادگی کار خود را آغاز کرده است.

فعالیت‌های این شرکت شامل موارد زیر می‌شود:

  • تصویربرداری پزشکی (آنژیوگرافی، توموگرافی کامپیوتری، فلوروسکوپی، تصویربرداری برای رادیودرمانی، ارائه نرم‌افزارهای تصویربرداری پزشکی، ماموگرافی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی، سی آرم سیار، تصویربرداری مولکولی، رادیوگرافی، سیستم‌های ترمیم‌کننده، تصویربرداری ایکس ری رباتیک، دستگاه‌های فراصوت، تجهیزات تصویربرداری اورولوژی)
  • تشخیص‌های آزمایشگاهی
  • آزمایش‌های بالینی برای اهداف درمانی
  • آزمایش‌های مراقبتی در بالین بیمار (آزمایش‌هایی که در خارج از محیط آزمایشگاه و در محل نگهداری بیمار انجام می‌شود)
  • راه‌حل‌های دیجیتالی درمانی
  • ارائه انواع مختلف خدمات پزشکی
  • ارائه مشاوره پزشکی
  • ساخت تجهیزات پزشکی و قطعات مورداستفاده در این تجهیزات مانند لامپ‌های خلأ و قطعات الکترونیکی پیچیده پزشکی
  • ارائه خدمات مختلف پزشکی IT مانند تصویربرداری و تشخیص IT (زیمنس در فرآیند تشخیص IT از انواع نرم‌افزارها برای مدیریت جریان کار، مدیریت داده و برطرف کردن نیازهای لابراتوارهای بالینی استفاده می‌کند)
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای ایجاد نگرش‌های قابل‌اجرا به‌منظور تقویت کیفیت درمان و میزان کارآمد بودن خدمات ارائه‌شده از سوی سازمان‌های فعال در حوزه ارائه خدمات سلامت و درمان

زیمنس هلثینییرز در سال ۲۰۲۰ تصمیم خود برای خرید شرکت آمریکایی «واریان مدیکال سیستمز» (Varian Medical Systems)، شرکت فعال در حوزه ارائه نرم‌افزارها و دستگاه‌های مقابله با سرطان با روش پرتودرمانی، با مبلغ ۱۶.۴ میلیارد دلار را نیز اعلام کرد.

واریان مدیکال سیستمز دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای لازم برای درمان سرطان و سایر بیماری‌ها با روش‌های رادیودرمانی، رادیوجراحی، پروتون درمانی، نزدیک‌درمانی (نوعی پرتودرمانی) را نیز ارائه کرده است.

ورود به حوزه توسعه نرم‌افزاری

زیمنس در سال ۲۰۱۸ با خرید شرکت «مندیس» (Mendix)، شرکت فعال در حوزه توسعه سریع اپلیکیشن، با مبلغ ۰.۶ میلیارد یورو، وارد حوزه توسعه نرم‌افزاری شد. این شرکت نرم‌افزارهای لازم برای طراحی رابط کاربری و رابط کاربری گرافیکی، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، توسعه اپلیکیشن‌های سازمانی، بهبود تجربه کاربری در پلتفرم‌های مختلف و... را در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قرار می‌دهد.

شرکت نرم افزاری مندیکس

در کل زیمنس با بهره‌مندی از خدمات این شرکت می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه توسعه نرم‌افزاری و بهبود نرم‌افزارها در زمینه‌های مختلف داشته باشد.

ورود به حوزه هوشمندسازی تجهیزات و ساختمان‌ها و اینترنت اشیا

هوشمندسازی ساختمان ها

زیمنس در سال ۲۰۱۸ با خرید شرکت «جی۲ اینوویشن» (J2 Innovations)، شرکت فعال در حوزه ساخت ساختمان‌ها و تجهیزات هوشمند، هوشمندسازی تجهیزات و ساختمان‌ها را آغاز کرد. جی۲ اینوویشن یک پلتفرم پیشتاز در حوزه ارائه خدمات لازم برای ساخت ساختمان‌ها و تجهیزات هوشمند و بهره‌مندی از قابلیت‌های اینترنت اشیا برای بهتر کردن زندگی و جوامع و همچنین مدیریت هوشمندانه داده‌ها است و زمینه دستیابی سریع به این اهداف را نیز فراهم می‌کند.

این شرکت یک چهارچوب نرم‌افزاری کاربردی به نام «فین فریم‌ورک» (FIN Framework)، جهت ارائه اپلیکیشن‌های مناسب برای فعالیت‌های عملیاتی مرتبط با کنترل، مدیریت، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، تصویرسازی و اتصال نیز ارائه کرده است.

پلتفرم اینترنت اشیای فین فریم‌ورک

در ضمن زیمنس در سال ۲۰۱۸، یک شرکت دیگر فعال در حوزه ارائه راه‌حل‌های مناسب برای هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان‌ها با بهره‌مندی از قابلیت‌های اینترنت اشیا به نام «اینلایتت» (Enlighted) را نیز خرید.

سیستم روشنایی هوشمند اینلایتت
سیستم روشنایی هوشمند اینترنت اشیای اینلایتت

زیمنس در سال ۲۰۲۱، یک شرکت دیگر فعال در حوزه ارائه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم برای بهره‌مندی از قابلیت‌های اینترنت اشیا در ساختمان‌ها به نام واتسنس (Wattsense) را نیز خرید.

تأسیس شرکت زیمنس انرژی

شرکت زیمنس انرژی

تأسیس شرکت «زیمنس انرژی آگ» (Siemens Energy AG) در سال ۲۰۲۰ یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه زیمنس در حوزه تولید و توزیع برق بود. این شرکت که با ترکیب دو بخش مهم زیمنس یعنی Gas و Power ایجاد شده است، ۶۷ درصد سهام زیمنس را در اختیار دارد. فعالیت‌ها و خدمات اصلی زیمنس انرژی در حوزه فعالیت‌های مرتبط با استخراج نفت و گاز، ساخت شناورهای مختلف، ساخت نیروگاه‌های برق در دریا و خشکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترکیب فناوری‌های عملیاتی جدید و اینترنت اشیا برای انتقال سوخت‌های فسیلی به مناطق مختلف با بالاترین راندمان
  • تأمین گاز به‌صورت گاز مایع به‌منظور کاهش تولید دی‌اکسیدکربن
  • اتوماسیون‌سازی سکوهای استخراج نفت، برقی کردن و دیجیتالی‌کردن تجهیزات مورداستفاده در سکوهای نفتی
  • ذخیره‌سازی انرژی
  • مدیریت مراحل مختلف استخراج نفت و ارائه خدمات مرتبط با این مراحل
  • تقویت عملکرد میدان‌های نفتی در زمینه استخراج و تولید نفت بین ۳ تا ۸ درصد
  • استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی برای بهبود عملکرد پمپ‌های زیردریایی استخراج نفت از چاه‌ها با استفاده از سیستم A14ESP
  • اتوماسیون‌سازی فرآیند استخراج نفت از چاه‌ها
  • تشخیص نشتی در خطوط انتقال، سیستم‌های جمع‌آوری نفت و سیستم‌های انتقال نفت از بستر دریا به کشتی‌های عملیاتی و سکوهای تولید نفت
  • ارزیابی عملکرد مدیریت استخراج نفت و گاز به‌منظور انجام به‌موقع سرویس‌های نگهداری و تعمیرات لازم به‌منظور جلوگیری از خراب‌شدن تجهیزات عملیاتی و به‌بارآمدن هزینه‌های سنگین به دلیل این موضوع و همچنین افزایش راندمان تجهیزات مورداستفاده تا حداکثر میزان ممکن و کسب اطلاعات لازم برای حذف فعالیت‌های عملیاتی و سرویس‌های نگهداری غیرضروری
  • تقویت عملکرد تجهیزات پمپاژ نفت و ارائه راه‌حل‌های موثر برای تسهیل نصب این تجهیزات و استفاده از آن‌ها
  • تسهیل نظارت بر عملکرد تجهیزات پمپ‌کننده نفت با روش‌هایی مثل استفاده از دوربین‌های مجهز به باتری‌های خورشیدی که درنهایت افزایش تولید نفت را به دنبال دارد.
  • تأمین امنیت سایبری عملیات مختلف در حین استخراج نفت و گاز، انتقال و ذخیره‌سازی آن‌ها و تبدیل نفت و گاز خام به مشتقات نفتی و گازی نهایی و جلوگیری از خرابکاری هکرها در این عملیات
  • ساخت کمپرسورهای سانتریفیوژی، رفت‌وبرگشتی و محوری
  • تولید توربین‌های گازی برای افزایش تولید نیرو در مراحل استخراج نفت و گاز، انتقال و ذخیره‌سازی آن‌ها و تبدیل نفت و گاز خام به مشتقات نفتی و گازی نهایی و همچنین در حین انجام فعالیت‌های مرتبط با پمپاژ و فشرده‌سازی نفت و گاز
  • افزایش ایمنی عملیات پردازش نفت و گاز و کاهش خطرات این عملیات
  •  ساخت کشتی‌های عملیاتی و اکتشافی مورداستفاده در آب‌های آزاد، شناورهای مسافربری و باربری، یات‌ها، کشتی‌های کروز و زیردریایی
  • ساخت سیستم‌های انتقال نیرو و هدایت انواع کشتی‌ها و بهینه‌سازی عملکرد این بخش‌ها با فناوری‌های حدید
  • ساخت لندیگراف تمام برقی حمل خودرو (نخستین لندیگراف جهان از این نوع): میزان تولید دی‌اکسیدکربن توسط این لندیگراف درمقایسه‌با لندیگراف‌های متداول ۷۵ درصد کمتر است و استفاده از آن باعث کاهش ۶ میلیون لیتر سوخت دیزل در سال می‌شود.
  • ساخت قایق ماهیگیری هیبریدی با سیستم تأمین نیروی ۶۰۰ کیلوواتی که نیاز به استفاده از ۴ ژنراتور دیزل را برطرف می‌کند و این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت دیزل و تولید دی‌اکسید کربن تا ۲۷ درصد می‌شود.

مقابله با روسیه در جنگ این کشور با اوکراین

زیمنس در سال ۲۰۲۲ عزم خود را برای مقابله با عملیات نظامی روسیه در جنگ با اوکراین و تحریم تمام شرکت‌های وابسته به دولت روسیه و مصمم به کمک به این دولت در جنگ با اوکراین، جزم کرد. غول صنعت آلمان در راستای این هدف، شرکت «زونا تکنولوژی» (ZONA Technology)، شرکت متخصص در حوزه ارائه نرم‌افزارهای شبیه‌سازی هواپیمای مسافربری و جنگی و نرم‌افزارهای طراحی این هواپیماها و فعالیت‌های محاسباتی مرتبط با این حوزه را در سال ۲۰۲۲ خرید.

ماجرای پرداخت رشوه‌های کلان در سطح گسترده توسط زیمنس

پرداخت رشوه توسط زیمنس

پرداخت رشوه‌های مختلف توسط زیمنس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ آغاز شد و مشخص شده این کشور در این دوره زمانی در بسیاری از کشورها برای برد قراردادهای مختلف، درمجموع به مسئولان امر ۱.۶ میلیارد دلار رشوه پرداخت کرده است.

نتایج تحقیقات نشان داده است میزان رشوه پرداختی توسط این شرکت تنها در آلمان و آمریکا ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. پرونده رشوه‌های پرداختی توسط این برند بزرگ‌ترین پرونده رشوه تاریخ تا آن زمان بود. در تحقیقات قضایی مشخص شد تعدادی از افراد واسطه به‌عنوان پیمانکار برای بردن قراردادها رشوه‌های هنگفتی را به مقامات پرداخت می‌کرده‌اند. ظاهراً تعداد این افراد به‌ظاهر پیمانکار، ۲۷۰۰ نفر بوده است و مبلغ این رشوه‌ها در برخی از قراردادها ۵ درصد ارزش کل قرارداد و در کشورهای بسیار فاسد تا ۴۰ درصد کل مبلغ قرارداد بوده است!

مواردی از رشوه‌های ثابت‌شده در تحقیقات قضایی به شرح زیر است:

  • ۴۰ میلیارد دلار در آرژانتین که منجر به بردن قرارداد یک‌میلیاردی برای صدور کارت‌های تشخیص هویت شده است.
  • ۱۶ میلیارد دلار در ونزوئلا برای خطوط ریلی شهری
  • ۱۴ میلیون دلار در چین برای تجهیزات پزشکی
  • ۱۲.۷ میلیون دلار در چین در پرداختی‌های مختلف
  • ۵ میلیون دلار در بنگلادش برای گوشی‌های موبایل
  • ۱.۷ میلیون دلار به صدام حسین در عراق
  • ۶ میلیون یورو به یک شرکت انرژی ایتالیایی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ برای بردن قرارداد توربین گازی
  • ۳۳۰ میلیون یورو در یونان

موضوع پرداخت رشوه‌های کلان توسط زیمنس به‌قدری جدی بود که دولت آلمان در سال ۲۰۰۵ تحقیقات قضایی در مورد این موضوع را آغاز کرد و برای انجام این تحقیقات از دادستان‌های لیختن‌اشتاین و سوئیس کمک گرفت. با باز شدن این پرونده‌های قضایی پیش‌بینی می‌شد زیمنس ملزم به پرداخت ۵ میلیارد دلار جریمه شود!

سایر اتفاقات مهم تاریخچه زیمنس

  • خرید شرکت «یو.اس فیلتر» (US Filter Corporation)، شرکت فعال در حوزه ارائه فناوری‌ها و راه‌حل‌های مناسب برای تصفیه آب و پساب در سال ۲۰۰۴
  • خرید شرکت «هانستویل الکترونیک» (Hunstville Electronics Corporation)، شرکت تولیدکننده خودروهای برقی، از شرکت خودروسازی «کرایسلر» در سال ۲۰۰۴
  • خرید شرکت «ویل لیبریتر ایر پولوشن کنترل» (Wheelabrator Air Pollution Control)، شرکت ارائه‌دهنده سیستم‌های ایستگاهی صنعتی کنترل‌کننده گردوغبار در سال ۲۰۰۵
  • خرید شرکت «اس/دی انجینیرز» (S/D Engineers Inc)، شرکت ارائه‌دهنده خدمات مهندسی حرفه‌ای، در سال ۲۰۰۷
  • خرید ۹۹ درصد از سهام شرکت هندی «سی‌انداس الکتریک» (C&S Electric)، شرکت تولیدکننده دستگاه‌های اتصال و تقسیم برق، در سال ۲۰۲۰

سؤالات متداول در مورد تاریخچه زیمنس

زیمنس در چه سالی و توسط چه کسی تأسیس شد؟

زیمنس در اکتبر ۱۸۴۷ به‌ دست ارنست ورنر فون زیمنس و یوهان گئورگ هالسکه بنیان‌گذاری شد. ارزش این برند اکنون ۹۸.۲۸ میلیارد دلار است.

شاخه‌های اصلی فعالیت زیمنس چیست؟

اصلی‌ترین شاخه‌های فعالیت زیمنس شامل ساخت نیروگاه‌های برق و تولید برق با انرژی خورشیدی و بادی و تولید تجهیزات لازم برای این کار (مثل توربین بادی)، کلیه عملیات مرتبط با استخراج نفت و گاز، ساخت تجهیزات تصویربرداری پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها، هوشمندسازی بخش‌های مختلف ساختمان‌ها با بهره‌مندی از قابلیت‌های اینترنت اشیا و اتوماسیون صنعتی می‌شود.

اصلی‌ترین بخش‌های زیمنس چه بخش‌هایی هستند؟

اصلی‌ترین بخش‌های زیمنس شامل زیمنس انرژی، زیمنس گاسما و زیمنس هلثینییرز می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

    نیمه‌هادی؟ نیمه رسانا برادر

مطالب پیشنهادی