ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزیر صمت: به فکر واردات لوازم خانگی نیستیم، دنبال صادرات هستیم

وزیر صمت با تاکید بر اهمیت تقویت فعالیت صنعت لوازم خانگی داخلی از منتفی شدن واردات و همچنین تلاش برای صادرات خبر داد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم، از تلاش این وزارت‌خانه در راستای افزایش توان تولید داخلی و صادرات خبر داد.

سیدرضا فاطمی امین در نشست خبری خود با اشاره به رشد تولید 17 درصدی لوازم خانگی در پنج ماه امسال، گفت: «برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم، بلکه برنامه برای صادرات داریم.»

او با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت در این حوزه، گفت: «در این راستا با چند کشور از جمله روسیه، عمان و ارمنستان برای سرمایه گذاری مشترک صحبت شده و قرار است قطعه و فناوری ارسال و کالای نهایی برای آنها تولید شود.»

ادامه توقف واردات لوازم خانگی قابل پیش‌بینی بود

البته با توجه به آمار و توضیحاتی که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت کمتر از دو هفته پیش مبنی بر رشد قابل توجه صادرات لوازم خانگی در یک سال فعالیت دولت سیزدهم، اظهار نظر وزیر صمت مبنی بر منتفی شدن واردات لوازم خانگی دور از ذهن نبود.

او با اشاره به رشد صادرات در دوره یکساله دولت سیزدهم، اعلام کرده بود: «در حوزه تجارت خارجی از ابتدای مرداد 1401 نسبت به سال گذشته 27.3  درصد رشد داشتیم همچنین 51.5  میلیارد دلار در بخش  صادرات ارزآوری داشتیم که این رقم  به معنی افزایش تولید و رقابت پذیری در بخش خدمات فنی مهندسی است.»

از مدتی پیش واردات لوازم خانگی ممنوع شد و دو برند معروف خارجی که در ایران فعالیت می‌کردند حضورشان در بازار متوقف شد. با این حال هنوز هم برندهای خارجی بصورت مسافری یا قاچاق وارد کشور می‌شوند و با قیمت‌های بالا مشتری‌های خودشان را دارند.

ممنوعیتی بی‌پایان

«محمد مهدی برادران»، معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز چند روز قبل با رد هر گونه احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی؛ تاکید کرد این وزارتخانه نقش حمایتی لازم را تا رسیدن این صنعت داخلی به بلوغ ادامه خواهد داد. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار در پی گرانی برخی از لوازم خانگی داخلی، از برنامه‌ریزی برای آزادسازی واردات خبر داده بود.

علاوه بر این مهر ماه سال 1400 و به دستور رهبری، واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور ممنوع شد. این ممنوعیت به درخواست برخی تولیدکنندگان داخلی از رهبری انجام شد. هرچند پس از چند ماه برخی تولیدکنندگان از موقعیت پیش آمده سو استفاده کرده و دست به افزایش غیرمنطقی کالاهای خود زدند.

البته ممنوعیت واردات از سال 1397 تا امروز در مسیری تصویب شد که هدف نهایی آن دستیابی به تکنولوژی و تاوانایی قابل توجه در صنعت لوازم خانگی باشد. حالا باید دید بعد از تقریبا 4 سال توقف وادرات رسمی لوازم خانگی آیا شاهد توسعه و تقویت این صنعت خواهیم شد یا بعد از این هم صنعت لوازم خانگی در جریان انحصار، شانه به شانه خودرو پیش خواهد رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jamalFeetmaster
    jamalFeetmaster | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

    خدا لعنتتون کنه

مطالب پیشنهادی