ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای دیزلی
خودرو

آیا خودرو دیزلی شانسی برای بقا دارند؟

خودروهای دیزلی طی چند دهه گذشته ستاره فروش بازار خودرو جهان بوده اند و باید دید خرید و فروش آنها چگونه است.

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

بهای بنزین در سراسر آمریکا در حال بازگشت به قیمت عادی سابق است. اما قیمت سوخت دیزل به همان سرعت کاهش نیافته است. اگر نگرانی‌ها درباره تیونینگ غیرقانونی خودروها را به آن اضافه کنید، داشتن یک خودروی دیزلی مقرون به صرفه نیست. حال این سوال به وجود می‌آید که آیا مشتریان آمریکایی در شرایط کنونی تمایلی به خرید خودروهای دیزلی دارند؟

قیمت بنزین در سال گذشته حدود 3.17 دلار بود. امروز بهای بنزین پس از افزایش قیمت شدید در بهار و تابستان به 3.7 دلار رسیده است. قیمت دیزل هم به شدت افزایش یافت، اما پس از کاهش قیمت‌ها هنوز به قیمت سابق خود در سال گذشته نزدیک نشده است.

قیمت دیزل در سال گذشته 3.29 دلار بود، اما حالا به 5 دلار رسیده است. سوختی که قبلاً صرفه اقتصادی داشت و قدرت مناسبی تولید می‌کرد، حالا مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد. بدتر از همه اینکه تیونینگ غیرقانونی ممکن است مشکلات حقوقی زیادی برای مالکان این خودروها به وجود بیاورد.

صعود و افول خودروهای دیزلی

خودروهای دیزلی طی دهه نخست سده 2000، بخش بزرگی از بازار خودروهای سبک را در اروپا به خود اختصاص داده بودند. سوخت دیزل یا گازوئیل ارزان و پاک بود و موتورهای دیزلی نیز راندمان بالاتری نسبت به موتورهای دیزلی داشتند. در سوی دیگر خودروهای دیزلی معمولا ارزان‌تر از خودروهای بنزینی بودند و همین مساله موجب تشویق خریداران شده بود. در نهایت اما ورود خودروهای هیبریدی و برقی، دیزلی‌ها را به حاشیه راند.

طی دوران گذشته شاهد بوده‌ایم که چگونه مقامات قانونی صاحبان خودروهایی که تیونینگ غیرقانونی روی آن‌ها انجام شده است را جریمه کرده‌اند. از جمله مالک یک دوج رم ۲۵۰۰ مدل ۲۰۰۸ که در نتیجه انجام این کار مجبور به اسقاط خودروی خودش شد.

اگرچه کمتر شاهد انجام چنین تیونینگ‌هایی روی مدل‌های پورشه و بی ام و هستیم، اما این اتفاق کاملاً بعید نیست. مثلاً بی ام و 328d استیشن که شهرت زیادی در بین جامعه تیونرها دارد.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی