ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

سازمان جهانی بهداشت: به خط پایان کرونا نزدیک می‌شویم

با توزیع گسترده واکسن در سراسر دنیا، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به پایین‌ترین سطح خود از اسفند 1398 رسیده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

سازمان جهانی بهداشت در خبری مسرت‌بخش اعلام کرد میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به پایین‌ترین سطح خود از ماه مارس 2020 رسیده است و این خبر خوبی برای نزدیکی به خط پایان کرونا است.

با این‌حال، بنابر هشدار «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، آفریقا هنوز در تلاش برای مهار ویروس کرونا است و به حمایت سایر کشورها نیاز جدی دارد. این کشور متاسفانه به پایان همه‌گیری ویروس کرونا نزدیک نشده است و از علل آن می‌توان به دسترسی نابرابر به امکانات و مراقبت‌های پزشکی و همچنین واکسن اشاره کرد. از آنجا که کرونا ویروس عفونی قابل انتقال است، شکست آفریقا در مهار آن بر موفقیت کشورهای دیگر در این زمینه تاثیر می‌گذارد.

با این‌حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مرگ و میر ناشی از کرونا به طور کل در دنیا در هفته گذشته حدود 22 درصد کاهش یافته و به یازده هزار نفر رسیده است. در همین بازه زمانی 3.1 میلیون ابتلای جدید ثبت شده است که نسبت به آمار پیشین خبر از کاهش 28 درصدی ابتلا می‌دهد. این نشان می‌دهد تعداد مرگ و میرهای هفتگی به کمترین میزان خود از اسفند 1398 تاکنون رسیده است.

ارقام پیشین نشان می‌دهد در هفته آخر اسفند 1398 حدود 37 هزار و 515 مرگ به ثبت رسیده است، درحالیکه این رقم برای هفته پیش تنها 11313 نفر بوده است. در سپتامبر (شهریور جاری) نرخ مرگ و میر تنها 2812 نفر در سراسر دنیا بوده است.

کرونا

به گفته دانشگاه «جان هاپکینگز» تا به امروز بیش از 6.5 میلیون مرگ و میر ناشی از کرونا در دنیا به ثبت رسیده است که 1.05 میلیون آن متعلق به ایالات متحده است. بیش از 12 میلیون دوز واکسن کرونا نیز در سراسر جهان توزیع شده است. متاسفانه این توزیع بسیار ناعادلانه بوده است و تنها 2 درصد از کشورهای آفریقایی از آن بهره برده‌اند.

در همین راستا سازمان جهانی بهداشت هدفی را مبنی بر واکسیناسیون حداقل 40 درصد از جمعیت هر کشور تا پایان سال 2022 تعیین کرده است. زیرا درحالیکه کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در امریکا، اروپا، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه گزارش شده است، اما آفریقا شاهد افزایش 10 درصدی مرگ و میر کرونا بوده است.

این نشان می‌دهد هرچه توزیع واکسن به صورت نابرابر رقم بخورد، غلبه بر کرونا در دنیا دشوارتر می‌شود، اختلالات اجتماعی و اقتصادی پر‌رنگ می‌شوند و احتمال ظهور گونه‌های جدید افزایش می‌یابد. ظهور تکنولوژی‌های جدید برای مبارزه با ویروس نیز نباید تنها منحصر به کشورهای خاصی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی