ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تیپ ماشین
خودرو

آشنایی با تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶

به هنگام خرید یا پیش از خرید ماشین به اصطلاحات زیادی برخورد خواهید کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برند، سال ساخت، تعداد کارکرد کیلومتر، تیپ ماشین و... اشاره کرد. بعد از نام برند ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

به هنگام خرید یا پیش از خرید ماشین به اصطلاحات زیادی برخورد خواهید کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برند، سال ساخت، تعداد کارکرد کیلومتر، تیپ ماشین و... اشاره کرد. بعد از نام برند و سال ساخت مهم‌ترین عامل تعیین قیمت، تیپ ماشین است. اگر اطلاعات کمی در این باره دارید یا می‌خواهید اطلاعات کاملی در خصوص آن به دست آورید تبریک می‌گوییم مقاله درستی را انتخاب کردید، چرا که در این مطلب به صفر تا صد تیپ ماشین می‌پردازیم. با ما تا انتها همراه شوید.

تیپ ماشین یا تریم خودرو چیست؟

تیپ ماشین یا تریم خودرو شامل مشخصات فنی خودرو، وسایل اضافه، تجهیزات ایمنی و رفاهی اختصاصی در مورد خودرو است. در بازارهای جهانی از تیپ ماشین یا تریم خودرو به عنوان استاندارد یاد می‌شود. در واقع اگر خودرویی تجهیزات اضافه ای نسبت به تریم پایه داشته باشد از قیمت بالاتری برخوردار خواهد شد.

تیپ ماشین یا تریم خودرو چیست

بررسی موردی تیپ ماشین 206 

برای اینکه بیشتر با موضوع تیپ ماشین یا تریم خودرو آشنا شوید یک مثال می‌زنیم خودروی 206 را در نظر بگیرید در بازار ایران دارای 6 تیپ است که تیپ یک از اولین خودروهای 206 تولیدی به شمار می‌آید. در سال 1380 وارد بازار کشورمان شد و برنامه خط تولید آن در دستور کار ایران خودرو قرار گرفت.

تفاوت چندانی بین ظاهر 206 تیپ یک با مابقی تیپ‌های وجود ندارد. اما به محض ورود به داخل کابین 206 تفاوت‌ها و امکانات به کار رفته مشخص می‌شود. در تیپ یک سیستم صوتی از نوع نوار کاست خور است که از نمایشگر قدیمی بهره می‌برد، نوع موتور این خودرو TU3 با حجم پیشرانه 1.36 لیتری و دارای قدرت 75 اسب بخار با گیربکس دستی 5 سرعته است.

دومین تیپ 206 نسبت به تیپ 1 تغییری زیادی در درون کابین تجربه کرده است. برای مثال می‌توان به سیستم پخش سی دی خور، نمایشگر ساعت و تاریخ، اضافه شدن سیستم صوتی و... اشاره کرد. همین امکانات سبب شد که خط تولید تیپ یک جمع شود و از تیپ 2 برای جایگزین تیپ یک استفاده شود.

تیپ ماشین چیست

برای سومین تیپ ماشین 206 تلفیقی از تیپ 2 و 5 اتخاذ شد و امکانات داخل کابین تیپ 5 با همان موتور و ... تیپ 2 مد نظر قرار گرفت که زیاد استقبالی از آن نشد. تیپ 4 برای مصرف معلولین و جانبازان تولید شد که از گیربکس اتومات و موتور TU5 بهره می‌گرفت. این تیپ مجهز به سنسور باران، نوع تودوزی خاص و... است.

پنجمین تیپ ماشین 206 از موتوری قوی‌تر با 105 اسب بخار و پیشرانه TU5 با قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن متر برخوردار است. همچنین از آینه بغل مجهز به گرمکن، تهیه مطبوع خودکار، ترمزهای دیسکی، نمایشگر دیجیتال و... بهره می‌برد. در ششمین تیپ ماشین از جعبه دنده AL4 و گیربکس 4 سرعته و چراغ‌های عقب جدید استفاده شده است.

اهمیت تیپ ماشین در قیمت آن

با توجه به مثال بالا قیمت خودروی 206 بسته به تیپ ماشین متفاوت است برای مثال قیمت تیپ 2 خودروی 206 با قیمت تیپ 5 آن بسیار متفاوت است و حداقل بین یک سوم تا یک چهارم قیمت خودروی 206 تیپ 5 تفاوت قیمت با هم دارند.

شاید اشتباهی که در این مواقع بین خریداران ایجاد می‌شود یکی بودن ظاهر ماشین باشد در صورتی که از لحاظ فنی و امکانات داخل کابین اختلافات زیادی مشاهده می‌شود که به مهم‌ترین آنها می‌توان به پیشرانه TU3 با حجم 1.36 لیتری تیپ 2 نسبت به پیشرانه TU5 و حجم 1.6 لیتری و داشتن کیسه هوا در قسمت راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.

همان‌طور که مشاهده کردید یک مدل خاص از یک ماشین می‌تواند امکانات و آپشن‌های اضافه‌ای هم در قسمت فنی و هم در سایر قسمت‌های دیگر داشته باشد چرا که برخی افراد تیپ ماشین را آپشن‌های آن در نظر می‌گیرند در صورتی که این کار اشتباه است.

اهمیت تیپ ماشین

آپشن‌ها بخشی از تیپ ماشین یا تریم خودرو به حساب می‌آیند برای مثال تجهیزات و امکاناتی که روی مدل پایه وجود ندارد در تیپ‌های گران‌تر به صورت استاندارد نصب شده‌اند و این تجهیزات فقط در تیپ‌های گران‌تر یافت می‌شود نه در تیپ‌های پایه.

تیپ ماشین یا تریم خودرو بر اساس قیمت، تقسیم بندی می‌شوند برای مثال خودروهای با قیمت پایین دارای تیپ ارزان هستند. در تیپ ارزان قیمت سیستم صوتی ساده یا روکش صندلی‌های ارزان قیمت، رینگ‌های معمولی و... به کار می‌رود اما در تیپ‌های گران قیمت تمامی تجهیزات به روز و از بالاترین کیفیت بهره می‌برند برای مثال روکش صندلی چرم، تودوزی کابین تمام چرم، رینگ‌های بزرگ‌تر، رهیاب ماهواره‌ای، کیسه هوا و... برای امنیت و رفاه بیشتر سرنشینان تعبیه می‌شود.

انواع مفهوم تریم یا تیپ در خودروسازی چیست؟

سطح تیپ ماشین در بازار خودرو دارای تفاوت‌های بسیاری است برای مثال برخی خودروها تنها با یک تیپ یا تریم در بازار خودرو عرضه می‌شوند و بعد از مدتی امکان تولید تیپ بعدی از آن مدل در بازار به وجود می‌آید. همانطور که عنوان کردیم خودروی 206 ابتدا در تیپ یک وارد بازار شد و به مرور تیپ‌های دیگر آن تولید و در بازار عرضه شد.

مشتریان تیپ‌های مختلف ماشین

در تیپ ماشین برای هر رده یکسری تجهیزات و امکانات خاص در نظر گرفته می‌شود که اغلب به سه دسته تقسیم بندی می‌شود.

  • تیپ پایه
  • تیپ میانی یا نیم آپشن
  • تیپ فول آپشن
تیپ ماشین چیست

در ادامه برای اینکه بهتر با مفهوم تیپ ماشین در سه دسته فوق آشنا شوید مباحث را با جزییات بیشتری توضیح خواهیم داد.

تیپ پایه یا تریم پایه چیست؟ و شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

در تیپ پایه معمولاً از کمترین امکانات و تجهیزات به صورت ساده استفاده می‌شود و برای پایین آوردن قیمت خودرو از نظر اقتصادی یکسری امکانات با کیفیت را با امکانات ساده تعویض می‌کنند. اغلب در خودروها تنها یک تیپ تولید می‌شود که همان تیپ پایه در نظر گرفته می‌شود. حجم کم موتورو کیفیت پایین امکانات رفاهی و کاهش آپشن‌ها در تیپ پایه یک امر طبیعی و معمول است.

در واقع تیپ پایه ضعیف‌ترین تیپ ماشین به شمار می‌آید. برای مثال شیشه بالابر برقی را با شیشه بالابر دستی تعویض می‌کنند یا به جای آینه بغل برقی از آینه بغل با تنظیم دستی استفاده می‌کنند. در این تیپ معمولاً از سیستم تهویه دستی، آینه بغل با تنظیم دستی، رینگ‌های فولادی همراه با قالپاق پلاستیکی، سیستم صوتی ساده، گیربکس دستی، سپرهای پلاستیکی با رنگ ساده، صندلی‌ها با روکش پارچه و تودوزی ساده استفاده می‌شود. مشتریان با توجه به بودجه خود عموما تصمیم می‌گیرند که تیپی از خودرو را خریداری کنند.

در تیپ پایه خبری از سقف سانروف یا اتو پارک و... که از تجهیزات روز صنعت خودروسازی به شمار می‌آیند نیست اما به صورت معمول در خودروسازی‌ها بزرگ جهان امکانات ایمنی خودروها در تیپ پایه را حذف نمی‌کنند.

جالب است بدانید در صنعت خودروسازی کشورمان بارها شاهد رخ دادن چنین اتفاقاتی بوده‌ایم و حتی خودروهای چینی وارداتی به کشور و یا حتی مونتاژی نیز از امکانات ایمنی خود در تیپ پایه صرف نظر و به عنوان نمونه از بسیاری از خودروها از سیستم ترمز دیسکی برخوردار نبوده و از سیستم ترمز کاسه‌ای بهره می‌برند.

تیپ میانی یا نیم آپشن چیست و شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

دومین تیپ از تیپ ماشین به تریم میانی معروف است که بنا به نوع شرکت خودروسازی امکانات و مشخصات فنی قابل توجهی برای این قسمت در نظر می‌گیرند. این تریم همان‌طور که از اسمش پیداست تریم میان، تیپ پایه و تیپ فول آپشن است و تجهیزاتی ما بین این دو، در این تیپ ماشین قرار می‌گیرد. از جمله این تجهیزات می‌توان به آینه بغل برقی، گیربکس اتومات، نمایشگر چندرسانه‌ای، سامانه مسیریاب ماهواره‌ای، چراغ‌های LED، سانروف، سنسور پارک و دوربین عقب و... اشاره کرد.

اغلب شرکت‌های خودروسازی برای مدل تریم میانی چند تیپ میانی در خودرو تعبیه می‌کنند تا به خوبی تفاوت‌های بین تیپ‌ها مشخص شود. بدین صورت مشتری تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه از خود نشان می‌دهد. همچنین در برخی اوقات یک تیپ میانی در نظر گرفته می‌شود تا مشتریانی که متمایل به پرداخت هزینهبیشتر هستند پکیج‌های جدید همچون کیسه هوا و دیگر امکانات رفاهی و ایمنی سفارش دهند. تعدادی از امکانات نیز در تیپ میانی به صورت اپشنال ارائه نشده تا مشتریانی که متمایل به برخورداری از امکانات بیشتر هستند به تیپ فول آپشن یا تریم فول آپشن روی آورند.

 تیپ فول آپشن یا تریم فول آپشن چیست و شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

اما سومین دسته از تیپ ماشین به تیپ فول آپشن یا تریم فول آپشن اختصاص دارد. در این تیپ تمامی امکاناتی و مشخصات فنی که قابلیت نصب روی مدل خودرو دارند در دسترس است. در این تیپ تمامی تجهیزات و آپشن‌ها و مشخصات فنی در حداکثر کیفیت و دقت موجود روی خودرو تعبیه می‌شوند.

البته این تیپ نسبت به دو تیپ قبلی از بالاترین قیمت برخوردار است. از جمله امکاناتی که در تیپ فول آپشن قرار داده می‌شود می‌توان به روکش تمام چرم صندلی‌ها و فضای داخل کابین، دوربین 360 درجه عقب و جلو، سقف سانروف، آینه‌های بغل برقی همراه با گرمکن، شیشه بالابر برقی open window، قوی‌ترین پیشرانه موجود، هوشمندترین و بهینه‌ترین گیربکس‌های اتومات، پدال شیفتر، ماساژور صندلی برقی، قابلیت اتوپارک، سنسور باران، ترمزهای دیسکی ABS و... اشاره کرد.

سوالات متداول کاربران

تیپ ماشین یا تریم خودرو چیست؟

تیپ ماشین یا تریم خودرو شامل مشخصات فنی خودرو، وسایل اضافه، تجهیزات ایمنی و رفاهی اختصاصی در مورد خودرو است. در بازارهای جهانی از تیپ ماشین یا تریم خودرو به عنوان استاندارد یاد می‌شود. در واقع اگر خودرویی تجهیزات اضافه ای نسبت به تریم پایه داشته باشد از قیمت بالاتری برخوردار خواهد شد.

خودروی ۲۰۶ چند تیپ دارد؟

خودروی ۲۰۶ در مجموع در ۶ تیپ تولید شده است. تولیید تیپ ۱ متوقف شده است و تیپ ۲ جایگزین آن شده است. تیپ ۳ تلفیقی از تیپ ۲ و ۵ است. تیپ ۴ مخصوص معلولین است. تیپ ۵ و تیپ ۶ نیز جزء جدیدترین‌ها محسوب می‌شوند که از امکانات بیشتری برخوردارند.

ارتباط تیپ خودرو با قیمت آن چیست؟

عموما خودروسازان یک تیپ پایه با کمترین امکانات را معرفی کرده و میانی یا نیم آپشن و همچنین تیپ فول آپشن را با توجه به آن قیمت‌گذاری می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی