ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پراگ
علمی

سازه‌ای با قدمت 7000 سال و قدیمی‌تر از استون هنج و اهرام مصر در نزدیکی پراگ کشف شد

باستان شناسان در نزدیکی «پراگ»، پایتخت کشور جمهوری چک، بقایای یک سازه مربوط به عصر سنگ (یا عصر حجر) را کشف کردند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

باستان شناسان در نزدیکی «پراگ»، پایتخت کشور جمهوری چک، بقایای یک سازه مربوط به عصر سنگ (یا عصر حجر) را کشف کردند که گفته می‌شود قدمت آن به قبل از ساخته شدن استون‌هنج (Stonehenge) و حتی اهرام مصر برمی‌گردد. تقریبا 7000 سال پیش در اواخر دوران نوسنگی یا عصر حجر جدید، یک جامعه کشاورز محلی احتمالا در این سازه مدور حضور داشته است که البته درباره آن‌ها چیزی بیشتری مشخص نیست.

نشریه‌های بین‌المللی پراگ گزارش داده‌اند که سازه کشف شده، قطری به اندازه حدود 55 متر یا تقریبا هم اندازه بلندی برج پیزا دارد. همچنین «یاروسلاو ریدکی» (Jaroslav Řídký)، سخنگوی موسسه باستان شناسی آکادمی علوم چک (IAP) با ارسال ایمیلی به Live Science توضیح داد که هرچند برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره افرادی که این سازه را ساخته‌اند، بسیار زود است، اما آن‌ها بدون شک مردمان فرهنگ سفالکاری خط تیره بوده‌اند که بین سال‌های 4900 تا 4400 قبل از میلاد زندگی می‌کرده‌اند.

سازه باستانی کشف شده در پراگ

پراگ

محققان اولین بار در دهه 1980 و زمانی که کارگران ساختمانی در منطقه‌ای از پراگ به نام Vinoř در حال احداث خطوط لوله گاز و آب بودند، درباره این سازه مدور آگاهی پیدا کرده بودند، اما اکنون برای اولین بار، تمام ساختار آن آشکار شده است. به گفته Řídký، تیم او تاکنون، قطعات سفالی، استخوان حیوانات و ابزار سنگی را در این منطقه کشف کرده است.

دانشمندان با بررسی بقایای کشف شده از این حفاری، می‌توانند تاریخ ساخت این سازه مدور را مشخص کنند و آن را با یک سکونتگاه نوسنگی کشف شده در نزدیکی این منطقه مرتبط کنند.

سازه‌های مدور و هلالی تا چند دهه پیش که صنعت عکاسی هوایی و پهپادها به بخش مهمی در زمینه باستان شناسی تبدیل شدند، خصوصیت‌های باستانی شناخته‌شده‌ای نبودند. اما همانطور که Řídký توضیح می‌دهد، اکنون باستان شناسان می‌دانند که این سازه‌ها قدیمی‌ترین مستندات شناخته شده از معماری کل اروپا محسوب می‌شود.

از نمای بالا، سازه‌های مدور از یک یا چند حفره عریض و مدور با چندین شکاف تشکیل شده‌اند که به عنوان ورودی عمل می‌کردند. تاکنون صدها مورد از این خاکریزهای مدور در سراسر اروپا مرکزی یافت شده، اما قدمت تمام آن‌ها فقط به دو یا سه قرن می‌رسد. هرچند محبوبیت آن‌ها در اواخر دوره نوسنگی کاملا مشخص است، اما عملکرد آن‌ها هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی