ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرسنگ در اسپانیا
علمی

کشف بیش از 500 سنگ ایستاده در اسپانیا که پس از 2500 سال هنوز پابرجا مانده‌اند

پژوهشگران در جنوب اسپانیا موفق به کشف یک سایت باستان‌شناسی شده‌اند که شامل بیش از 500 سنگ ایستاده از انواع مختلف است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

مجموعه خرسنگی عظیمی که بیش از 500 سنگ ایستاده دارد، اخیرا در جنوب اسپانیا کشف شده و می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها از این مجموعه‌ها در اروپا باشد. محققان این سایت مهم را در جنوب اسپانیا در نزدیکی مرز پرتغال کشف کرده‌اند.

این خرسنگ‌ها در سرزمینی به وسعت 600 هکتار در استان اوئلوا در نزدیکی رودخانه گوادیانا پیدا شده‌اند. این زمین ابتدا برای کاشت آووکادو انتخاب شده بود، اما مقامات پیش از صدور مجوز کشاورزی از باستان‌شناسان خواستند تا این منطقه را بررسی کنند. همان زمان بود که این سنگ‌های باستانی پیدا شد.

«خوزه آنتونیو لینارس»، محقق دانشگاه اوئلوا و یکی از سه مدیر این پروژه می‌گوید: «این بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه از سنگ‌های ایستاده است که در شبه‌جزیره ایبریا گرد هم آمده‌اند.» این احتمال وجود دارد که قدیمی‌ترین سنگ ایستاده در سایت «لاتورلا خانرا» در نیمه دوم سده ششم یا پنجم پیش از میلاد برافراشته شده باشد.

پژوهشگران در این سایت انواع مختلفی از خرسنگ‌ها از جمله سنگ‌های ایستاده، میزسنگ، تپه‌های باستانی و سنگ‌هایی شبیه تابوت را پیدا کرده‌اند. در مقاله‌ای که در همین رابطه در مجله علمی Trabajos de Prehistoria منتشر شده، آمده که 526 عدد از این سنگ‌ها هنوز در حالت ایستاده هستند و ارتفاعشان بین یک تا سه متر است.

یکی از نکات مهم درباره این اکتشاف، وجود انواع مختلفی از خرسنگ‌ها در یک منطقه و البته کیفیت نگه داشته شدن آن‌ها در طول زمان است. «پریمیتیوا بوئنو»، مدیر مشترک پروژه و استاد ماقبل تاریخ دانشگاه آلکالا می‌گوید: «یافتن ردیف‌های سنگی و میزسنگ‌ها در یک سایت اتفاق رایجی نیست. ولی در این‌جا همه چیز به شکل حیرت‌انگیزی کنار هم قرار دارد.»

ردیف سنگی به چیدمان خطی سنگ‌های ایستاده در یک محور مشترک گفته می‌شود. میزسنگ هم نوعی مقبره خرسنگی است که معمولا از دو یا چند سنگ ایستاده تشکیل می‌شود که روی آن یک سنگ مسطح بزرگ قرار می‌گیرد.

اکثر سنگ‌افراشت‌ها در گروه‌های 26 تایی با دو دایره سنگی قرار دارند که هر دو با نگاه به شرق بر فراز تپه بنا شده‌اند تا برای مشاهده طلوع در تابستان، انقلاب زمستانی و اعتدالین بهار و پاییز دید واضحی به آسمان روبروی خود داشته باشند.

البته بعضی از این سنگ‌ها زیر زمین دفن شده‌اند و باید با دقت از زیر خاک بیرون بیایند. پژوهشگران تا سال 2026 به کار روی در این سایت ادامه می‌دهند اما انتظار می‌رود که به زودی بخشی از این مجموعه برای بازدید عموم در دسترس قرار بگیرد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • karim norelahi1363
    karim norelahi1363 | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

    از این سنگهای ایستاده تو ایران سمت تبریز هم هست من تو یکی از روستاهای سراب دیدم

مطالب پیشنهادی