ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دایناسور
علمی

کشف فسیل دایناسوری غول‌پیکر در پرتغال با قدمت ده‌ها میلیون سال

این دایناسور کشف شده یک برکیوسور گیاهخوار بوده که با طول حدود 25 متری خود، بزرگترین نمونه کشف شده در اروپا است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

دیرینه‌شناسان اسکلت فسیل شده یک دایناسور حدودا 25 متری را در پرتغال کشف کرده‌اند که از آن به عنوان بزرگترین خزنده‌پایی (sauropod) که تاکنون در اروپا کشف شده، یاد می‌شود و قدمت آن به 160 میلیون سال پیش برمی‌گردد.

مردی در پرتغال، حین حفاری ملک خود استخوان‌های فسیل شده یک دایناسور را پیدا کرد. دانشمندان پس از مطالعه اسکلت آن متوجه شدند که متعلق به یک برکیوسور 25 متری مربوط می‌شود که بین 160 تا 100 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده است. طبق گزارش‌های موجود، این می‌تواند بزرگترین دایناسور سوروپود (گونه‌ای گیاهخوار با چهار پا، گردن و دم بلند) باشد که تابه‌حال در اروپا کشف شده است.

دایناسور

«الیزابت مالافایا»، محقق دانشگاه لیسبون پرتغال توضیح می‌دهد:

«همیشه نمی‌توان تمام دنده‌های حیوانات را به این شکل کشف کرد، چه برسد به اینکه موقعیت آناتومیک اولیه خود را حفظ کرده باشد.»

کشف بزرگ‌ترین دایناسور ساروپود اروپا

کشف اولیه این استخوان‌ها به سال 2017 برمی‌گردد. در آن زمان، فردی در شهر پومبال، پرتغال در حین انجام کارهای ساختمانی خود متوجه تکه استخوان‌های فسیل‌شده این دایناسور در حیاط خانه‌اش شده بود. او سپس این موضوع را به تیم تحقیقاتی که در آن سال مشغول حفاری منطقه‌ای به نام مونت آگودو بودند، اطلاع‌رسانی کرد.

سرانجام در اوایل این ماه دیرینه‌شناسان پرتغالی و اسپانیایی اعلام کردند که این استخوان‌ها به یک دایناسور ساروپود گیاه خوار با ارتفاع تقریبا 12 متر و طول 25 متری مربوط می‌شود.

دانشمندان با کشف برخی عناصر اسکلت این دایناسور از جمله مهره‌ها و دنده‌های آن، اعلام کردند که این مورد یک برکیوسور بوده است. گروه دایناسورهای Brachiosauridae از دوره‌های زمین‌شناسی ژوراسیک پسین تا کرتاسه پیشین زندگی می‌کرده‌اند. برخلاف سایر ساروپودها، اندام جلویی آن‌ها نسبت به اندام‌های پشتی بلندتر بوده که با این وجود، تنه بلندتر و دم نسبتا کوتاهتری داشتند.

در همین رابطه، اخیرا دانشمندان ردپای دایناسورهای مربوط به حدود 113 میلیون سال قبل را با کمک خشکسالی رودخانه‌ای در «پارک ایالتی دره دایناسورها» در تگزاس کشف کرده بودند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی