ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماشین شاهین
خودرو

سایپا خواهان واردات خودروهای فرانسوی و چینی به کشور است

زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های خارجی به خصوص خودروسازان فرانسوی و چینی به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها دوباره طنین انداز شده است.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۵

مصوبه آیین‌نامه واردات خودرو به تازگی توسط هیئت دولت به امضا رسیده، اما ظاهرا خودروسازان از مدت‌ها پیش به فکر رایزنی با شرکت‌های خارجی افتاده و خود را برای چنین روزی آماده کرده‌اند. سایپا نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت خودرو، با ۱۶ برند متفاوت برای واردات مذاکره کرده است. این شرکت به دنبال واردات خودروهای فرانسوی به ایران بوده و احتمالا اولین محموله واردات شامل برندهای فرانسوی می‌شود. همچنین ظاهرا عرضه دو محصول از خودروساز چینی چانگان نیز در دستور سایپا قرار گرفته است که شامل نسل جدید CS35 و چانگان UNI-T می شود.

به گفته مدیرعامل سایپا، واردات برخی مدل‌های فرانسوی در حال نهایی شدن است. همچنین مذاکره برای ورود خودروهای اقتصادی با برند رنو رو به پایان بوده و احتمالا خودروهایی نظیر مگان ۲۰۲۲ و ساندرو در آینده نزدیک وارد بازار ایران می‌شوند.

خودروی HRC3 سیتروئن (نسخه کراس اوور از سیتروئن C3) نیز یکی دیگر از گزینه‌های بالقوه برای واردات است که در سبد محصولات سایپا قرار می‌گیرد. ظاهرا حدود ۷۰ درصد زیرساخت‌های لازم برای تولید HRC3 در کشور وجود دارد و سایپا می‌تواند عرضه این محصول را بر عهده بگیرد.

ناگفته نماند که برندهای چینی نیز برای واردات لحاظ شده‌اند. سایپا به طور خاص دست روی دو مدل چانگان گذاشته و مذاکره با شریک چینی برای سفارش آن‌ها رو به پایان است.

خودروهای فرانسوی شهرت خوبی در بازار خودرو ایران داشته و دارند و به نظر می‌رسد سایپا در تلاش است تا چند مدل فرانسوی را در اولین محموله واردات خود جای دهد. با ورود برندهای رنو و سیتروئن، احتمالا ایران‌خودرو نیز به سراغ شریک قدیمی خود، یعنی پژو برود، البته پیش از هر چیز باید بدهی خود به این شرکت را تسویه کرده و دلخوری‌ها را از بین ببرد!

ناگفته نماند که تمرکز واردات روی خودروهای اقتصادی معطوف است. باید دید که آیا خودروسازان فرانسوی دارای محصولاتی با سقف قیمت ۱۰ هزار دلار هستند یا گروه خودروسازی سایپا از خیر مشوق‌های مربوط به واردات خودروهای اقتصادی گذشته و به دنبال واردات خودروهای گران‌تر است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی