ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

دانشمندان: این اولین گیاهی است که می‌توانیم در مریخ بکاریم

اولین گیاهی که باید در مریخ رشد داده شود، یونجه است که می‌توان در آینده از آن به عنوان یک کود استفاده کرد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

دانشمندان در مطالعه جدیدی اعلام کرده‌اند که گیاه یونجه (Alfalfa) می‌تواند در خاک آتشفشانی که سطح مریخ را پوشش داده، زنده بماند و سپس می‌توان به عنوان یک کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو در سیاره سرخ از آن استفاده کرد.

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که گیاهان بدون افزودن مواد مغذی اضافی به خاک، برای رشد در سطح مریخ کار بسیار سختی دارند. هرچند پیدا کردن گزینه‌ای شبیه به خاک مریخ بسیار سخت است، اما محققان موفق شدند تا دانه‌های مختلف را در بهترین و شبیه‌ترین گزینه ممکن به خاک این سیاره آزمایش کنند.

کاشت یونجه در خاک شبیه‌سازی شده مریخ

مریخ
ترب رشد کرده با کود حاصل از یونجه

آن‌ها در تحقیقات خود متوجه شدند یونجه به همان اندازه‌ای که در خاک زمین رشد می‌کند، می‌تواند بدون افزودن کود اضافی، در مریخ نیز رشد کند. علاوه بر این، دانشمندان همچنین موفق شدند با استفاده از یونجه به عنوان یک کود، باعث رشد شلغم، تربچه و کاهو در این محیط شبیه‌سازی شده از سنگ‌پوشه مریخ شوند.

البته یک نکته قابل‌توجه وجود دارد: رشد این گیاهان به آب شیرین نیازمند است. با این حال، محققان تصور می‌کنند که آب شور موجود در مریخ را می‌توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه کرد و پس از فیلترسازی آن از طریق سنگ‌های آتشفشانی به آب شیرین مورد نیاز برای رشد محصولات دست پیدا کرد.

زمانی که دانشمندان بر تمام چالش‌های مربوط به حضور در مریخ غلبه کنند، باید نحوه زندگی در سیاره سرخ را نیز پیدا کنند که رشد و کشت محصولات بخش عمده‌ای از آن خواهد بود. اما این امر چندان ساده نخواهد بود زیرا شن و خاک مریخ نه تنها فاقد مواد آلی و میکروب‌های مفید است، بلکه مملو از نمک‌ها و مواد معدنی است که کار را برای گیاهان سخت می‌کند.

محققان دانشگاه ایالتی آیووا در مقاله خود نوشته‌اند:

«وجود مواد مغذی بسیار کم در خاک مریخ و شوری زیاد آب، استفاده از آن برای تکثیر محصولات غذایی در مریخ را سخت می‌کند. بنابراین، توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش مواد مغذی خاک و نمک زدایی آب شور مریخ برای ماموریت‌های طولانی مدت، یک امر ضروری است.»

مریخ

رشد یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان یک کود، مطمئنا هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال‌های عظیم غذا در طول میلیون‌ها کیلومتر به سیاره سرخ خواهد داشت. با این حال، هنوز سوالات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و انتظار می‌رود تا دانشمندان در تحقیقات آینده خود به آن‌ها پاسخ دهند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mehrbod.games@gmail.com Mehrdad
    Mehrbod.games@gmail.com Mehrdad | ۴ شهریور ۱۴۰۱

    چند سال قبل 1394 فیلمی سینمایی ساخته شد بنام «مریخ» یا «مریخی» با بازی مت دیمون. نکته جالب توجه آن، مطابق نظر دانشمندان، توجه درحد قابل قبول به اصول علمی در داستان فیلم بود. داستان فصانوردی بد اقبال که ناخواسته در مریخ گیر افتاده بود. در داستان دیمون جهت تامین خوراک تا زمان نجات اقدام به کشت سیب زمینی در محیطی گلخانه مانند کرد که آب لازم را سوزاندن یا تقطیر سوخت هیپروکساید باقی مانده در مخازن سوخت سفینه خود بدست آورد و جهت تامین مواد مغذی لازم جهت رشد سیب زمینی ها از کود و بقایای فضولات فضانوردان متوفی و خودش که ذخیره شده در بسته های مجذا بود استفاده کرد. حالا من مشخصا هیچ تخصصی در چنین دانش مهم و پیچیده ای ندارم اما تصور می‌کنم دنبال کردن روشی مشابه مانند انتقال کمپوست به مریخ، تصفیه منابع آبی موجود در محل، می‌تواند، استفاده از گیاهان روبنده در مناطق آتشفشانی زمین با سازگاری با چنین نوع زمینی و بالخره استفاده از مهندسی ژنتیک در تولید گیاهان مناسب چنین محیطی، می‌تواند کمک کننده بزرگی باشد. بازهم این صرفا یک نظر است، و مطم/نا دانشمندان محقق این موضوع بسیار بهتر از فردی، مانند من صاحب نظر هستند.


    ر

مطالب پیشنهادی