ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: سیارات منظومه شمسی چگونه به دور خود می‌چرخند؟ [تماشا کنید]

در ویدئوی امروز ناسا محور گردش تمام هشت سیاره منظومه شمسی با هم مقایسه شده و اختلاف آن‌ها را با هم به خوبی نشان می‌دهد.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که شب و روز در سیاره‌های دیگر منظومه شمسی چطور می‌تواند باشد. محور همه آن‌ها عمودی است یا سیاره‌ای با محور افقی نیز به دور خود می‌چرخد؟ تصویر امروز ناسا انیمیشنی از گردش سیارات منظومه شمسی به دور خودشان است که پاسخی برای این پرسش شما خواهد بود.

در ویدیوی امروز ناسا محور گردش تمام هشت سیاره منظومه شمسی با هم مقایسه شده و اختلاف آن‌ها با هم را به خوبی نشان می‌دهد. در این ویدیو سرعت گردش سیاره‌ها به دور خود تندتر شده است و یک روز زمینی (یک بار گردش زمین به دور خود) فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

سیاره مشتری در بین تمام سیاره‌های دیگر منظومه ما سریع‌تر به دور خود می‌چرخد و زهره بیشترین طول روز را در بین آن‌ها دارد. البته سیاره زهره نه تنها طولانی‌ترین روز را در بین سیاره‌ها دارد، که برعکس آن‌ها نیز می‌چرخد.

به احتمال زیاد سیاره‌های خاکی یا درونی منظومه شمسی در اوایل شکل‌گیری آن‌ها برخوردهای سهمگینی داشتند که در جهت چرخششان بی‌تاثیر نبوده است. البته چرخش سیارات به دور خود و جهت آن امروزه یکی از موضوع‌های بحث‌برانگیز در این زمینه است که با مدل‌های کامپیوتری در حال بررسی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی