ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش اینوتکس ۲۰۲۲: جذب سرمایه ۶ میلیارد تومانی برای استارتاپ‌های ایرانی

59 درصد از شرکت‌کنندگان در اینوتکس 2022 برای بار اول در این رویداد حاضر شدند و بیش از 20 کشور هم حضور داشتند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۵

یازدهمین دوره از رویداد اینوتکس متمرکز بر هدف جهانی سازی این رویداد بوده و بر اساس گزارش عملکرد جامعی که پارک علم‌ و فناوری پردیس منتشر کرده، در این رویداد مشارکت‌کنندگانی از بیشتر از 20 کشور حضور داشتند. این موضوع البته در شریطی است که 59 درصد از مشارکت‌کنندگان در اینوتکس 2022 برای بار اول در این رویداد حاضر شدند. در جریان اینوتکس ۲۰۲۲ بیش از ۴۵ میلیارد ریال جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها به صورت تامین مالی جمع آوری شده است و در جلسات کافه سرمایه نیز ۱۵ میلیارد ریال جذب سرمایه انجام شده است. همچنین در بخش رقابت علمی کنز رویداد اینوتکس طرح‌های مختلفی اعطا شد که بیشترین طرح‌ها حول محور سلامت دیجیتال بوده و این نشان می‌دهد که این حوزه در ایران و کشورهای منطقه، از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

130 هزار بازدید در 11 دوره، سهم اندک زنان

بر اساس گزارش جامع عملکرد اینوتکس 2022، هدف اصلی برگزاری رویداد اینوتکس طی این یازده دوره گردهمایی شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌های منطقه جنوب غرب آسیا بوده است. طی این یازده دوره نیز بیش از 130 هزار نفر از این رویداد بازدید کرده‌اند.

تهران، اصفهان، کرج و اهواز به ترتیب بیشترین نرخ مشارکت در این رویداد را داشته‌اند و جالب است که بیشتر مشارکت‌کنندگان در این رویداد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بودند. البته بیشترین بازه سنی حاضر در این رویداد افراد 24 تا 25 ساله بودند.

در شرایطی که این گزارش مدعی شد نسبت حضور زنان به مردان در این نمایشگاه هر ساله در حال افزایش است اما زنان با سهمی 25 درصدی و مردان با سهمی 75 درصدی در این رویداد حاضر شدند. این آمار هم بیانگر آن است که همچنان زنان در حوزه فناوری و تکنولوژی به سهمی برابر از نقش‌آفرینی دست پیدا نکردند و سهم اصلی این حوزه در اختیار مردان است.

عددها، سرمایه‌گذاری‌ها و اینوتکس

بر اساس این گزارش دستاورد اینوتکس 2022 نسبت به اینوتکس 2012 رشد قابل توجهی داشته است. بر این اساس متخصصان بیش از 20 کشور جهان از این رویداد بازدید کرده و بیش از 400 شرکت حوزه فناوری نیز در این رویداد حضور داشته‌اند؛ در این گزارش تاکید شده که 20 تفاهم‌نامه همکاری هم در اینوتکس 2022 امضا شده است.

بر اساس این گزارش، تفاهمنامه‌ها و قراردادهای مختلفی در بخش ریورس پیچ انجام شده که نتیجه کامل آنها معمولا چند ماه آینده خودش را نشان می‌دهد اما در حال حاضر مجموع رقم قراردادها و تفاهمنامه‌های اینوتکس امسال ارزشی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد ریال دارد. همچنین در دو بخش کافه سرمایه و بخش تامین مالی جمعی به ترتیب ۱۵ و ۴۵ میلیارد ریال جذب سرمایه برای تیم‌های استارتاپی صورت گرفته است.

اینوتکس اولی‌ها

اینوتکس سال 1401 در حالی برگزار شده است که 59 درصد از مشارکت‌کنندگان در این رویداد برای باراول در اینوتکس حضور داشته‌اند، 21 درصد برای بار دوم و 10 درصد هم برای بار سوم. حضور 59 درصد از شرکت‌کنندگان در اینوتکس برای بار اول، رشد تعداد استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در حوزه فناوری را هم گوشزد می‌کند.

به هر حال تعداد قابل توجهی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های حاضر در این رویداد، اساسا در سال‌های گذشته متولد هم نشده بودند. هرچند افزایش جذابیت اینوتکس و تشویق فعالان حوزه فناوری به حضور در این رویداد را هم می‌توان از عوامل افزایش اقبال به این رویداد دانست.

اینوتکس در مسیر جهانی شدن

از آنجایی که تمرکز اصلی رویداد اینوتکس 2022 بیشتر بر جریان جهانی شدن بوده و این موضوع را از دستاوردهای قابل توجه خود عنوان کرده، نگاهی به چگونگی این روند هم قابل توجه است. بر اساس نمودار زیر که در این گزارش منتشر شده هیئت‌های تجاری منتشر شده در این رویداد از کشورهای هند، مجارستان، ازبکستان، روسیه، قرقیزستان، مالزی و پاکستان است.

علاوه بر این 20 سفیر در این رویداد حاضر شدند و بیش از 80 جلسه B2B نیز در این رویداد برگزار شد است. هند، روسیه، کشورهای عضو D8 و همچنین ایرانیان غیر مقیم در کشور هم در این رویداد غرفه داشته و به تعامل با هم پرداختند.

توسعه عملکرد اینوتکس طی 11 دوره

سه حلقه اصلی همکاری و مشارکت، سرمایه‌گذاری و گفت‌وگو و شبکه‌سازی در این رویداد، حلقه‌های فرعی گسترده‌ای را ایجاد کردند که رقابت علمی کنز، تامین مالی جمعی، فروم حکمرانی، اینوتکسیکاپ، جینو و رویدادها دانشگاه آزاد بخش‌های جدیدی بودند که در رویداد اینوتکس 2022 برای اولین بار شکل گرفتند.

در دومین دوره رقابت علمی کنز 658 اثر از 25 کشور اسلامی توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) دریافت شد که پس از داوری 20 طرح از کشورهای ایران، مالزی و بنگلادش انتخاب شدند و در نهایرت 6 اثر به عنوان طرح‌های منتخب دومین دوره رقابت علمی کنز معرفی شدند. نقشه زیر کشورهای شرکت‌کننده در رقابت علمی کنز را نمایش می‌دهد.

از بین طرح‌های ارائه شده بیشترین سهم حضور به طرح‌های پزشکی و سلامت دیجیتال با 36 درصد و در مرحله بعد طرح‌های محیط زیستی با 35 درصد برای طرح‌های محیط زیست، آب و انرژی است. طرح‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات هم با سهمی 12 درصدی سومین سهم از حضور را به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه این رویداد که در گزارش جامع اینوتکس هم به آن اشاره شده پاویون مجلس شورای اسلامی است. هدف از این پاویون آشنایی بیشتر نمایندگان مجلس با اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و همچنین تسهیل ارتباط فعالان این زیست بوم با نمایندگان مجلس بوده است.

در این گزارش جامع بر این موضوع تاکید شده که شکل‌گیری این ارتباط با بازدیدهای برنامه‌ریزی شده، جلسات غیر رسمی، دورهمی‌های صمیمی و همچنین مشارکت نمایندگان در سایر رویدادها فراهم شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی