ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
علمی

ادامه همکاری ناسا و اسپیس ایکس: پنج پرواز فضایی با قراردادی 1.4 میلیارد دلاری

همکاری ناسا و آژانس فضایی خصوصی «اسپیس ایکس» در پروازهای با خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه دارد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

ناسا به تازگی توافقنامه‌ای را با اسپیس ایکس امضا کرده است که طی آن شرکت خصوصی اسپیس ایکس وظیفه دارد پنج ماموریت جابجایی فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آن به زمین را انجام دهد. این توافقنامع موقعیت این شرکت فضایی خصوصی را به عنوان فروشنده اصلی خدمات آژانس فضایی ناسا بیشتر تثبیت می‌کند.

ارزش قرارداد جدید برای ماموریت‌های «Crew-10» ،«Crew-11» ،«Crew-12» ،«Crew-13» و «Crew-14» حدود 1.4 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این قرارداد ارزش کل ماموریت‌های حمل و نقل تجاری خدمه (CCtCap) را به 4.9 میلیارد دلار می‌رساند.

این بودجه شامل استفاده از کپسول «Crew Dragon» شرکت اسپیس ایکس برای انتقال حداکثر چهار فضانورد است که در آن از موشک «فالکون 9» برای پرتاب و سایر مراحل مانند عملیات بازگشت و بازیابی استفاده می‌شود. ناسا پیش از این در اوایل تیر ماه اعلام کرده بود که قصد دارد همکاری خود با شرکت فضایی «ایلان ماسک» را افزایش دهد.

اسپیس ایکس

برنامه CCtCap مجموعه‌ای از مشارکت‌های دولتی و خصوصی است که برای توسعه قابلیت‌های پرتاب در مدار زمین طراحی شده‌اند. ناسا قرارداد اولیه خود در این زمینه را در سال 2014 با اسپیس ایکس بست که در آن رقم 2.6 میلیارد دلار جابجا شد. آژانس فضایی ناسا همچنین یک قرارداد CCtCap دیگر با «بوئینگ» تا سقف 4.2 میلیارد دلار برای شش پرواز با استفاده از کپسول «Starliner» خود بسته است که این کپسول متاسفانه به علت مسائل فنی هنوز تکمیل نشده است. ناسا هفته گذشته اعلام کرد اوایل سال 2023 اولین پرواز خدمه Starliner برگزار خواهد شد.

پیش از CCtCap ناسا از کپسول «سایوز» روسیه برای حمل و نقل فضانوردان استفاده می‌کرد. گزارش سال 2019 از دفتر بازرس کل ناسا نشان داد آژانس فضایی به طور متوسط 79.7 میلیون دلار برای هر صندلی پس از سال 2017 هزینه کرده است.

ناسا در اطلاعیه‌ای که تیر ماه منتشر کرده بود، اعلام کرد به دنبال افزایش تعداد پروازهای با خدمه است زیرا عمر ایستگاه فضایی در سال 2030 به پایان می‌رسد و این آژانس قصد دارد در همکاری با شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس و بوئینگ بیشترین میزان استفاده را در سال‌های آخر عمر این ایستگاه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی