ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

تماشای طولانی مدت تلویزیون می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد مسن افزایش دهد

نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون و کم تحرک بودن، می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد 60 سال به بالا افزایش دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد، نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون و کم تحرک بودن، می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد 60 سال به بالا افزایش دهد.

در این مطالعه همچنین تاثیر تماشای تلویزیون با کارهای دیگری از جمله کار کردن با سیستم‌های کامپیوتری و گوشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهند که زمان کار کردن با سیستم‌های کامپیوتری مغز تحریک می‌شود. در نتیجه کارکردن با سیستم‌های کامپیوتری می‌تواند برای این افراد در مقایسه با تماشای تلویزیون بهتر باشد.

«دیوید رایکلن»، یکی از محققان این مطالعه و استاد دانشگاه آریزونا و محقق علوم زیستی و انسان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید:

«نشستن طولانی مدت و انجام فعالیت‌هایی که کم تحرک هستند، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.»

رایکلن اضافه می کند:

«مطالعات قبلی نشان می‌دهند که تماشای تلویزیون در مقایسه با استفاده از سیستم کامپیوتری و کار کردن با گوشی، ماهیچه‌های بدن را کمتر درگیر می‌کند و کالری سوزی کمتری دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که نشستن طولانی مدت باعث کاهش جریان خون در مغز می‌شود. از طرفی، زمانی که شخص با سیستم کامپیوتری کار می‌کند تحریک مغزی نسبتا بیشتری را نسبت به زمانی که تلویزیون می‌بیند، تجربه می‌کند.»

ارتباط بین تماشای تلویزیون و افزایش ابتلا به زوال عقل

مطالعه جدید محققان همچنین نشان می‌دهد ارتباطی بین بی‌تحرک بودن و خطر ابتلا به زوال عقل وجود دارد. «ژن الکساندر»، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید:

«با وجودی که می‌دانیم فعالیت بدنی برای سلامت مغز مفید است، بسیاری از ما فکر می‌کنیم که اگر در طول روز فعالیت بدنی بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم با اثرات منفی نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون مقابله کنیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد تاثیر مغزی نشستن طولانی مدت از میزان فعالیت بدنی ما جداست. از سوی دیگر فعالیت ذهنی بیشتر، مانند استفاده از سیستم‌های کامپیوتری می‌تواند به عنوان راهکاری کلیدی برای مقابله با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در نظر گرفته شود.»

محققان از داده‌های Biobank بریتانیا که یک پایگاه داده زیست پزشکی در مقیاس بزرگ با بیش از 500000 شرکت‌کننده در سراسر بریتانیا است برای بررسی ارتباط احتمالی بین بی‌تحرکی و زوال عقل در افراد مسن استفاده کردند.،

بیش از 145,000 شرکت‌کننده 60 سال و بالاتر در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تقریبا 12 سال بررسی، محققان از سوابق بستری در بیمارستان برای تعیین تشخیص زوال عقل استفاده کردند و متوجه شدند که 3507 مورد مثبت ابتلا به زوال عقل ثبت شده است.

این تیم تحقیقاتی همچنین برخی از ویژگی‌های جمعیت شناختی مانند سن، جنس، نژاد، قومیت و شغل را در کنار ویژگی‌های سبک زندگی مانند ورزش، سیگار کشیدن، مصرف الکل و زمان خواب و درگیر شدن در ارتباطات اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند تا متوجه تاثیر آنها روی مغز شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی