ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت و شبکه

وزارت ارتباطات سرانجام از پروژه اینترنت کودک رونمایی کرد: واتس‌اپ در لیست سفید وزارتخانه

در طرح اینترنت کودک، لیستی از سایت‌های مجاز در رنگ‌بندی‌های مختلف اعلام شده که والدین می‌توانند آن‌ها را برای فرزندان خود فعال کنند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۶

وزیر ارتباطات از طرح و سایت اینترنت کودک رونمایی کرد. در این سایت روش‌های مدیریت دسترسی کودکان و نوجوانان به سایت‌های مختلف تشریح و لیستی از سایت‌های مجاز در رنگ‌بندی‌های مختلف اعلام شده است.

رونمایی از اینترنت کودکان یکی از برنامه‌های «عیسی زارع‌پور» از ابتدای عهده‌دار شدن سمت وزیر ارتباطات بود. او که چند باری وعده رونمایی از اینترنت کودک را داده بود سرانجام و پس از تاخیرهای چندماهه به قول خود عمل کرد.

بدین منظور وبسایتی آماده شده که امکان جستجو در وب با موتور جستجو ذره‌بین و جستجو در ویکی‌پدیای ایرانی (پرشیا ویکی) را فراهم کرده است.

در این وبسایت به والدین اعلام شده که با استفاده از شماره‌گیری کد دستوری #456* در تلفن همراه یا دانلود اپلیکیشن اندرویدی «مدیریت فرزندان 456»، می‌توانند دسترسی فرزندان خود را به سایت‌های مختلف اینترنتی مدیریت کنند.

وزارت ارتباطات سایت‌های مختلف را در چهار رنگ‌بندی متفاوت سبز، سفید، زرد و نارنجی قرار داده که با شماره‌گیری کد یا نصب اپلیکیشن یاد شده، والدین می‌توانند یکی از این رنگ‌بندی‌ها برای فرزندان خود انتخاب کنند تا تنها امکان دسترسی به سایت‌های تعیین شده در رنگ‌بندی‌ها میسر باشد.

به عنوان مثال، با انتخاب رنگ سبز که بیشترین محدودیت را ایجاد می‌کند، فرزندان به یک لیست مشخص از وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. با انتخاب رنگ سفید، علاوه بر وب‌سایت‌های قابل دسترسی در رنگ سبز، لیست دیگری از وب‌سایت‌ها نیز اضافه می‌شود و به همین ترتیب تا رنگ نارنجی، که حاوی بیشترین تعداد وب‌سایت‌های قابل دسترسی (شامل تمام وب‌سایت‌ها با دامنه‌ ir.) توسط فرزندان است.

لیست سبز اینترنت کودک

9 سایت سبز از سوی وزارت ارتباطات معرفی شده که در آن دو VOD، دو پلتفرم آموزشی، دو پلتفرم بازی و سرگرمی، یک اپ استور، یک پیام‌رسان و یک موتور جستجو قرار دارد.

اما لیست سفید وزارت ارتباطات شامل سایت‌ها و پلتفرم‌های متنوع‌تری شده که نام واتس‌اپ نیز در آن دیده می‌شود. البته محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران یعنی اینستاگرام در هیچ یک از رنگبندی‌های چهارگانه حضور ندارد. ویکی‌پدیا و مسیریاب ویز از دیگر پلتفرم‌های ممنوعه این لیست هستند.

نکته قابل تامل نیز عدم اعلام صریح نام پلتفرم‌ها و سایت‌ها است؛ به طور مثال در به طور مثال در لیست نارنجی از برخی دامنه‌ها، سایت‌های ورزشی، سرگرمی و آموزشی خارجی یاد شده اما مشخص نیست کدام‌ها برای کودکان فعال خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohsaleh83
    mohsaleh83 | ۱۸ شهریور ۱۴۰۱

    واتساپ رو سفید گرفتن‌؟
    بیچاره بچه هایی که با این با این کار کنن

  • A.Salar
    A.Salar | ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

    این موتور جستجو به شدت ضعیف و ناکارآمد است ...

مطالب پیشنهادی