ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دایناسور
علمی

کشف اسکلت یک دایناسور 76 میلیون ساله با پوستی شبیه به بافت توپ بسکتبال

این نمونه در منطقه‌ای به نام پارک استانی دایناسور کشف شده و اجزای آن مانند مهره‌ها و تاندون‌ها به خوبی دیده می‌شوند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

تیمی از محققان در ایالات آلبرتا، کانادا، اسکلت تقریبا کامل یک دایناسور «هادروسور» یا اردک‌منقار را کشف کرده‌اند که لایه‌های پوستی آن بافتی شبیه به یک توپ بسکتبال را دارد.

دایناسور کشف شده با 4 متر طول، تقریبا 76 میلیون سال پیش هنگامی که در حال پرسه زدن در یک سیستم رودخانه‌ای پیچیده مربوط به دوره کرتاسه (145 تا 66 میلیون سال پیش) بوده، از بین رفته است. امروز، این منطقه به عنوان پارک استانی دایناسور شناخته می‌شود که در اختیار میراث جهانی یونسکو است. طبق گزارش‌های موجود، در این منطقه حدود 400 تا 500 اسکلت یا جمجمه دایناسور کشف شده است.

دایناسور

بخش‌های کشف شده از این دایناسور

«برایان جی پیکلز»، دانشیار اکولوژی دانشگاه ریدینگ در بریتانیا که به همراه تعدادی از دانشجویانش مشغول جستجو در این منطقه بوده، توضیح می‌دهد که لایه ماسک سنگ و سیلت پوشش دهنده فسیل‌ها، باعث شده تا این نمونه بدون عیب و نقص باقی بماند. او توضیح داد که اسکلت کشف شده شامل یک تکه بزرگ از دم و یکی از اندام‌های عقبی آن می‌شود که از یک سطح سنگی بیرون زده است.

او به وب‌سایت لایو ساینس توضیح می‌دهد:

«فکر می‌کنم که این نمونه خیلی سریع پوشانده شده است، در غیر این صورت تا این اندازه به خوبی حفظ نمی‌شد. برخی مهره‌ها و تاندون‌های آن را می‌توان مشاهده کرد و با نگاهی دقیق‌تر، می‌توان برخی از فلس‌های آن را نیز مشاهده کرد. پوست تیره و زبر آن، بافتی شبیه به توپ بسکتبال دارد. این یک چیز واقعا خاص است که اغلب مانند آن را پیدا نمی‌کنید.»

دایناسور
تصویری از یک هادروسور نوجوان

یک هادروسور بالغ معمولا حداقل دو برابر این نمونه خاص رشد می‌کند، این امر نشان می‌دهد که نمونه تازه کشف‌شده یک دایناسور نوجوان بوده است. پیکلز در این رابطه توضیح می‌دهد:

«‌به‌ندرت می‌توان فسیل‌های نوجوان کشف کرد، زیرا دایناسورها معمولا به سرعت رشد می‌کنند و ما معمولا بقایای نمونه‌های بالغ را پیدا می‌کنیم.»

محققان تاکنون حدود 100 تن سنگ از این منطقه بیرون آورده‌اند تا به فسیل‌های بیشتری دست پیدا کنند. آن‌ها انتظار دارند تا با ادامه این فرآیند، تمام اسکلت این دایناسور را بتوانند پیدا کنند. در نهایت، این نمونه، در موزه سلطنتی تایرل شهر درامهلر، کلگری، کانادا نگه‌داری خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی