ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطب جنوب
علمی

تصویر روز ناسا: سیاره کوچک قطب جنوب!

همانطور که در تصویر روز ناسا مشاهده می‌کنید، نورها در اطراف افق این سیاره کوچک برفی پراکنده شده‌اند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

در پس زمینه آسمان پرستاره شب را می‌بینیم که آن هم بسیار زیباست. البته این سیاره کوچک در واقع سیاره زمین است و ما قطب جنوب را از نمایی جدید و متفاوت مشاهده می‌کنیم.

این پانورامای دیجیتالی تاب خورده تصویر نادری است که در 21 آگوست ثبت شد و حالا به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شده است. این تصویر در حقیقت 360x180 درجه خارج از ایستگاه جنوبگان «آمونسن-اسکات» یا «Amundsen–Scott South Pole Station» را پوشش می‌دهد.

در امتداد پایین، نشانگر میله تشریفاتی را می‌بینیم که 12 پرچم متعلق به امضاکنندگان معاهده قطب جنوب بر روی آن نصب شده است. از سوی دیگر، شفق قطبی، هاله سبز رنگ اعجاب‌آور- را نیز در تصویر مشاهده می‌کنیم. کمان راه شیری و تعدادی شهاب در آسمان شب نیز خودنمایی می‌کنند.

قطب جنوب

ایستگاه جنوبگان آمونسن-اسکات یک ایستگاه علمی-تحقیقاتی است که در قطب جنوب در قاره جنوبگان ساخته شده و متعلق به ایالات متحده می‌باشد. این ناحیه به عنوان جنوبی‌ترین نقطه مسکونی بر روی کره زمین شناخته می‌شود. با این‌حال، منظور از نقطه مسکونی جایی نیست که انسان بتواند برای زندگی به آنجا برود.

دما در این منطقه تا منفی 73 درجه سانتی‌گراد نیز پایین می‌آید و فقط دانشمندانی که برای انجام تحقیقات علمی به این منطقه اعزام شده‌اند، با تجهیزات پیشرفته خود قادر به زندگی در این ناحیه هستند. سالانه حدود 50 الی 200 نفر از این ناحیه در قطب جنوب بازدید می‌کنند و یا در این مرکز ساکن می‌شوند. این ناحیه یکی از مناطق مورد نظر منجمان برای رصد است - رکوردشکنی جنوبگان در ثبت بالاترین دما را در این مقاله بخوانید.

جالب است بدانید این منطقه شش ماه از سال را در تاریکی سپری می‌کند و خورشید بر آن نمی‌تابد. همین مسئله سبب وجود یخ و برف در آن به صورت دائمی می‌شود. از سوی دیگر، شش ماه دیگر سال خورشید به صورت پیوسته در آسمان قابل مشاهده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی