ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیاره سرخ کاملا قرمز نیست؛ مریخ‌نورد استقامت سنگ‌های سبز پیدا کرد

کاوشگر استقامت سنگ‌هایی را در دهانه جزرو مریخ پیدا کرده که سبز رنگ هستند و مشابه سنگ‌های ساحل هاوایی در زمین به نظر می‌رسند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

مریخ‌نورد استقامت ناسا سنگ‌هایی را در دهانه جیزرو مریخ پیدا کرده که شبیه سنگ‌های سبز موجود در سواحل هاوایی است. اگرچه این سیاره عمدتاً با نام سیاره سرخ شناخته می‌شود اما سنگ‌های سبزی در محل یکی از دریاچه‌های باستانی آن پیدا شده که می‌تواند اطلاعات جالبی را درباره تاریخ سیاره به ما ارائه کند.

اکثر سنگ‌های مریخ به خاطر برخورداری از آهن اکسید شده و به رنگ قرمز درآمده‌اند. ولی در دهانه جیزرو سنگ‌های زیادی وجود دارند که با سایر سنگ‌های سطح این سیاره فرق می‌کنند. سنگ‌هایی که استقامت اخیرا پیدا کرده از ذرات بزرگی به نام «اولیوین» ساخته شده‌اند.

بسیاری از سواحل زمین هم به خاطر وجود همین ذرات اولیوین به رنگ سبز دیده می‌شوند. این ذرات در گوشته زمین فراوان‌ هستند و در ساخت سنگ گوهر زبرجد ایفای نقش می‌کنند. محققان باور دارند که سنگ‌های آتشفشانی سیاره سرخ حدود چهار میلیارد سال پیش به وجود آمده‌اند. این سنگ‌ها همان ویژگی‌هایی را دارند که در سنگ‌های آتشفشانی زمین در روزهای اولیه شکل‌گیری سیاره ما به چشم می‌خورند.

سنگ سبز
سنگ سبز در زمین

دانشمندان برای مطالعه محیط باستانی مریخ به سنگ‌هایی نیاز دارند که در همان دوره تشکیل شده باشند. دکتر «بریانی هورگن»، از محققان این مطالعه و استاد دانشگو پردو می‌گوید: «یکی از دلایلی که باعث شده درک درستی از مکان و زمان شکل‌گیری حیات در زمین نداشته باشیم، از دست رفتن اکثر این سنگ‌هاست.»

عمر مریخ احتمالا حدود 4.6 میلیارد سال است و خوشبختانه استقامت توانسته محل نمونه‌های باستانی مواد مذاب را پیدا کند. پژوهشگران در مقاله‌ای که در مجله Science منتشر شده، می‌گویند: «پیش از فرود استقامت، منشأ و سنگ‌شناسی کف دهانه جزرو محل بحث بود و نمی‌دانستیم با سنگ‌های آتشفشانی طرف هستیم یا رسوبی.»

این احتمال وجود دارد که دانشمندان با مطالعه داده‌های استقامت و بازگرداندن سنگ‌ها به زمین بتوانند به این سوال پاسخ بدهند که آیا روزگاری در مریخ حیات وجود داشته یا نه. به‌علاوه، عمر این سنگ‌های آتشفشانی به اندازه خود منظومه شمسی است و می‌تواند اطلاعاتی را درباره پیدایش حیات روی زمین یا شیوه جستجو به دنبال زندگی فرازمینی به ما ارائه کند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی