ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شاپرک اطلس
علمی

یک شاپرک غول‌پیکر برای اولین بار در آمریکا مشاهده شد

شاپرک غول‌پیکر اطلس که طول بال‌های آن به 25 سانتی‌متر می‌رسد، برای نخستین بار در تاریخ در آمریکا یعنی محیط غیربومی خود پیدا شد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

وزارت کشاورزی آمریکا در ایالت واشنگتن موجودی به نام شاپرک اطلس را شناسایی کرده که احتمالا یکی از بزرگ‌ترین شاپرک‌های جهان است. این وزارتخانه حالا از شهروندان درخواست کرده تا مشاهدات بیشتر از این موجودات را به اطلاع کارشناسان برسانند.

شاپرکی که روی درب گاراژ خانه‌ای در بلویو واشنگتن پیدا شده، بال‌هایی به طول 25 سانتی متر دارد. صاحب این خانه بلافاصله پس از مشاهده این موجود ایمیلی به «پاتریک توبین»، حشره‌شناس و استاد دانشگاه واشنگتن ارسال می‌کند و او را در جریان قرار می‌دهد. توبین بالاخره در تاریخ 7 ژوئیه مشاهده اولین نمونه از شاپرک اطلس در ایالات متحده را تایید کرد.

شاپرک اطلس در کنار گونه‌هایی مثل شاپرک ساحره سفید بال‌هایی با حداکثر اندازه 35 سانتی‌متر دارد. این موجود در فهرست جانداران تحت حفاظت آمریکا قرار گرفته، بنابراین نگهداری، خرید یا فروش آن بدون مجوز وزارت کشاورزی این کشور ممنوع است. تا پیش از این تصور می‌شد که امکان مشاهده این موجود در ایالات متحده وجود ندارد.

تصویر نزدیک شاپرک اطلس

شاپرک اطلس

اگرچه این جانور در ظاهر کمی تهدیدبرانگیز به نظر می‌رسد، اما هیچ خطری برای سلامت جامعه ندارد و می‌توان به راحتی از آن عکس گرفت و به محیطی امن منتقلش کرد. خوشبختانه صاحب این خانه هم به این موضوع واقف بود و به درستی با توبین تماس گرفت. این استاد دانشگاه می‌گوید جنسیت این شاپرک نر بوده و احتمالا چند ساعتی بیشتر از آغاز حیاتش نگذشته بود.

مقامات وزارت کشاورزی حالا می‌خواهند ببینند آیا این شاپرک تنها بوده یا بخشی از یک گروه از هم‌نوعان خودش است. شاپرک اطلس دهان ندارد و صرفا برای جفت‌گیری و تخم‌گذاری زندگی می‌کند. ولی کرم غول‌پیکر آن برگ سیب می‌خورد و می‌تواند تهدیدی برای کشاورزان باشد.

یکی از مسئولان وزارت کشاورزی می‌گوید این موجود معمولا در مناطق استوایی وجود دارد و معلوم نیست که بتواند در آمریکا زنده بماند. این وزارت‌خانه حالا قرار است با گردآوری اطلاعات علمی و فنی درباره این شاپرک در خصوص قدم‌های بعدی تصمیم‌گیری کند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعید مقیسه
    سعید مقیسه | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

    توی روستامون یک شاپرک تقریبا هم اندازه همین دیدم ولی رنگش تفاوت داشت. از افراد محلی هم پرسیدم کسی اطلاعی نداشت.

مطالب پیشنهادی