ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلاح لیزر
علمی

نیروی دریایی آمریکا سلاح لیزری پیشرفته لاکهید مارتین را دریافت کرد

لاکهید مارتین سامانه سلاح لیزری HELIOS را با ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله قابلیت کور کردن حسگرها برای نیروی دریایی آمریکا فرستاد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

دیر یا زود می‌دانستیم که سلاح‌های لیزری وارد بازار می‌شوند و حالا شرکت لاکهید مارتین سلاح لیزری تاکتیکی خود را با نام لیزر پرانرژی یکپارچه با سیستم نظارت و اپتیک کورکننده (HELIOS) به نیروی دریایی تحویل داده که می‌تواند روی کشتی‌های جنگی مرسوم نصب شود.

وقتی اولین لیزر در سال 1960 توسط «تئودور میمن» ساخته شد، بسیاری می‌دانستند که این فناوری یک روز به عنوان سلاح به کار گرفته خواهد شد. حالا سلاح لیزری چندمنظوره کلاس HELIOS مثبت 60 کیلووات نه فقط مانند گذشته به عنوان یک سیستم آزمایشی بلکه به عنوان یک سیستم تاکتیکی عملیات در کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا استفاده می‌شود و می‌تواند مقیاس‌پذیر شود تا در عملیات‌های مختلف به کار آید.

HELIOS هم مثل سایر سلاح‌های لیزری می‌تواند پرتوها را با سرعت نور به چند سوژه بفرستد و هزینه هر شلیک آن یک دلار است. البته این هزینه با صرف‌نظر از هزینه تجهیزات در نظر گرفته شده است. سلاح‌های لیزری البته مهمات نامحدودی دارند و تا زمانی که انرژی داشته باشند، می‌توانند به کار گرفته شوند.

سلاح لیزر

نقطه تمایز HELIOS این است که نه تنها می‌تواند اهداف را نابود کند، بلکه قادر به کور کردن حسگرهای اپتیکی است و پرتو بازتابی آن می‌تواند اطلاعات را از دوردست گردآوری کند. طبق اعلام لاکهید مارتین، به همین خاطر HELIOS یک عنصر کلیدی از معماری دفاعی چند لایه‌ای محافظت از ناوها محسوب می‌شود.

«ریک کوردارو»، معاون راهکارهای محصولی پیشرفته این شرکت می‌گوید: «لاکهید مارتین و نیروی دریایی نگرش و علاقه مشترکی برای توسعه و فراهم‌سازی سیستم‌های سلاح لیزری تخریب‌گر دارند. هلیوس اثربخشی کلی سیستم‌های جنگی کشتی‌ها را ارتقا می‌بخشد تا تهدیدهای آینده را برطرف کرده و از ملوانان بهتر محافظت کند. ما می‌دانیم که باید راهکارهای مقیاس‌پذیری را مختص اولویت‌های نیروی دریایی در اختیار آن‌ها قرار دهیم. هلیوس نماینده زیربنای محکمی به منظور تحویل سامانه‌های جنگی لیزری قدرتمند بیشتر به حساب می‌آید.»

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی