ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب از مریخ منتشر شد؛ نگاهی تازه به اتمسفر سیاره سرخ

تصاویری که تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار از سیاره سرخ منتشر کرده، ترکیبات شیمیایی اتمسفر مریخ را نشان می‌دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان در حال تصویربرداری از سیارات منظومه شمسی است و تازه‌ترین تصاویرش می‌تواند اطلاعات جذابی را در اختیار دانشمندان قرار دهد. این تصاویر که در تاریخ 14 شهریور تهیه شده، مریخ را نشان می‌دهد و نگاه تازه‌ای به اتمسفر این سیاره دارد.

بر اساس گزارش مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا، اطلاعاتی که با استفاده از دوربین نزدیک فروسرخ (NIRCam) جیمز وب از مریخ به دست آمده، چند غافل‌گیری با خود به همراه دارد. برای مثال، حوضه هلاس (Hellas Basin) در داغ‌ترین زمان روز به‌طرز عجیبی تیره‌تر از محیط اطرافش است. فشار بالای هوا در عرض جغرافیایی پایین‌تر این حوضه مانعی برای نشت گرما شده است.

قابلیت‌های جیمز وب همچنین اجازه داده تا سازمان‌های فضایی بتوانند با استفاده از طیف‌سنج این تلسکوپ از ترکیبات نزدیک فروسرخ اتمسفر مریخ آگاه شوند. نقشه طیف‌نگاری این سیاره نشان می‌دهد که مریخ کربن دی‌اکسید را در طول موج‌های مختلف جذب می‌کند. این تصویر همچنین وجود کربن مونوکسید و آب را نشان می‌دهد. یک تحقیق دیگر در آینده قرار است اطلاعات بیشتری درباره شیمی هوای این سیاره ارائه کند.

ترکیبات اتمسفر مریخ

چالش جیمز وب برای تصویربرداری از مریخ

با توجه به این که تلسکوپ فضایی جیمز وب برای مشاهده دورترین اجرام سماوی ساخته شده، دیدن مریخ به‌عنوان یکی از پرنورترین سیارات موجود در میدان دید این رصدخانه کار آسانی نبوده است. محققان برای حل این مشکل، زمان نوردهی را بسیار پایین آوردند و با تکنیک‌های ویژه‌ای به تحلیل یافته‌های خود پرداختند.

«جیولیانو لیوزی»، دانشمند آزمایشگاه سیستم‌های سیاره‌ای ناسا در مرکز پروازهای فضایی گودارد که محقق ارشد این پروژه بوده، با اشاره به اختلاف‌نظرهایی که درباره وجود متان در مریخ مطرح است، می‌گوید تلسکوپ جیمز وب می‌تواند بالاخره به این مجادلات پایان دهد. او می‌گوید این ماده از آن جهت اهمیت دارد که اطلاعات زیادی را درباره فرآیندهای زمین‌شناسی سیاره ارائه می‌کند. به‌علاوه، این ماده می‌تواند نشانگر وجود حیات در گذشته‌های دور سیاره سرخ باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی