ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوشابه
سلامت

مصرف دو یا چند نوشابه در روز باعث افزایش احتمال مرگ ناشی از سرطان می‌شود

دانشمندان اشاره می‌کنند افرادی که در طول روز چند نوشابه مصرف می‌کنند، پنج درصد بیشتر ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

تقریبا همه می‌دانیم که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، با افزایش قند و مشکلات سلامتی مربوط به آن در ارتباط است. حالا دانشمندان در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که نوشیدن چندین و حتی دو نوشابه در طول روز، می‌تواند خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مرتبط با اضافه وزن را افزایش دهد که ظاهرا با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر ارتباط دارد.

دانشمندان در تحقیقات جدید خود، روی نوشیدنی‌های شیرین و ارتباط آن‌ها با خطر مرگ ناشی از انواع مختلف سرطان تمرکز کرده‌اند. آن‌ها داده‌های مربوط به عادات مصرف بیش از 900 هزار نفر که در سال 1982 به سرطان مبتلا نشده بودند را یک بار دیگر در سال 2016 ارزیابی کردند.

ارتباط بین مصرف نوشابه و سرطان

نوشابه

هنگام ارزیابی مجدد، آن‌ها متوجه شدند که 135,100 شرکت‌کننده در این تحقیق، بر اثر سرطان جان خود را از دست داده‌اند و بررسی مصرف نوشابه در آن‌ها، اطلاعات مفیدی را نشان می‌دهد. از جمله اینکه خطر مرگ بر اثر سرطان‌های مربوط به چاقی در مردان و زنانی که روزانه دو وعده یا بیشتر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مانند نوشابه مصرف می‌کنند، پنج درصد بیشتر از سایر افراد است. همچنین در تحقیق آن‌ها گفته شده که این افزایش خطر پس از تعدیل و اصلاح BMI بی‌اثر می‌شود.

با توجه به این موضوع، دانشمندان نتیجه گرفته‌اند که این میزان مرگ و میر بالاتر ناشی از مصرف نوشابه، تا حد زیادی از طریق چاقی صورت می‌گیرد و در تحقیقات آینده باید نقش BMI در مطالعه خطر سرطان ناشی از نوشیدنی‌های شیرین مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر «مارجوری مک کالو»، نویسنده اصلی این تحقیق گفت:

«این نتایج سیاست‌های عمومی مربوط به مصرف نوشیدنی‌های شیرین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در مردان و زنان ایالات متحده را بیان می‌کند.»

اخیرا همچنین گفته شده بود که نوشابه‌های رژیمی می‌توانند با افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌‌های قلبی در ارتباط باشند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی