ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: لاک پشت‌های روسی اولین پرواز فضایی به دور ماه را انجام دادند

اتحاد جماهیر شوروی فضاپیمای زوند۵ را که حامل دو لاک‌پشت‌ بود برای ماموریت چرخیدن به دور ماه و بازگشت به زمین پرتاب کرد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

زوند۵، فضاپیمای شوروی اولین سفینه فضایی بود که در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۶۸ به ماه سفر کرد و به‌دور آن چرخید. سرنشینان این فضاپیما دو لاک‌پشت‌ بودند.

درباره زوند۵

فضاپیماهای زوند نسخه‌ای دیگر از فضاپیماهای سایوز بودند که برای آماده‌سازی مقدمات پرواز فضانوردان به دور ماه برنامه‌ریزی شده بودند. از چهار ماموریت اول این فضاپیماها تنها یک موفقیت جزئی حاصل شد.

زوند۵ در ابتدا قرار بود دارای سرنشین باشد. اما پس از شکست ماموریت‌های سابق، شوروی از انجام آن صرف‌نظر کرد.

در آن زمان رقابت فضایی بین دو کشور ایالات متحده و شوروی به‌قدری اوج گرفته بود که شوروی از ترس تبلیغات منفی، خبر پروازهای ناموفق خود را پنهان نگه می‌داشت.

در نهایت تصمیم بر این شد که چند گونه جانور، از جمله لاک‌پشت‌ها، کرم، تخم مگس، دانه گیاهان و باکتری‌هایی به همراه سفینه به فضا ارسال شوند. هدف از ارسال انواع گونه‌های حیات زمینی، آزمایش تأثیر تشعشعات کیهانی بر آنها بود.

شوروی ۸ لاک‌پشت‌ شش تا هفت ساله، با وزن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم را برای این کار برگزید. لاک‌پشت‌ها در شرایط یکسان و بدون آب و غذا نگهداری می‌شدند. دو عدد از آن‌ها از ۱۲ روز قبل داخل سفینه قرار گرفتند و شش عدد دیگر در زمین ماندند تا تغییرات لاک‌پشت‌های زمینی و لاک‌پشت‌هایی که در سفر بودند مقایسه شود.

نتایج ماموریت

در این پرواز دو سنسور کنترل وضعیت فضاپیما از کار افتاد. درنتیجه کنترل‌کننده‌ها مجبور شدند از حسگری که هنوز کار می‌کرد، وضعیت فضاپیما را کنترل کنند‌.

پیش‌بینی می‌شد که سفینه در قزاقستان فرود بیاید. اما به‌علت مشکلات پیش آمده، ماژول فرود زوند۵ را در اقیانوس هند و با فاصله ۱۰۵ کیلومتر از کشتی ردیاب در آن‌جا فرود آورد.

با اینحال این ماموریت، اولین ماموریت موفقیت‌آمیز به‌دور ماه بود که ۶ روز و ۱۸ ساعت به ط‎ول انجامید. لاک‌پشت‌ها نیز پس از فرود سالم ماندند و به مسکو بازگشتند.

نتایج بررسی نشان داد که لاک‌پشت‌های زمینی ۵ درصد از وزن خود را از دست داده‌اند. این درحالی‌ است که لاک‌پشت‌های مسافر ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده بودند.

دانشمندان علت این تغییرات را تنها گرسنگی اعلام کردند و تاثیر سفر فضایی را بسیار اندک دانستند.

نام زوند۵ به‌عنوان پیشتاز سفر به مدار ماه و همچنین سفینه‌ای که موجودات زنده‌ای را در اطراف ما گردش داد و به زمین بازگرداند، در تاریخ به ثبت رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی