ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه
علمی

چین مدعی کشف یک ماده معدنی جدید در ماه شد

دانشمندان چینی می‌گویند برای نخستین بار توانسته‌اند ماده معدنی جدیدی را در نمونه‌های بازگردانده‌شده از ماه پیدا کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

دانشمندان چینی مدعی کشف ماده معدنی جدیدی در ماه شده‌اند که ظاهرا پیش‌تر شناسایی نشده بود. این کشور آسیایی با اکتشاف خود به سومین کشوری تبدیل می‌شود که توانسته برای اولین بار در ماه ماده معدنی تازه‌ای کشف کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، «دونگ بائوتونگ»، معاون رئیس هیئت مدیره سازمان انرژی اتمی چین به تازگی در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که نام این ماده معدنی Changesite-(Y) است: «این یک دستاورد بزرگ علمی است که چین موفق شده در حوزه علم فضا به آن دست پیدا کند.»

Changesite-(Y) یک کانی فسفاتی در کریستال مایع ستونی است که در ذرات بازالت ماه پیدا شده. محققان موسسه تحقیقات زمین‌شناسی اورانیوم پکن از بین 140 هزار نمونه ذره ماه، صرفا توانسته‌اند یک ذره کریستالی با شعاع حدود 10 میکرون را شناسایی، تحلیل و تفسیر کنند.

ماه

چین به جمع آمریکا و روسیه پیوست

کمیسیون مواد معدنی جدید، فهرست واژگان و طبقه‌بندی چین (CNMNC) از زیرمجموعه‌های سازمان بین‌المللی کانی‌شناسی (IMA) تایید کرده که Changesite-(Y) یک ماده معدنی جدید است. این کانی ششمین ماده معدنی است که انسان‌ها در ماه کشف کرده‌اند. چین با این اکتشاف نام خود را در کنار آمریکا و روسیه به عنوان تنها کشورهایی قرار می‌دهد که تاکنون چنین کاری انجام داده‌اند.

چین در سال 2020 برای اولین بار در 40 سال اخیر، نمونه‌ای از سنگ و خاک ماه را با وزن تقریبی 1731 گرم به زمین برگرداند. در این مطالعه گروهی از دانشمندان آکادمی علوم چین، وزارت آموزش و وزارت منابع طبیعی حضور داشتند. بائوتونگ می‌گوید: «این دستاورد نشان‌دهنده اکتشافی قدرتمند با همکاری میان صنایع و حرفه‌های مختلف در حوزه هسته‌ای و هوافضاست.»

اکتشاف این کانی به ما کمک می‌کند تا درک بهتری درباره چگونگی شکل‌گیری ماه و تکامل آن داشته باشیم. چین چند سالی است که سعی دارد در حوزه فضا به یکی از قدرت‌های جهانی تبدیل شود. ایستگاه فضایی این کشور یکی از پروژه‌های فضایی پکن به حساب می‌آید که به پایان مراحل ساخت خود نزدیک شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی