ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمبود تراشه
خودرو

کمبود ریزتراشه ادامه دارد؛ چشم انداز تاریک برای صنعت خودرو جهان

کمبود ریزتراشه یکی از مشکلات بزرگ صنعت خودرو جهان است که پس از شیوع کرونا ایجاد شد و خودروسازان را با دردسر مواجه کرده است.

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

بحران کمبود ریزتراشه یکی از مشکلات حال حاضر صنعت خودرو جهان است. این مشکل که پس از شیوع کرونا ایجاد شد، بسیاری از خودروسازان را به دردسر انداخت. شرکت‌های بزرگ خودروساز ناچار شدند تا اقدامات ضد بحران را به کار گیرند. خودروهای تولید شده ناقص به پارکینگ کارخانه‌ها منتقل شد، ظرفیت تولید کاهش یافت و تحویل سفارشات با چند ماه تعویق مواجه شد. به عنوان مثال جنرال موتورز در اواخر ماه ژوئن اعلام کرد که حدود 95 هزار دستگاه خودرو نیمه تمام در پارکینگ خود دارد، اما متاسفانه این بحران همچنان ادامه دارد و چشم انداز روشنی نیز برای اتمام آن دیده نمی شود.

بحران کمبود ریزتراشه همچنان یک مشکل آشکار در صنعت خودرو است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که خودروسازان منتظر بهبود نسبی وضعیت تا سه ماهه سوم یا چهارم سال 2022 بودند. اخیرا یک تحقیق در مورد کمبود تراشه توسط گروه مالی Susquehanna انجام شده است که خبرهای خوب و بدی را برای خودروسازان به همراه داشته است.

کمبود تراشه

خبر خوب برای خودروسازان، کاهش زمان تحویل تراشه‌های نیمه هادی به آن‌ها است. با این حال این کاهش چندان چشم‌گیر نیست. زمان تحویل ریزتراشه به خودروسازان در ماه ژوئن 27 هفته بود که این میزان در ماه جولای به 26.9 هفته کاهش یافته است. با این حال کاهش مستمر زمان تحویل آغاز دوره اتمام کمبود تراشه را برای خودروسازان نوید می‌دهد.

کمبود ریزتراشه همچنان ادامه خواهد داشت!

با این حال تراشه‌های مورد استفاده در صنعت خودرو با تراشه‌های استفاده شده در صنایع دیگر همچون تلفن همراه یا موبایل تفاوت اساسی دارند. بنابراین خودروسازان باید به نظارت خود بر تامین‌کنندگان خود ادامه دهند. از سوی دیگر وضعیت تولید تراشه‌های خاص صنعت خودرو چندان خوب نیست.

خبر خوب دیگر در زمینه مقابله با کمبود ریزتراشه، به تلاش‌های دولت ایالات متحده و سایر جوامع برای برطرف کردن این بحران مربوط می‌شود. دولت‌ها در حال تسهیل قوانین تاسیس کارخانه‌های تولید تراشه نیمه رسانا هستند تا این بحران را توسط تولید داخلی برطرف کنند.

با این حال غول فناوری آمریکایی یعنی شرکت اینتل، اعتقاد دارد بحران کمبود تراشه تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. تقاضا برای خرید تلفن‌ همراه و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی کاهش یافته است اما صنعت خودرو همچنان از این بحران متاثر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی