ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون 14
تکنولوژی

این قابلیت‌های جدید آیفون 14 از قبل در دنیای اندروید وجود داشته‌اند

اپل می‌گوید خیلی از قابلیت‌های آیفون 14 جدید است، ولی با نگاهی به دنیای رقیب می‌توانیم بسیاری از این قابلیت‌ها را در گوشی‌های اندرویدی ببینیم.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مردم به دلایل خاص خود همیشه دوست دارند در موضوعات مختلف جانب‌داری کنند. یک عده طرفدار آیفون هستند و عده دیگری محصولات اندرویدی را دوست دارند. ما هم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پر از رقابت است. شرکت‌ها دائما سعی دارند به مخاطبان و رقبای خود نشان دهند که چرا محصولشان بهتر از دیگری است. در نتیجه، هر زمان که یک شرکت قابلیتی را برای محصولش معرفی می‌کند، مدعی نوآوری می‌شود.

اپل احتمالا یکی از بحث‌برانگیزترین شرکت‌ها در این زمینه است. این شرکت همیشه به اندازه کافی منتظر می‌ماند تا یک قابلیت به بلوغ برسد و بعد آن را روی محصولات خود به کار می‌گیرد. اگر بعد از معرفی هر آیفون سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، می‌توانید شوخی‌هایی که با نوآوری‌های اپل می‌شود را ببینید؛ نوآوری‌هایی که در برخی موارد به باور کاربران اصلا نباید نوآوری به حساب بیایند.

حالا دوباره یک آیفون جدید معرفی شده و سیستم عامل iOS 16 به دست کاربران رسیده است. این محصولات دربرگیرنده بهینه‌سازی‌ها و قابلیت‌های جدید زیادی هستند. اگرچه اپل ادعا می‌کند که همه این ویژگی‌ها جدید و عالی تلقی می‌شوند، حقیقت این است که تعدادی از آن‌ها یا به‌طور کامل یا به‌صورت جزئی قبلا در محصولات اندرویدی وجود داشتند. در ادامه حداقل به برخی از این قابلیت‌ها که پیش‌تر در اکوسیستم اندروید وجود داشته‌اند، نگاهی می‌اندازیم.

توقف‌های چندگانه در نقشه

اگر در مسیر حرکت به سمت خانه قرار دارید، و ناگهان تصمیم می‌گیرید که به کتاب‌فروشی بروید، حالا با iOS 16 می‌توانید به‌راحتی آدرس کتاب‌فروشی را به مسیر اضافه کنید و از اپلیکیشن نقشه بخواهید تا پیش از رسیدن به مقصد ابتدا شما را به سمت خرید کتاب ببرد و بعد راه خانه را نشانتان دهد.

گوگل مپس
اپل مپس

این ویژگی کاربردی از حدود سال 2017 در اندروید وجود دارد. اپل در سال‌های اخیر بهینه‌سازی‌های زیادی را در نقشه خود اعمال کرده، اما هنوز باید عقب‌ماندگی‌های زیادی را جبران کند تا بتواند حرفی برای رقابت با نقشه گوگل داشته باشد.

ایمیل: زمان‌بندی، لغو ارسال، یادآور

در iOS 16، اگر روی دکمه Send بزنید و بلافاصله متوجه شوید که مخاطب را اشتباه انتخاب کرده‌اید، 10 ثانیه فرصت دارید تا نظر خود را عوض کرده و ارسال را لغو کنید (البته در صورتی که طرف مقابل هم در حال استفاده از iOS 16 باشد). به‌علاوه، در این نسخه می‌توانید ارسال ایمیل‌ها را زمان‌بندی کنید یا از اپلیکیشن بخواهید که خواندن یک ایمیل را بعداً به شما یادآوری کند.

زمان‌بندی ایمیل اپل

جیمیل از سال 2018 به قابلیت لغو ارسال مجهز شد، اما می‌توانید تعیین کنید که به بازه زمانی 5، 10، 20 یا 30 ثانیه‌ای برای این امکان دسترسی داشته باشید (این زمان از طریق نسخه وب جیمیل قابل تنظیم است). به‌علاوه، می‌توانید ایمیل‌ها را به چرت زدن (Snooze) بفرستید تا بعداً دوباره ظاهر شوند. قابلیت زمان‌بندی ایمیل‌ها هم در این سرویس وجود دارد.

کپشن‌های زنده

جدیدترین نسخه iOS 16 از ویژگی Live Caption پشتیبانی می‌کند. این ویژگی اجازه می‌دهد صدای فایل‌های ویدیویی، صوتی و گفتگوها به‌صورت آنی به متن تبدیل شود. این قابلیت نه تنها برای افرادی که مشکل شنوایی دارند، بلکه برای هر کسی که نمی‌تواند گفتگوها را به راحتی دنبال کند، کاربردی است.

کپشن زنده آیفون

اندروید از سال 2019 این ویژگی را ارائه کرده بود و در حال حاضر قابلیت ترجمه فوری این کپشن‌ها را برای چند زبان فعال کرده است (البته دقت این ترجمه‌ها به پای دقت افراد مترجم نمی‌رسد). با این حال، این‌جا دیر رسیدن اپل همچنان اتفاق خوبی برای افزایش دسترس‌پذیری به این سیستم عامل محسوب می‌شود و می‌تواند به بسیاری از افراد ناشنوا و کم‌شنوا کمک کند تا تجربه بهتری در استفاده از آیفون داشته باشند.

بازخورد هپتیکی در کیبورد

تایپ کردن روی گوشی‌ها همچنان در سال 2022 کار سخت و طاقت‌فرسایی است. بخشی از این قضیه به عدم بازخورد دکمه‌ها در هنگام نوشتن برمی‌گردد. البته لازم نیست که کیبورد موبایل هم مثل یک کیبورد مکانیکی به کاربر بازخورد بدهد، اما همین که بدانیم وقتی روی یک دکمه می‌زنیم، واقعا آن را لمس کرده‌ایم، اتفاق خوبی است. در نتیجه، iOS 16 حالا قابلیت بازخورد هپتیکی را برای کیبورد خود معرفی کرده که اندروید از مدت‌ها پیش آن را در اختیار کاربران قرار داده بود.

بازخورد هپتیکی iOS

تفاوت اصلی بین این دو سیستم عامل در این‌جاست که بازخورد هپتیکی در iOS 16 به‌طور پیش‌فرض فعال نیست اما در اندروید چرا. بنابراین در صورت تمایل، در اولی باید به‌طور دستی آن را فعال کنید، اما در اندروید می‌توانید به‌طور دستی این ویژگی را خاموش نمایید.

کتابخانه‌های مشترک

iOS 16 به‌زودی به شما اجازه می‌دهد کتابخانه‌های تصویری مشترک داشته باشید. این ویژگی که iCloud Shared Photo Library نام دارد بر اساس تاریخ یا افرادی که در تصویر حاضرند، می‌تواند عکس‌ها را با حداکثر پنج نفر به اشتراک بگذارد. با این حال، قابلیت مذکور هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته و قرار است در ادامه با آپدیتی ارائه شود.

در دنیای اندروید، گوگل فوتوز به شما اجازه می‌دهد کل کتابخانه تصاویر خود را با یک نفر دیگر به اشتراک بگذارید.

صفحه همیشه روشن

یکی از ویژگی‌هایی که اپل در مراسم Far Out آن را برای آیفون‌های جدید خود معرفی کرد، صفحه همیشه روشن یا Always-on Display بود. این ویژگی که فقط محدود به آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس است، به شما اجازه می‌دهد با یک نگاه بتوانید زمان و ویجت‌های مورد علاقه خود را ببینید، و حتی لازم نباشد که برای انجام این کار صفحه را روشن کنید. کاربران ساعت هوشمند این شرکت از زمان اپل واچ سری 5 به این قابلیت دسترسی داشتند، ولی کوپرتینویی‌ها حالا تازه آن را روی آیفون قرار داده‌اند، البته فقط روی آیفون‌های پرو!

صفحه همیشه روشن آیفون 14 پرو

این ویژگی از حدود 10 سال پیش در گوشی‌های اندرویدی وجود داشته است. البته گوگل در زمان معرفی اندروید 12 دوباره روی آن تاکید کرد، ولی خیلی از کاربران مدت‌هاست از این قابلیت استفاده می‌کنند. البته باید گفت که صفحه همیشه روشن در آیفون نسبت به نمونه اندرویدی قابلیت‌های بیشتری برای شخصی‌سازی دارد.

اپلیکیشن فیتنس در موبایل

اپل واچ یکی از محبوب‌ترین گجت‌ها برای ردیابی وضعیت تندرستی است، اما اگر فقط کاربر آیفون بوده باشید، می‌دانید که دسترسی به اپلیکیشن رسمی فیتنس پلاس اپل بر روی آیفون ممکن نیست. این شرکت حالا بالاخره به کاربران خود اجازه داده تا بر روی موبایل هم بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

اپل فیتنس

اپلیکیشن رسمی فیتنس گوگل موسوم به گوگل فیت تقریبا همیشه برای گوشی‌های اندرویدی در دسترس بوده است. این برنامه با محصولات پیکسل به‌صورت پیش‌فرض عرضه می‌شود و سامسونگ هم اپلیکیشن خودش را به‌طور پیش‌فرض روی گوشی‌های گلکسی عرضه می‌کند.

ویجت‌های لاک اسکرین

این مورد کمی عجیب است. اپل در iOS 16 به کاربر اجازه می‌دهد حداکثر چهار ویجت را به لاک اسکرین اضافه کند. در دنیای اندروید، کاربران در زمان انتشار اندروید 4.2 یعنی حدود 10 سال پیش به این امکان دست پیدا کردند. اما گوگل به دلایل نامشخص تصمیم گرفت این ویژگی را در اندروید 5.0 حذف کند. پس احتساب شدن یا نشدن این گزینه را به خود شما واگذار می‌کنیم.

تشخیص تصادف

اپل در مراسم Far Out از قابلیت‌هایی پرده برداشت که شاید بتواند مایه نگرانی عده‌ای از کاربران باشد. این شرکت حالا به جایی رسیده که اگر در طبیعت گم شوید، می‌تواند نیروهای امداد را خبر کند، اگر دچار حمله قلبی شوید، می‌تواند به شما اطلاع بدهد و اگر تصادف سنگینی داشته باشید، می‌تواند اورژانس را خبر کند. ویژگی آخر که ابتدا برای اپل واچ سری 8 معرفی شد، بر روی سری آیفون 14 هم عرضه می‌شود تا در صورتی که تصادف کردید و نمی‌توانستید با امداد تماس بگیرید، دستگاه خودش این کار را برای شما انجام دهد.

تشخیص تصادف آیفون 14

گوشی‌های پیکسل هم قابلیت مشابهی برای تشخیص تصادف دارند. گوگل این قابلیت را در سال 2019 به عنوان یک ویژگی پیش‌فرض به اپلیکیشن Personal Safety برای گوشی‌های پیکسل اضافه کرد.

دوربین با مگاپیکسل بالا و استفاده از تکنیک ادغام پیکسل

دوربین بهتر یکی از دلایلی است که بعضی از کاربران را به تغییر گوشی ترغیب می‌کند. بسیاری از تولیدکنندگان تا سال‌ها از سنسورهای 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کردند و با ترفندهای نرم‌افزاری تصاویر خروجی را ارتقا می‌دادند. ولی برندهایی مثل سامسونگ و گوگل بالاخره به سراغ استفاده از سنسورهای 40 یا 50 مگاپیکسلی و بالاتر رفتند. دلیل آن‌ها این نبود که همه ما به تصاویر سنگین و رزولوشن بالا نیاز داریم، دلیلش این بود که سنسورهای بزرگ می‌توانند اطلاعات بیشتری را گردآوری کنند و به رفع مشکلاتی مثل نویز در محیط‌های کم‌نور بپردازند.

سری آیفون 14

شرکت‌ها برای استفاده از این سنسورها، اندازه تصویر خروجی را کاهش می‌دهند و آن را به حد سنسورهای 12 مگاپیکسلی می‌رسانند. انجام این کار از طریق تکنیکی موسوم به ادغام پیکسل انجام می‌شود که در سنسورهای رزولوشن بالا پیکسل‌های مجاور را برداشته و با هم ترکیب می‌کند تا کیفیت تصویر را در یک رزولوشن پایین‌تر افزایش دهد. اگر واقعا به رزولوشن بسیار بالای این سنسورها نیاز نداشته باشید، استفاده از این تکنیک مزایای زیادی به همراه دارد.

با این حال، حتی محصولاتی مثل نوکیا 808 پیورویو هم در سال 2012 تا حدی همین کار را انجام داده بودند. البته این سازوکار به تنهایی جادو نمی‌کند و همچنان به پردازش‌هایی نیاز دارد تا کیفیت تصویر را بالا ببرد.

حالا اپل با آیفون 14 پرو و پرو مکس برای اولین بار از سنسورهای 48 مگاپیکسلی استفاده کرده و از عباراتی مثل Quad-pixel و Photonic Engine برای توصیف سیستم پردازش تصویر جدیدش کمک گرفته است. با این حال، در این‌جا هم اتفاق چندان تازه‌ای رخ نداده و شرکت‌هایی مثل سامسونگ، هواوی و خیلی برندهای دیگر سال‌هاست با تکنیک‌های مشابه از این سنسورهای بزرگ برای تولید تصاویر مناسب استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jamalFeetmaster
    jamalFeetmaster | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

    تففففففف

مطالب پیشنهادی