ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازوی رباتی
علمی

آزمایش بازوی رباتی ایستگاه فضایی بین‌المللی: اولین قدم‌ها در فضا

این بازوی مکانیکی غول پیکر که متعلق به آژانس فضایی اروپا (ٍESA) است، اولین مانور فضایی خود را انجام داد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۶

علیرغم تنش‌های سیاسی مداوم و راهپیمایی‌های فضایی که لغو می‌شوند، بازوی رباتی 11 متری اروپایی اولین وظیفه خود در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام داد.

این بازوی رباتی با پیروی از دستورات فضانوردان روسی، یک محموله کوچک را از یک قفل واقع در ماژول علمی جدا کرد و سپس آن را به طرف دیگر منتقل کرد و درنهایت در موقعیت اولیه خود قرار داد. کل این عملیات 6 ساعت طول کشید و پس از آن ربات به حالت خواب رفت.

این کار برای بازوی رباتی اروپایی بسیار دشوار بود، اما ESA روز پنجشنبه اعلام کرد این بازوی رباتی ماموریت خود را با موفقیت انجام داده است.

بازوی رباتیک ESA که در تیر ماه سال گذشته به فضا پرتاب شد، با این هدف طراحی شده است تا همانند بازوی انسان عمل کند - با طول بسیار بیشتر - و بتواند در ناحیه بیرونی ایستگاه فضایی که به صورت پیوسته درحال چرخش است، اجسام را جابجا کند. این بازو دارای دو دست است و اولین رباتی است که می‌تواند خود را به ایستگاه فضایی متصل کند و با جابجایی دست‌ها روی ماژول این ایستگاه راه برود. هدف این بازو کاهش بار فضانوردان است. این بازوی غول پیکر برای انتقال محموله‌ها به هنگام رسیدن به ایستگاه فضایی بدون نیاز به پیاده‌روی فضایی فضانوردان استفاده خواهد شد. این بازو همچنین می‌تواند خود فضانوردان را در هنگام پیاده‌روی فضایی از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر منتقل کند.

بازوی رباتی ایستگاه فضایی

یک شرکت اروپایی به مدیریت «Airbus Defense and Space» در هلند این بازوی رباتیک را برای ESA طراحی کرده و توسعه داده است. با این‌حال، ربات هنوز به صورت کامل نصب نشده است. روز جمعه 11 شهریور قرار است این ربات برای انجام فعالیت‌های بیشتری تجهیز شود زیرا فضانوردان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) صبح این روز به یک پیاده‌روی فضایی می‌روند تا عملیات ناتمام خود در آخرین راهپیمایی فضایی را به اتمام برسانند. در تلاش قلبی برای کار بر روی بازوی رباتی، لباس یکی از فضانوردان به نام «اولگ آرتمیف» دچار نقص شد و فضانورد همراه او «دنیس ماتویف» مجبور به لغو برنامه شد.

این راهنمایی فضایی پیش از این به دلیل تنش‌های مداوم بین آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسی به مشکلات زیادی خورده بود - به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و لغو قراردادهای همکاری کشورهای مختلف با روسیه. «دیمیتری روگوزی» رئیس سابق Roscosmos تهدید کرده بود که دسترسی به بازوی رباتیک را متوقف خواهد کرد.

با این‌حال، کار بر روی بازوی رباتیک ادامه دارد و ماموریت بررسی عملکرد آن در مهر ماه انجام خواهد شد. این ماموریت شامل ارزیابی عملکرد ترمزها و کنترل حرکت بازو خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی