ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

داستان تولد هرمس؛ ستاره درخشان صنعت مد فرانسه

تاریخچه هرمس پر از اتفاقات مهمی مثل طراحی و تهیه روسری ها و کیف های چرمی دست‌دوز بسیار با کیفیت با طراحی زیبا است.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

هرمس یا هرمیس یا ارمس (Hermès) یکی از برندهای فرانسوی پیشتاز در صنعت مد و تولید کالاهای لوکس است. در این مطلب قصد داریم با بررسی مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه هرمس ببینیم این برند چگونه توانسته به موفقیت کنونی خود دست پیدا کند.

هرمس به‌صورت تخصصی در حوزه تولید کالاهای لوکس چرمی، اکسسوری مورداستفاده در زندگی روزمره مثل جواهرات، ساعت، روسری و سایر کالاهای لوکس ازجمله اسباب‌اثاثیه منزل و عطر می‌شود. ارزش این برند در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

هرمس که در سال ۲۰۱۹ در جایگاه سی‌وسوم فهرست ارزشمندترین برندهای جهان (فهرست ارائه‌شده توسط فوربس) قرار گرفته، در سال ۱۸۳۷ توسط «تیه‌ری ارمس» (Thierry Hermès) بنیان‌گذاری شده است.

تیه‌ری ارمس
تیه‌ری ارمس؛ بنیان گذار هرمس

هرمس یک برند خانوادگی است که از ابتدای تأسیس تاکنون توسط اعضای خانواده هرمس اداره می‌شده و می‌شود. «پی‌یر-الکسیس دوما» (Pierre Alexis Dumas)، رئیس کنونی گروه هرمس و سرپرست هنری این برند، ششمین نسل از خانواده بنیان‌گذار هرمس است.

پی‌یر-الکسیس دوما
پی‌یر-الکسیس دوما؛ مدیر کنونی هرمس

در حال حاضر دفتر مرکزی اصلی هرمس در پاریس قرار دارد؛ اما دفاتر آن در شهرهای نیویورک، واشینگتن، سیدنی، شانگهای، تورنتو، پراگ و مارسل نیز تأسیس شده است. درآمد برند لوکس فرانسوی در سال ۲۰۲۱ ۸.۹۸ میلیارد یورو بوده است. در جدول زیر درآمد این شرکت از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۱ نمایش داده شده است.

درآمد برند هرمس
درآمد هرمس از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۱ به میلیون یورو

هرمس از سال ۱۹۹۳ وارد بورس پاریس شد و در آن زمان ۴۲۵ هزار سهم این شرکت با قیمت ۵۵ دلار برای هر سهم به فروش رسید. میزان تقاضا برای خرید سهام این شرکت ۳۴ بار بیشتر از میزان موجود و قابل‌فروش شده است؛ البته حتی پس از تبدیل‌شدن هرمس به یک شرکت سهامی عام، باز هم ۸۰ درصد از سهام شرکت در اختیار اعضای خانواده هرمس است.

جالب است بدانید در زمان عرضه سهام هرمس در بازار بورس، ژان لوئیس دوما، رئیس گروه از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۶ و سایر اعضای خانواده هرمس، همگی در فهرست میلیاردرهای فوربس قرار داشتند. میمی تامپکینز، خبرنگار مجله خبری یواس نیوز اند ورلد ریپورت، هرمس را یکی از بهترین جواهرهای محافظت‌شده پاریس توصیف کرده است.

طراحی لوگو

لوگوی هرمس

لوگوی هرمس که از تصویر یک درشکه دوک همراه یک اسب و مردی مقابل درشکه و اسب تشکیل شده و نام برند نیز در زیر این تصویر دیده می‌شود. این برند از ابتدای تأسیس این بلند تاکنون چندین بار بازطراحی شده و در یکی از طراحی‌ها حرف H در میان طرحی زیبا دیده می‌شود.

لوگوی هرمس

هرمس کار خود را با طراحی وسایل مخصوص سوارکاری و کیف‌های منحصربه‌فرد آغاز کرد و دلیل انتخاب کالکسه و اسب برای لوگوی این شرکت نیز همین موضوع بوده است. در کل کالکسه و اسب همیشه نماند این برند لوکس بوده است.

دلیل انتخاب رنگ نارنجی برای لوگوی کنونی هرمس، رنگ نارنجی جعبه‌ها و کیف‌های محصولات هرمس و خود محصولات این برند است. رنگ نارنجی روشن یکی از نمادهای هرمس و درواقع امضای این برند محسوب می‌شود. ازنظر روانشناسی نارنجی‌ رنگ ماجراجویی و ارتباط است و نوعی اشتیاق را نشان می‌دهد و به دلیل گرم بودن و حرارت بالا نظر بیشتر افراد را به خود جلب می‌کند.

جعبه های نارنجی هرمس

جالب است بدانید که قبل از ایجاد جعبه‌های نارنجی‌رنگ معروف هرمس، محصولات این برند ابتدا در جعبه‌های کرم‌رنگ با لبه‌های طلاکاری شده و سپس در جعبه‌هایی به رنگ خردل با لبه‌های قهوه‌ای عرضه می‌شدند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود مواد لازم برای ساخت چنین جعبه‌هایی، شرکت مجبور به عرضه محصولات در جعبه‌های نارنجی‌رنگ شد؛ اما موفقیت این جعبه‌های جذاب در جلب توجه‌ها به‌اندازه‌ای بود که باعث شد هرمس در سال ۱۹۹۴ جایزه نوبل طراحی بسته‌بندی را به دلیل طراحی آن‌ها دریافت کند! در حال حاضر این جعبه‌ها در ۱۸۸ اندازه مختلف با اشکال مختلف تهیه می‌شوند.

نام هرمس نیز نام خانوادگی بنیان‌گذار این برند است. واژه هرمس نام یکی از خدایان یونانی و خدای پیام‌رسان و تجارت است

داستان تولد هرمس

داستان تولد هرمس با راه‌اندازی کارگاه ساخت، تعمیر و نمایشگاه مهار اسب در سال ۱۸۳۷ به دست تیه‌ری بنیان‌گذار این برند در یکی از محله‌های پاریس شروع شد. تنها بالاترین اشراف‌زادگان و تاجران فرانسوی کالکسه می‌توانستند محصولات تولیدی این کارگاه که شامل مهار اسب و افسار برای تجارت کالسکه می‌شد، بخرند و استفاده کنند. نخستین کارگاه تولیدی هرمس در خیابان Basse-du-Rempart پاریس احداث شد. جالب است بدانید که این کارگاه هرمس که بعدها علاوه بر مهار، زین اسب نیز تولید کرد، پس از ۱۷۷ سال هنوز هم وجود دارد.

نخستین کارگاه هرمس

کارگاه و نمایشگاه هرمس تقریباً تا پایان انقلاب صنعتی درآمد بسیار خوبی داشت. مهارهای اسب تولیدشده توسط کارگاه هرمس کیفیت بسیار خوبی داشت و جوایز زیادی به دلیل کیفیت بالای این مهارها به تیه‌ری اعطا شد. تیه‌ری نخستین جایزه خود یعنی جایزه World’s Fair را در سال ۱۸۶۷ در پاریس دریافت کرد.

آغاز تولید زین اسب

زین اسب هرمس

تیه‌ری در سال ۱۸۸۷ درگذشت و «چارلز امیل» (Charles-Émile) هدایت کسب‌وکار پدر خود را در دست گرفتند. او با کمک فرزندانش دلف و امیل موریس هرمیس، زین اسب را برای نخستین بار معرفی و فروش آن‌ را آغاز کرد. درضمن پس از آغاز مدیریت امیل، کارگاه هرمس به مکان دیگری یعنی 24 Rue Faubourg Saint-Honoré منتقل شد که تولید محصولات هرمس تا به امروز در آن ادامه دارد.

کارگاه کنونی هرمس

زین‌های باکیفیت این برند به انتخاب برترین سوارکاران ساکن اروپا، آمریکای شمالی، روسیه و آسیا تبدیل شد. هرمس در سال ۱۹۰۰ کیف مخصوصی برای حمل زین اسب به نام Haut à Courroies را نیز معرفی و عرضه کرد.

پس از بازنشستگی امیل و آغاز مدیریت شرکت توسط فرزندانش، نام هرمس به «برادران هرمس» (Hermès Frères) تغییر کرد و «امیل موریس» (Émile-Maurice) ساخت زین‌های اسب‌های تزارهای روسیه را شروع کرد. او در سال ۱۹۱۴ ۸۶ سازنده زین اسب را استخدام کرد و مدتی بعد موفق شد حق انحصاری استفاده از زیپ در کالاها و لباس‌های چرمی را به دست آورد.

هرمس در اواخر دهه ۱۹۱۰ نخستین کیف‌ها و ژاکت‌های زیپ‌دار را معرفی و در سال ۱۹۱۸ نیز نخستین ژاکت گلف چرم زیپ‌دار خود را به‌صورت اختصاصی برای ادوارد هشتم تهیه کرد. برند هرمس در آن زمان به دلیل داشتن حق انحصاری استفاده از زیپ در محصولات خود با نام هرمس فسنر (Hermès fastener) معرفی شد.

استفاده از زیپ در محصولات هرمس

زیپ در کانادا به امیل معرفی شد و او پس از بازگشت به فرانسه از کانادا بلافاصله پتنت این وسیله را به نام خود ثبت کرد و نخستین کسی بود زیپ را در فرانسه با برند هرمس (Hermès zipper) معرفی کرد.

ورود به حوزه طراحی و ساخت کلکسیون‌های لباس‌های آماده و اکسسوری‌های روزمره

امیل در دهه ۱۹۲۰ کلکسیون وسایل روزمره و لباس‌ها به سبد محصولات هرمس اضافه کرد و نخستین کیف‌دستی زنانه این برند در سال ۱۹۲۲ معرفی شد و امیل این کیف را در پاسخ به درخواست همسرش که نمی‌توانست کیف‌دستی موردعلاقه خود را در بازارها پیدا کند، معرفی کرد و خودش هم دست‌به‌کار تهیه کلکسیون مدل‌های مختلف این کیف شد.

گسترش حضور در بازارهای خارجی

در سال ۱۹۲۴ هرمس ۲ فروشگاه خارج از پاریس در آمریکا نیز راه‌اندازی کرد و محصولات خود را در این فروشگاه عرضه کرد.

برگزاری نخستین نمایشگاه لباس‌های سفارشی دوخت هرمس

این نمایشگاه در سال ۱۹۲۹ در پاریس برگزار شد

معرفی چند نمونه از شاخص‌ترین محصولات هرمس در دهه ۱۹۳۰

می‌توان گفت دهه ۱۹۳۰ دهه‌ای طلایی برای هرمس بود و شناخته‌شده‌ترین محصولات هرمس در این دهه به وجود آمدند.

مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه هرمس در دهه ۱۹۳۰ به شرح زیر است:

معرفی معروف‌ترین کیف‌های هرمس

این کیف‌ها که کیف‌های «ساک» (SAC) نام داشتند و بعدها به نام‌های کیف‌های کلی (Kelly bag) و کیف‌های گریس کلی (Grace Kelly) تغییر نام دادند، در سال ۱۹۳۵ معرفی شدند؛ زیرا در یکی از تبلیغات ساخته‌شده برای این کیف در سال ۱۹۵۶، گریس کلی، شاهزاده موناکویی، همراه با کیف ساک هرمس در مجله لایف منتشر شد و به همین دلیل مردم از این پس این کیف را با نام کیف کلی شناخته شد و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد.

گیف کلی هرمس
;کیف کلی هرمس

معرفی کیف کنستانس

در سال ۱۹۵۹ نیز هرمس کیف جدیدی با نام کیف کنستانس با کمک طراح خلاق کاترین شاله (Catherine Chaillet) ایجاد کرد.

معرفی روسری مربع شکل

روسری هرمس
روسی هرمس

روسری مربع شکل هرمس به نام «هرمس کارس» (Hermès carrés) در سال ۱۹۳۷ معرفی شدند و میزان استقبال از این روسری‌ها و محبوبیت آن‌ها به‌قدری افزایش یافت که جزو جدایی‌ناپذیری از فرهنگ فرانسه شدند

افزوده شدن محصولات جدید به کلکسیون کلاسیک هرمس

این اتفاق در سال ۱۹۳۸ رخ داد و دستبند «چین د انکر» (Chaîne d'ancre) و ژاکت سوارکاری و لباس‌های رسمی عضو جدید کلکسیون کلاسیک هرمس شدند.

دستبند هرمس
دستبند چین دانکر هرمس

آغاز مشارکت با برند ساعت‌سازی سوئیسی

هرمس در اواسط دهه ۱۹۳۰ همکاری خود را با برند «یونیورسال ژنو» (Universal Genève)، برند لوکس ساعت‌ساز سوئیسی، به‌عنوان نخستین طراح و طراح اختصاصی ساعت‌های خود آغاز و پس از آغاز این همکاری خط تولید ساعت‌های مچی مردانه خود را با طلای ۱۸ عیار و فولاد ضدزنگ راه‌اندازی کرد. در این خط تولید ساعت‌های زنانه سرآستین آرت دکو با طلای ۱۸ عیار، فولاد ضدزنگ و پلاتین نیز ساخته می‌شدند. صفحه تمام ساعت‌های تولیدشده توسط هرمس دارای آرم هرمس یا آرم هرمس یونیورسال ژنو بودند؛ البته لازم به ذکر است که هرمس تنها بند ساعت‌ها را تولید می‌کرد. مشارکت بین هرمس و یونیورسال ژنو تنها تا دهه ۱۹۵۰ ادامه داشت.

ساعت هرمس یونیورسال ژنو
ساعت هرمس یونیورسال ژنو

فلسفه کاری هرمس در دوران مدیریت امیل چرم، ورزش بود و بازآفرینی ظرافت به‌عنوان یک اصل متداول در کسب‌وکار برندهای تولیدکننده کالاهای لوکس بود

آغاز سبک طراحی جدید

طراحان هرمس طراحی‌های جدیدی بر اساس کتاب‌ها، نقاشی‌ها و اشیای هنری آغاز کردند در ضمن در این دهه هرمس به‌صورت رسمی وارد بازار آمریکا شد عرضه محصولات خود در این کشور را آغاز کرد

عرضه نخستین کراوات ابریشمی و نخستین عطر هرمس

کراوات هرمس
کروات هرمس

در سال ۱۹۴۲ نخستین کراوات ابریشمی و نخستین عطر هرمس به نام eau d'hermès تولید شدند. نخستین کراوات ابریشمی هرمس مردانه بود. از آن زمان به بعد عصر و پوشاک ابریشمی به یکی از پرفروش‌ترین محصولات هرمس تبدیل شده است

آغاز عصر جدیدی از فعالیت هرمس

امیل در سال ۱۹۵۱ درگذشت و «رابرت دوما هرمس» (Robert Dumas-Hermès)، داماد او، به‌عنوان مدیرعامل جدید هرمس معرفی شد و با اقدامات خود باعث شد برند هرمس بیش از پیش شناخته شود. او در سال‌های آغازین مدیریت خود تصمیم گرفت کیف‌های دستی و محصولات چرمی بیشتری را به سبد محصولات هرمس اضافه کند

آغاز استفاده از لوگوی کنونی

لوگوی کنونی هرمس یعنی همان کالکسه و اسب معروف در سال ۱۹۵۱ برای نخستین بار رونمایی و استفاده شد. جعبه‌های نارنجی‌رنگ معروف هرمس از اوایل دهه ۱۹۵۰ برای عرضه و انتقال محصولات هرمس استفاده شدند. طراحی این لوگوی ماندگار به دست رابرت انجام شد.

معرفی محصولات جدید هرمس

رابرت در دهه ۱۹۵۰ کیف‌های دستی جدید، جواهرات جدید و اکسسوری‌های مد جدید مورداستفاده در زندگی روزمره را معرفی کرد. او به طراحی روسری‌های ابریشمی علاقه خاصی داشت؛ البته در اواسط قرن بیستم تولید روسری کاهش یافت.

تبدیل‌شدن صنعت عطرسازی به یکی از صنایع زیرمجموعه هرمس

عطر هرمس
عطر هرمس

این اتفاق در سال ۱۹۶۰ هم‌زمان با معرفی رایحه کالسکه رخ داد. پس از قرن هجدهم این دومین باری بود که کالسکه چهارچرخ به نماد هرمس تبدیل شده بود. در سال ۲۰۰۴ «ژان کلود النا» (Jean-Claude Ellena) به‌عنوان عطرساز اختصاصی هرمس یا به‌اصطلاح دماغ این برند در شرکت مشغول به کار شد و موفق به ایجاد چندین رایحه موفق شد. یکی از موفقیت‌های شاخص این عطرساز ساخت عطرهایی با رایحه هرمس بود.

فراز و نشیب‌های تجاری هرمس در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰

موفقیت تجاری این برند در این دو دهه همچنان ادامه داشت. هرمس در این سال‌ها تعداد مراکز فروش خودرو در سراسر جهان افزایش داد و محصولات بیشتری را طراحی و تولید کرد؛ البته متأسفانه در همین دوران هرمس وارد رقابت سختی با رقبای خود شده بود و به‌تدریج داشت این رقابت را به آن‌ها می‌باخت.

طراحان هرمس اصرار داشتند از مواد طبیعی دارای بالاترین کیفیت ممکن برای ساخت محصولات خود استفاده کنند؛ اما اکثر برندهای تولیدکننده کالاهای لوکس در آن زمان در حال گرایش به سمت استفاده از مواد مصنوعی و مهندسی‌شده با فناوری‌های مختلف مثل نایلون، پلی‌استر و وینیل بودند.

این مواد دست‌ساز بشر درباره دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بسیار محبوب و متداول شدند و همین موضوع تهدیدی برای کیفیت بالای مواد مورداستفاده برای تهیه کالاهای لوکس بود؛ با وجود چنین شرایطی مطمئناً اگر هرمس همچنان به استفاده از مواد طبیعی ادامه می‌داد، باید خود را برای آینده‌ای تاریک و ناامیدکننده آماده می‌کرد؛ اما خوشبختانه این رویکرد تغییر کرد و بازار کالاهای لوکس دوباره به سمت استفاده از مواد طبیعی بازگشت.

ایجاد چنین رویکردی در صنعت مد باعث شد تقاضا برای عطرهای هرمس افزایش یابد و دوباره چشم‌انداز روشنی برای این برند ترسیم شود. افزایش تقاضا برای عطرهای هرمس باعث شد این برند به یکی از بازیگران اصلی صنعت عطرسازی فرانسه تبدیل شود.

تغییر مدیریت هرمس

پس از درگذشت رابرت، «ژان لویی دوما» (Jean-Louis Dumas )، فرزند رابرت سکان‌دار هدایت هرمس شد. در دوران مدیرعاملی او شرکت بیشتر روی تهیه کالاهای ابریشمی و چرمی و پوشاک متمرکز شد. ترکیب استفاده از روش‌های فنی قدیمی تهیه کالاهای لوکس که باعث افزایش کیفیت آن‌ها می‌شد و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در خط تولید این محصولات، باعث نجات هرمس از انحطاط و بازگشت این برند به دوران اوج قبلی خود شد.

ژان لویی که تا سال ۲۰۰۶ رئیس گروه هرمس بود و در سال ۲۰۱۰ درگذشت، به افسونگری شهره بود و از او به‌عنوان یکی از بهترین مدیران صنعت مد اروپا یاد می‌شود!

ژان لویی دوما
ژان لویی دوما، مدیر پیشین هرمس

هرمس با همکاری دو طراح معروف یعنی «اریک بقژه» (Eric Bergère) و برنارد سانز (Bernard Sanz) اصلاحات سازنده‌ای را در کلکسیون پوشاک خود ایجاد کرد و همچنین پوشاک غیرمعمولی را به این کلکسیون اضافه کرد که از میان آن‌ها می‌توان به ژاکت موتورسواری نایلونی و شلوار جین با پوست شترمرغ اشاره کرد.

مسئولان هرمس طراحی و تهیه این پوشاک غیرمتداول را یکی از جالب‌ترین تصمیمات این برند می‌دانستند و ظاهراً هم نظر آن‌ها درست بود؛ زیرا فروش سالانه هرمس در سال ۱۹۷۸ زمانی که ژان لوئی مدیرعامل شرکت بود، ۵۰ میلیون دلار اعلام شد؛ اما در سال ۱۹۹۰ فروش سالانه هرمس ۴۶۰ میلیون دلار گزارش شد!

دلیل اصلی چنین رشد فروش قابل‌توجهی، عمدتاً راهبرد تجاری ژان لوئی بود. او در سال ۱۹۷۹ تبلیغی تهیه کرد که در آن زن جوانی که شلوار جین پوشیده بود، روسری هرمس به سر داشت. هدف این تبلیغ هدفمندانه معرفی برند هرمس به مشتریان جدید بود.

به نظر یکی از فعالان صنعت مد، هرمس قصد داشت نگاه مردم به محصولات خود را تغییر دهد و مردم به‌جای اینکه به محصولات این برند به چشم کالاهای نوستالژی برای افراد پیر نگاه کنند، به‌عنوان کالاهای رؤیایی برای جوانان ببینند. همین رویکرد این برند را از سایر برندهای رقیب متمایز می‌کرد.

تأسیس برند زیرمجموعه ساعت‌سازی در سوئیس

ساعت لامونتره هرمس،
ساعت لامونتره هرمس،

برند لامونتره هرمس، برند ساعت‌ساز سوئیسی زیرمجموعه هرمس در دهه ۱۹۷۰ در شهر بیل سوئیس تأسیس شد. در دهه ۱۹۸۰ ژان لوئی رابطه شرکت با تأمین‌کنندگان خود را قوی‌تر کرد و این موضوع باعث شد هرمس بتواند میزان بسیار خوبی از سهام شرکت‌های مطرح فرانسوی فعال در حوزه تولید لیوان و جام و کالاهای مشابه و نقره‌جات را خریداری کند و برندهای مطرح فرانسوی فعال در حوزه ظروف سفره و سرو غذا مثل شرکت‌های «ژان پویفورکا» (Puiforcat)، «سنت لوئیس» (St. Louis) و «پریگورد» (Périgord) را نیز خرید

فعالیت جدی در حوزه تولید ظروف سفره و سرو غذا

ظروف سفره و سرو غذای هرمس
ظروف سفره و سرو غذای هرمس

از دهه ۱۹۸۰ بخش تولید ظروف سفره و سرو غذا به یکی از بخش‌های اصلی هرمس تبدیل شد. درضمن کلکسیون محصولات هرمس در سال ۱۹۹۰ بسیار گسترده شد و تعداد آن‌ها به ۳۰ هزار محصول رسید. در بین محصولات جدید هرمس ظروف چینی و کریستالی نیز وجود داشت.

رشد قابل‌توجه در دهه ۱۹۹۰

هرمس در این دهه مراکز فروش خود را از ۶۰ مرکز فروش به ۱۰۰ مرکز افزایش داد و ۵۲۰ میلیون دلار برای این کار هزینه صرف کرد. در حال حاضر ۳۱۵ فروشگاه مختص فروش محصولات هرمس در سراسر جهان در حال فعالیت هستند.

فروشگاه هرمس
یکی از فروشگاه‌های هرمس

از دیگر اقدامات هرمس برای گسترش تجارت خود در دهه ۱۹۹۰ می‌توان به افتتاح یک مرکز فروش در پکن، استخدام طراح برجسته بلژیکی سنت‌شکنی به نام مارتین مارژیلا برای نظارت بر طراحی پوشاک آماده زنان، کاهش فروشگاه‌های نمایندگی از ۲۵۰ فروشگاه به ۲۰۰ فروشگاه و تبدیل بسیاری از فروشگاه‌های نمایندگی به فروشگاه‌های تحت اداره خود شرکت اشاره کرد.

لازم به ذکر است بوتیک اصلی هرمس در پاریس در خیابان سوور (Rue de Sèvres) واقع شده است که یک کافی‌شاپ و کتاب‌فروشی هم دارد

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین

هرمس جزو نخستین برندهای تولیدکننده کالاهای مد است که فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کرده است. این برند فروشگاه آنلاین خود را در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی کرد.

معرفی مجموعه لباس‌های پاییزی و زمستانی

هرمس در سال ۲۰۰۳ طراح برجسته پوشاک یعنی «ژان پل گوتیه» (Jean-Paul Gaultier) را استخدام کرد و او به‌عنوان طراح ارشد شرکت، مجموعه لباس‌های پاییزی و زمستانی ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ را طراحی و عرضه کرد.

پس از ژان لوئی توماس پاتریک مدیرعامل هرمس شد و نخستین مدیرعامل هرمس بود که جزو اعضای خانواده هرمس نبود.

تأسیس بنیاد هرمس

بنیاد هرمس

بنیاد هرمس در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد و در حال حاضر به دست پی‌یر-الکسیس مدیریت می‌شود. این بنیاد با هدف حمایت از مهارت‌های مرتبط با پیشه‌وری و ترویج آن‌ها، حمایت از هنرهای خلاق و اسپانسری فعالیت‌های مرتبط با این زمینه ایجاد شده است. در ضمن این بنیاد متعهد شده پایبند به آموزش و رفع مشکلات زیست‌محیطی باشد.

بنیاد هرمس از سال ۲۰۱۰ هر دو سال یک‌بار جایزه‌ای تحت عنوان جایزه امیل هرمس (Emile Hermès Prize) برای بهترین پروژه‌های مبتکرانه در زمینه طراحی اعطا می‌کند. این بنیاد در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار در یک همایش هنری به نام نیو ستینگز (New settings) شرکت کرد. در این نمایشگاه که سالانه برگزار می‌شود، هنرمندان آکروبات‌باز سراسر جهان مهارت‌های حرکنی هنرمندانه خود با اشکال غیره متداول را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

این بنیاد در سال ۲۰۱۳ هم از نمایشگاه آثار هنری هنرمندان جوان در کاخ توکیو (ساختمانی مختص هنر مدرن و معاصر در پاریس) حمایت کرد.

از دیگر اقدامات بنیاد هرمس می‌توان به متعهد شدن برای حمایت سه‌ساله از موزه هنری ملیله‌دوزی در شهر ابوسون فرانسه در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد.

در حال حاضر چندین ساختمان مرتبط با نمایش هنر معاصر در شهرهای بروکسل، توکیو و سئول به دست بنیاد هرمس اداره می‌شوند

افزایش فروش در سال ۲۰۱۵

هرمس در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که حجم معاملات این شرکت ۹.۷ درصد افزایش یافته و فروش این شرکت به ۴ میلیارد دلار رسیده است.

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز فروش

فروشگاه هرمس در دبی
فروشگاه هرمس در دبی؛ بزرگ‌ترین فروشکاه هرمس تا سال ۲۰۱۸

برند لوکس فرانسوی در سال ۲۰۱۸ یک مرکز فروش متشکل از چند مغازه را در دبی افتتاح کرد که بزرگ‌ترین مرکز فروش این شرکت تا آن زمان بود.

رشد توانایی شرکت در ایجاد طراحی صنعتی

در گزارش سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری سال ۲۰۲۱، هرمس به دلیل ثبت ۶۸ طراحی صنعتی و انتشار آن‌ها تحت نظارت سیستم لاهه سازمان جهانی مالکیت فکری، در جایگاه هفتم این سازمان قرار گرفت. این شرکت در گزارش سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹، با ثبت ۲۷ طراحی صنعتی در جایگاه پانزدهم قرار گرفت؛ بنابراین در طول دو سال پیشرفت چشمگیری در زمینه ایجاد طراحی صنعتی داشته است.

آشنایی بیشتر با محصولات مختلف گروه هرمس و فرایند طراحی و تولید آن‌ها

محصولات هرمس

محصولات گروه هرمس به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کالاهای چرمی شامل کیف، کفش و صندل
  • کراوات‌های مختلف
  • پوشاک زنانه و مردانه ازجمله روسری، شنل و انواع پوشاک آماده زنانه و مردانه
  • عطر
  • ساعت
  •  کفش
  • دستکش
  • هنرهای تزیینی
  • جواهرات شامل انواع دستبندها و گردنبندها
  • ظروف لعابی و میناکاری‌شده
  • لوازم‌التحریر
  • کارد و چنگال و ظروف سفره
  • کلاه، دستمال، دستکش
  • وسایل آرایشی
  • وسایل بازی و سرگرمی شامل تخته شطرنج و بازی تخته‌نرد، دوچرخه و تخته موج‌سواری
  • وسایل مرتبط با نگهداری از سگ ازجمله افسار، ظروف غذا، اسباب‌بازی، زیرانداز، سبد محل استراحت و کیف مخصوص حمل

کالاهای چرمی ۳۰ درصد، لباس‌ها ۱۵ درصد، روسری‌ها ۱۲ درصد و سایر کالاها ۴۳ درصد از فروش شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. هیچ کالایی تحت لیسانس هرمس تولید نمی‌شود و تمام محصولات هرمس توسط خود برند در فرانسه تولید می‌شوند. این شرکت فرایند طراحی و تولید طیف گسترده کالاهای خود را به‌شدت کنترل می‌کند.

هرمس یک مدل تجاری کاملاً قدیمی را دنبال می‌کند و اصلاً به‌صورت تولید انبوه، مونتاژ و مکانیزاسیون فعالیت می‌کند. تمام محصولات هرمس تقریباً به‌طور کامل در فرانسه و به‌صورت دست‌ساز در کارگاهی با اندازه متوسط به نام Les Ateliers Hermès (کارگاه‌ هرمس) با تأکید بسیار زیاد بر حفظ کیفیت تولید، تهیه می‌شوند. علاوه بر این هرمس مدعی است که تقریباً تمام محصولات شرکت از ابتدا تا انتها توسط یک نفر تهیه می‌شوند که می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت بالای محصولات آن و منحصربه‌فردبودن آن‌ها باشد.

کارگاه هرمس
تولید محصولات در کارگاه هرمس به‌صورت دست‌ساز

در سال ۲۰۱۲ مغازه‌های فروش هرمس سیاست خود در مورد تعویض یا پس دادن کالاهای خریداری‌شده را تغییر دادند؛ قبلا مشتریان می‌توانستند کالای خریداری‌شده از این فروشگاه‌ها را تنها در مدت ۱۰ روز پس از خرید پس بدهند یا کالایی با رنگ دیگری بخرند؛ اما پس از تغییر سیاست فروشگاه‌ها، کالاها پس از خرید اصلاً تعویض نمی‌شود و در صورت پس دادن کالا، پول آن به‌هیچ‌وجه به مشتریان بازگرداندن نمی‌شود.

آشنایی بیشتر با اصلی‌ترین محصولات هرمس

همانطور که گفتیم محصولات اصلی هرمس شامل روسری، کالاهای چرمی، عطر و ظروف کریستالی و شیشه‌ای می‌شود. در این بخش اطلاعات جالبی در مورد تولید این محصولات بیان خواهیم کرد.

روسری‌ها

روسری هرمس

در کارگاه‌های هرمس روی تمام مراحل تهیه روسری‌ها نظارت کامل می‌شود. برای تهیه روسری‌های این برند از نخ‌های تهیه‌شده از ابریشم چینی استفاده می‌شود و این نخ‌ها دو بار درهم بافته می‌شوند تا روسری‌ها به‌اندازه اکثر روسری‌های موجود در بازار محکم و سنگین شوند. جالب است بدانید که طول رشته‌های نخ موردنیاز برای تهیه هزار روسری هرمس برابر با فاصله بین زمین تا کره ماه است!

طراحان روسری‌های این برند برای ایجاد طرح‌های جدید سال‌ها وقت صرف می‌کنند و آن‌ها را برای پیاده‌سازی چاپ می‌کنند. طراحان هرمس می‌توانند از هفتاد هزار رنگ مختلف برای طراحی استفاده کنند

با آغاز تولید روسری‌های هرمس، کارخانه‌ای اختصاصی برای تهیه آن‌ها در شهر لیون فرانسه در جشن صدسالگی هرمس راه‌اندازی شد. همان‌طور که گفتیم روسری‌های هرمس به شکل مربع با اندازه ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر با ۶۰ گرم ابریشم به‌دست‌آمده از ۲۵۶ شفیره کرم ابریشم تهیه می‌شوند. تمام سجاف‌های این روسری‌ها دست‌دوز هستند.

نقش‌های روسری‌های این برند بسیار متنوع هستند و هر سال دو مجموعه جدید از روسری‌های هرمس با ترکیبی از ابریشم و کرک کشمیری عرضه می‌شود. درضمن برخی از طرح‌های قدیمی و طرح‌هایی که در تعداد محدودی عرضه شده‌اند، دوباره چاپ می‌شوند.

برند لوکس فرانسوی از سال ۱۹۳۷ تاکنون بیش از ۲۰۰۰ طراحی خاص و منحصربه‌فرد ارائه کرده است. از میان این طرح‌ها، طرح‌های اسب به‌طور خاصی معروف و محبوب هستند. یکی از این طرح‌ها به نام عروس دگالا (Brides de Gala)، تاکنون بیش از هفتاد هزار بار تولید شده است. طبق آمار هر ۲۵ ثانیه یک‌بار یک روسری هرمس در نقطه‌ای از دنیا فروخته می‌شود. در اواخر دهه ۱۹۷۰ بیش از ۱.۱ میلیون روسری هرمس در تمام نقاط دنیا فروخته شد. کروات‌های هرمس نیز با عرض‌ها و نقوش مختلف عرضه می‌شوند.

جواهرات

هرمس چهار سال با مردان قوم طوارق، یکی از اقوام بربر ساکن شمال آفریقا برای ساخت جواهرات نقره‌ای همکاری کرد در ضمن نقوش سنتی مرتبط با عشایر صحرانشین معمولاً در بیشتر کالاهای هرمس ازجمله روسری‌های این برند استفاده می‌شود.

کالاهای چرمی

کالاهای چرمی هرمس
کالاهای چرمی هرمس

هرمس به کیف‌های دستی و چمدان‌های دست‌دوزش شهره است. دوخت و تهیه یک از کالاهای چرمی تولیدی هرمس بین ۱۸ تا ۲۴ ساعت طول بکشد؛ به‌عنوان‌مثال دوخت و تهیه هر یک از کیف‌های دستی کلی ۱۸ ساعت وقت می‌برد. چرم مورداستفاده در مصنوعات چرمی هرمس از تمام نقاط دنیا تأمین می‌شود. در حال حاضر مشتریانی که کیف‌ هرمس سفارش می‌دهند، برای دریافت آن باید ۶ ماه تا یک سال منتظر بمانند! در ضمن درصورتی‌که این کیف‌ها یا سایر کالاهای چرمی هرمس نیازمند رفو یا ترمیم باشند، مشتریان باید خودشان آن‌ها را به مراکز فروش هرمس تحویل دهند تا فروشگاه‌ها کالای دریافتی را برای ترمیم یا رفو به شهر پانتین فرانسه بفرستند.

کیف‌های برکین (Birkin bag) که به‌افتخار بازیگر انگلیسی فرانسوی «جین برکین» (Jane Birkin)، نامیده شده، یکی دیگر از محصولات چرمی پرطرفدار هرمس است.

داستان طراحی و ساخت کیف برکین به زمانی بازمی‌گردد که این بازیگر تصادفاً ژان لوئی را ملاقات کرده و به او گفته کیف‌دستی‌اش برای استفاده روزمره مناسب نیست. ژان لوئی هم برای کمک به جین برکین، او را به فرانسه دعوت کرده و طراحان هرمس ویژگی‌های کیف موردنظر این بازیگر را از او پرسیده‌اند و کیف موردنظر را در سال ۱۹۸۴ طراحی کرده‌اند.

کیف برکین هرمس
کیف برکین هرمس

البته جین برکین به دلیل بزرگ و سنگین بودن کیف هم نامش و ملتهب شدن تاندون پایش به خاطر حمل این کیف، آن را کنار گذاشته است و از شرکت هرمس خواسته نام او از روی کیف برداشته شود؛ اما ظاهراً شرکت به‌صورت نامشخصی رضایت او را جلب کرده و او از خواسته‌اش صرف‌نظر کرده است.

عطر

عطر هرمس

عطرهای هرمس در انواع مختلف هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان قابل‌استفاده هستند؛ اما برخی از عطرهای این برند تنها مختص آقایان یا خانم‌ها هستند.

لامپ‌های کریستالی و شیشه‌ای

شرکت «سنت لوئیس» (Saint-Louis)، قدیمی‌ترین تولیدکننده محصولات کریستالی در جهان، در سال ۱۹۸۹ به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هرمس تبدیل شد. شرکت سنت لوئیس که در سال ۱۵۸۶ میلادی تأسیس شده است، در طراحی محصولات خود از سبک‌های هنرهای تزیینی مورداستفاده در قرن ۱۹ و ۲۰ بهره می‌برد؛ از سبک‌های مرمت گرفته تا سبک‌های مدرن مثل سبک ناپلئون سوم، سبک هنر نو و سبک آرت دکو.

لامپ کریستالی هرمس
لامپ کریستالی هرمس

ماجرای سلاخی تمساح‌ها

اعضای «بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران» (People for the Ethical Treatment of Animals یا PETA) مدعی هستند که کیف‌های برکین هرمس با پوست تمساح‌های پرورشی که به روش وحشیانه‌ای سلاخی می‌شوند، تهیه می‌شوند و خانه مد فرانسه به دنبال طرح چنین ادعایی، تحقیق در مورد این موضوع را آغاز کرده است.

در ضمن در سال ۲۰۲۱ مدیران پروژه فارم ترنسپرنسی (Farm Transparency Project)، یک پروژه مدافع حقوق حیوانات و مقابله با سوءاستفاده از حیوانات و بهره‌برداری غیرمجاز و غیراخلاقی از آن‌ها، فیلمی از سه مزرعه پرورش تمساح متعلق به هرمس در استرالیا را منتشر کردند که در آن قفس‌های کوچک نگهداری تمساح‌ها با کف بتنی و همچنین کشتار بی‌رحمانه تمساح‌ها با چاقو زنی و اتصال برق به آن‌ها نمایش داده شده است.

سؤالات متداول در رابطه با تاریخچه هرمس

هرمس در چه سالی و توسط چه کسی تأسیس شده است؟

این برند در سال ۱۸۳۷ توسط تیه‌ری ارمس یا هرمس بنیان‌گذاری شده و هم‌اکنون این یک برند خانوادگی است که از ابتدای تأسیس خود تاکنون توسط اعضای خانواده هرمس اداره می‌شده و می‌شود.

محصولات هرمس شامل چه محصولاتی است؟

هرمس یک برند فرانسوی تولیدکننده کالاهای لوکس ازجمله کالاهای لوکس چرمی، اکسسوری مد مورداستفاده در زندگی روزمره مثل جواهرات، ساعت، روسری و سایر کالاهای لوکس ازجمله ظروف سفره و سروغذا، لامپ‌های کریستالی و شیشه‌ای و عطر است.

محبوب‌ترین و معروف‌ترین محصولات هرمس چه محصولاتی هستند؟


کیف‌های دستی چرمی هرمس به‌خصوص کیف‌های کلی و برکلی، روسری‌های ابریشمی مربع شکل، کراوات‌ها و عطرهای هرمس، محبوب‌ترین و معروف‌ترین محصولات این برند هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی