ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: دنباله‌دار پن‌استارز در مسیر ملاقات خورشید

دنباله‌دار پن‌استارز (PanSTARRS) در مسیر خود به نزدیک‌ترین ملاقاتش به خورشید است که در تصویر امروز ناسا با رنگ سبز گیسوی خود دیده می‌شود.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

دنباله‌دار پن‌استارز (PanSTARRS) در مسیر خود به نزدیک‌ترین ملاقاتش به خورشید است و تا ۲۸ام آذرماه امسال به این مقصد فضایی خود می‌رسد. با این حال، حتی تا رسیدن به پرنورترین حالت خود، سوژه جذابی برای رصد از پشت تلسکوپ است که در تصویر امروز ناسا با رنگ سبز گیسوی خود دیده می‌شود.

دنباله‌دارها از نقاط دوردست منظومه شمسی، جایی بعد از مدار سیارک پلوتو به دیدار ما می‌آیند و زمانی که از مرز مدار مشتری عبور می‌کنند، هسته یخی آن‌ها تصعید می‌شود. در طی این فرایند این گازها پوششی درخشان اطراف هسته تشکیل می‌دهند. این پوشش که به گیسوی دنباله‌دار (Coma) شناخته می‌شود، به قدری درخشان است که هیچ وقت خود هسته دنباله‌دار دیده نمی‌شود.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

در تصویر امروز ناسا دنباله غباری (Dust tail) پن‌استارز به سمت بالا و دنباله یونی (Ion tain) آن به سمت چپ کشیده شده است و در این تصویر عمق آسمان (Deep sky image) دیده می‌شود. البته در کنار این دنباله‌دار بخش‌هایی از غبار سحابی IC 4592 نیز دیده می‌شود که نور ستاره آبی رنگ را بازتاب می‌کند.

دنباله‌دار پن‌استارز و سحابی سر اسب آبی

سحابی IC 4592 یا سر اسب آبی حدود ۴۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، در حالی که دنباله‌دار پن‌استارز فقط در فاصله ۱۷ دقیقه نوری از ما است. دنباله‌دار پن‌استارز یا C/2017 K2 برای اولین بار در ورای مرز زحل در مسیرش به داخل منظومه شمسی دیده شد و حالا به زودی به نزدیک‌ترین فاصله‌اش به خورشید در مدار بیضی شکل‌اش خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی