ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: انعکاس قوس راه شیری در دریاچه

این تصویر پانورامای ۱۸۰ درجه از آسمان شب کهکشان راه شیری ما را به شکل قوسی بر فراز دریاچه‌ای نشان می‌دهد.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

این تصویر پانورامای ۱۸۰ درجه از آسمان شب، کهکشان راه شیری ما را به شکل قوسی بر فراز دریاچه‌ای نشان می‌دهد که سوژه تصویر امروز ناسا است. این تصویر در نزدیکی نیمه شبی در ماه اوت/مرداد ثبت شده که مرکز راه شیری را با کمی فاصله از سر سو (Zenith) نشان می‌دهد.

پیش زمینه تصویر دریاچه ترافل (Traful) در نوکن آرژانتین است که این شکوه بین ستاره‌ای را در خود بازتاب کرده. در مرکز تصویر نواری درخشان اما کم فروغ حضور دارد که با بازتاب نور خورشید از غبار صفحه منظومه شمسی حاصل شده است و به نور منطقه البروج (Zodiacal light) شناخته می‌شود.

البته نور منطقه البروج به راحتی در هر آسمانی دیده نمی‌شود و نیازمند حضور زیر آسمانی بسیار تاریک مثل آسمان دریاچه ترافل در تصویر است. اگر قوس کهکشان راه شیری را به سوی چپ ادامه دهید، به راحتی ستاره‌های آلفا و بتا قنطورس را پیدا می‌کنید.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

درست در انتهای چپ قوس راه شیری بر فراز درختان حاشیه دریاچه ترافل، صورت فلکی صلیب جنوبی (Southern cross) قرار دارد. حالا به سراغ انتهای راست کهکشان راه شیری می‌رویم. بر فراز این رشته کوه‌های مملو از برف، ستاره‌ای می‌درخشد که به نسر واقع یا وگا (Vega) شناخته می‌شود و بازتابی درخشان در دریاچه دارد. ستاره وگا که در نیمکره جنوبی زمین در افق دیده می‌شود، در نیمکره شمالی تا بالای سر ما اوج می‌گیرد و از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان تابستان به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی