ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامسونگ گلکسی S22 اولترا
فناوری ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا: موضوع ممنوعیت گوشی‌های پرچمدار هیچ‌وقت به طور رسمی مطرح نشده است

دهقانی‌نیا تاکید کرد که به زودی مسئله واردات موبایل‌‌های باقی مانده در گمرک حل خواهد شد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۰

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تاکید بر اینکه به زودی مساله واردات موبایل‌‌های باقی مانده در گمرک حل خواهد شد، تاکید کرد که فعلا بحث واردات گوشی‌های پرچمدار مطرح نیست و این موضوع هیچ‌وقت به طور رسمی مطرح نشده است.

او با اعلام این نکته که تصمیم برای منع واردات گوشی‌های پرچمدار به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور برمی‌گردد تاکید کرد که مردم باید حین خریدن این مدل‌ گوشی‌ها مراقب باشند چرا که در زمان پیاده روی اربعین، عده‌ای از سودجویان از اطلاعات هویتی زائران برای رجیستری گوشی‌های قاچاق استفاده می‌کنند.

به گزارش دیجیاتو، «حمیدرضا دهقانی نیا» با اعلام این موضوع که برخی متخلفین با سواستفاده از اطلاعات هویتی زائران حین بازگشت به کشور به خرید سیم کارت به نام آنها و اقدام به رجیستری برای گوشی‌های قاچاق می‌کنند به دیجیاتو گفت زائرین باید مراقب اطلاعات هویتی خود باشند. به گفته دهقانی نیا، آنتن گوشی‌هایی که از مبادی غیررسمی به کشور وارد شده‌اند در صورت شناسایی قطع خواهد شد و این هشدار در لحظه به کاربران اطلاع داده می‌شود تا زودتر برای حل مشکل خود، اقدام کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره افزود: «علاوه بر این موارد، اگر سوءاستفاده از رویه‌ی مسافری رونق بگیرد، اطلاعات هویتی مسافران بین متخلفان دست به دست می‌شود که تبعات امنیتی خطرناکی دارد؛ چون یکی از مراحل احراز هویت برای ثبت گوشی، شماره سیم کارت به نام مسافر است که برخی متخلفان با هماهنگی دفاتر صدور سیم کارت، بدون اطلاع مسافر برای وی سیم کارت صادر می کنند و با آن نیز می‌توانند مخاطرات دیگری را رقم بزنند.»

او به سودجویان هشدار داده که که هرگونه خرید و فروش و سوءاستفاده از اطلاعات مسافرین جهت ثبت گوشی تلفن همراه قاچاق، طبق بند «چ» ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرم است و طبق ماده 6 قانون جرائم رایانه‌ای، ورود اطلاعات خلاف واقع در سامانه‌های ملی، یک الی پنج سال حبس در پی خواهد داشت.

گوشی‌های مانده در گمرک به تدریج ترخیص خواهد شد

دهقانی نیا همچنین در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه واردات موبایل با وقفه مواجه شده و تعداد زیادی از انواع گوشی‌ها در گمرک باقی مانده اعلام کرد که برای حل این موضوع اقداماتی صورت گرفته است:

«واقعیت این است برای حل این موضوع در وزارت صمت جلسه‌ای برگزار شد و ذی‌نفعان این موضوع و مرتبطین از جمله اعضای انجمن و واردکنندگان و تولید کنندگان، بانک مرکزی و مدیرکل مربوطه این موضوع در وزارت صمت  تشکیل شد. واقعیت این است که رویه پیش می‌رود اما کمی کند پیش می‌رود. علاوه بر این ایرادات رفتاری واردکنندگان که از سمت بانک مرکزی طرح شده گوشزد شد و پاسخی هم در برابر این موضوع نداشتند و از همین رو تا حل شدن این مشکلات، کمی زمان لازم است.»

او تاکید کرد که گوشی‌های باقی مانده در گمرک به مرور ترخیص خواهند شد. دهقانی نیا درباره مساله ممنوعیت ورود گوشی‌های پرچمدار که چندی پیش دوباره مطرح شده بود نیز پرداخت و به دیجیاتو در اینباره گفت: «این موضوعی هیچ‌گاه به طور رسمی مطرح نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. از منظر رجیستری و فنی، زیرساخت و ابزار برای مدیریت این موضوع فراهم است. شکل گرفتن یا نگرفتن محدودیت واردات این مدل گوشی‌ها به حوزه رجیستری برنمیگردد و متوجه جریان اقتصاد کلان کشور است که فعلا در اینباره تصمیم قاطعی گرفته نشده است.»

باید گمرک برای حل معضل خرید و فروش پاسپورت همکاری کند

گذرنامه الکترونیکی

دهقانی نیا همچنین تایید کرد که همچنان مسائلی چون خرید و فروش پاسپورت در گروه‌های تلگرامی و برخی مغازه‌ها در جریان است و ضمن ابراز تاسف نسبت به وجود این نوع قاچاق تاکید کرد که در اینباره با گمرک صحبت شده تا بتوان جلوی این رویه را گرفت: «. ما بر این موضوع اشراف داریم و در تمامی جلسات هم به ریز این موضوع بررسی شده است. علاوه بر این به گمرک هم تذکراتی داده شده که این روند را مدیریت کند و پیش بینی می‌شود پیش از پایان فصل، این مشکل به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.»

خرید گوشی با کد ملی قرار نیست محدودیتی به همراه بیاورد

دهقانی نیا همچنین در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اجرایی شدن طرح فروش گوشی به ازای دریافت کد ملی نیز تایید کرد که این اقدام برای تکمیل زنجیره شفافیت در بازار موبایل رخ داده است: «پیش از این شفافیت با استفاده از کدهای ترکیبی بود. این در حالی است که حالا با این روش زنجیره شفافیت تکمیل شده و قابل پیگیری است. باید بگویم این روند به هیچ عنوان برای ایجاد محدودیت در خرید گوشی همراه نیست. واقعیت این است که این زنجیره از نقطه نظر کیفیت اطلاعاتی مدام در حال غنی‌تر شدن است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی