ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

AMD RDNA 3
تکنولوژی

شرکت AMD اطلاعاتی درباره کارت‌های گرافیک RX 7000 منتشر کرد

شرکت AMD در مراسم رونمایی از پردازنده‌های Zen 4 اجازه داد تا مخاطبان نگاه کوتاهی به کارت‌های گرافیک رادئون RX 7000 داشته باشند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

پردازنده‌های سری رایزن 7000 سرانجام رسما معرفی شدند. اما AMD در مراسم خود اجازه داد تا نگاه کوتاهی هم به نسل بعدی پردازشگرهای گرافیکی رادئون RX 7000 با معماری RDNA 3 داشته باشیم.

شرکت ای‌ام‌دی به‌طور رسمی تایید کرد که پردازشگرهای گرافیکی مبتنی بر RDNA 3 در دنباله سال به بازار می‌آیند و به لحاظ عملکرد پیشرفت‌های زیادی خواهند داشت. «دیوید وانگ»، معاون ارشد گروه رادئون مدعی است که سری رادئون RX 7000 از نظر عملکرد در هر وات بیش از 50 درصد قوی‌تر از RDNA 2 است.

این معماری از نود تولید 5 نانومتری استفاده می‌کند و معماری واحد رایانش آن دوباره طراحی شده است. این خانواده از حافظه کش نسل بعدی AMD Infinity بهره می‌برد و پایپ‌لاین گرافیکی بهینه‌تری دارد. پردازشگر گرافیکی Navi 31 در تراشه‌های نسل بعدی این شرکت از جمله رادئون RX 7900 XT قرار می‌گیرد.

AMD RDNA 3

طبق شنیده‌ها، AMD بخشی از واحدهای رایانش را به نفع پردازنده‌های ورک گروپ (WGP) کم می‌کند. هر WGP واحد رایانش دوگانه خواهد داشت، اما تعداد خوشه‌های SIMD32 آن دو برابر می‌شود. گزارش‌ها می‌گویند AMD می‌تواند برای دای 6 نانومتری خود از فناوری‌های سامسونگ و TSMC استفاده کند.

طبق آخرین اطلاعات، Navi 31 یک دای رایانش گرافیکی (GDC) با 48 عدد WGP و مجموعاً 12,288 عدد پردازنده استریم است. با این حساب، تعداد هسته‌ها در مقایسه با 5120 پردازنده استریم Navi 21 حدود 2.4 برابر شده است.

پردازنده AMD مصرف انرژی بالاتری نسبت به نسل قبلی خواهد داشت، اما همچنان بهینه‌تر از محصولات انویدیا محسوب می‌شود. این کارت گرافیک همچنین رابط 8 پین خود را حفظ می‌کند و از سیستم خنک‌کننده‌ای با سه فن بهره می‌برد که کمی بلندتر از نمونه فعلی خواهد بود.

متاسفانه فعلا تاریخی برای عرضه گرافیک‌های RDNA 3 اعلام نشده، اما انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده اطلاعات بیشتری در این باره منتشر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی