ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت SLS ناسا
علمی

لغو موقت ماموریت آرتمیس 1؛ راکت SLS ناسا به ساختمان مونتاژ برمی‌گردد

به دنبال نشتی مجدد سوخت هیدروژن در راکت SLS، ناسا فعلا ماموریت آرتمیس 1 را متوقف کرده تا این راکت به ساختمان مونتاژ برگردد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

نشت جدی و غیرقابل کنترل سوخت هیدروژن باعث شد ناسا دوباره نتواند در روز شنبه پرتاب راکت SLS ماموریت آرتمیس 1 را انجام دهد. این تیم حالا می‌خواهد دریابد که علت دومین شکست آن‌ها در پرتاب این راکت چه بوده و راکت به ساختمان مونتاژ برگردانده می‌شود تا بررسی‌های ایمنی را پشت سر بگذارد.

هیدروژن سوخت پیشران مهمی برای راکت‌ها محسوب می‌شود اما در عین حال مشکلات زیادی را هم به وجود می‌آورد. «مایک سارافین»، مدیر ماموریت آرتمیس می‌گوید دومین نشت هیدروژن در عملیات روز شنبه بسیار شدیدتر از آزمایش دفعه قبلی در هفته گذشته بود. سارافین به خبرنگاران گفت این نشتی قابل کنترل نبود و تدابیر از پیش آماده شده نتوانست مشکل را حل کند.

مدیر ماموریت آرتمیس می‌گوید مهندسان ناسا هفته گذشته توانستند مشکل نشت هیدروژن را برطرف کنند، اما همان تکنیک در آزمایش دیروز کارآمد نبود. آژانس فضایی آمریکا روز گذشته سه اقدام را برای حل این مشکل انجام داد که هیچ کدام چاره‌ساز نبود.

آرتمیس 1

پنجره زمانی پرتاب آرتمیس 1 از دست رفت

«تیم فری»، دستیار رئیس واحد ماموریت‌های توسعه سیستم‌های اکتشافی در ناسا می‌گوید پنجره فعلی پرتاب که در روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد، از گزینه‌های ما برای انجام عملیات خارج شده است. فرصت بعدی برای پرتاب SLS به بازه زمانی 25 مهر تا 9 آبان موکول می‌شود. «بیل نلسون»، مدیرکل ناسا هم گفته که تا آن‌ها مطمئن نشوند شرایط برای پرتاب آماده است، این ماموریت را انجام نخواهند داد. او به خبرنگاران یادآور شده بود که شاتل فضایی در گذشته بیش از 20 بار به ساختمان مونتاژ برگشته بود.

مسئولان ناسا اکنون در حال تدوین برنامه‌ای برای آینده راکت SLS هستند. عملیات ترمیم می‌تواند در سکوی پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی یا در داخل ساختمان مونتاژ انجام شود. سارافین می‌گوید ترجیح ناسا این است که تعمیرات لازم را روی سکوی پرتاب انجام دهد، اما تصمیم نهایی طی چند روز آینده اتخاذ خواهد شد. با این حال، SLS ناچاراً باید به ساختمان مونتاژ برگردد تا دوباره مجوز پروازی را که در حال منقضی شدن است، دریافت کند.

ناسا می‌گوید تاخیرهای پیش آمده در پرتاب آرتمیس 1 بر وضعیت کلی برنامه آرتمیس اثر نخواهد گذاشت. این سازمان همچنان برای پرتاب آرتمیس 2 به دور ماه در سال 2024 برنامه‌ریزی می‌کند و آرتمیس 3 را هم برای سال 2025 در نظر دارد تا انسان را به سطح ماه برگرداند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی