ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ نورد چین شواهدی از وجود یک اقیانوس باستانی در سیاره سرخ کشف کرد

مریخ نورد ژورانگ و مدارگرد تیان‌ون 1 متعلق به سازمان فضایی چین، مواد معدنی را در دشت وسیع Utopia Planitia جمع‌آوری کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) با کمک مدارگرد تیان‌ون 1 (Tianwen 1) و مریخ نورد ژورانگ (Zhurong)، شواهد احتمالی جدیدی از یک اقیانوس باستانی در سیاره سرخ به دست آورده است. نشانه‌هایی که می‌توانند این احتمال را تقویت کنند که همسایه خشک‌ شده کره زمین، گذشته‌ای سرسبز و پرآب داشته است.

همانطور که کانال خبری دولتی CGTN چین گزارش می‌دهد، مریخ‌نورد ژورانگ و مدارگرد Tianwen-1 این کشور، داده‌هایی را از دشت وسیع Utopia Planitia در مریخ جمع‌آوری کرده‌اند که شامل اطلاعات معدنی می‌شود و نشان می‌دهد زمانی در سطح آن آب وجود داشته است.

کشف مواد معدنی توسط مریخ نورد ژورانگ چین

مریخ نورد

به‌طور خاص، دانشمندان سازمان ملی فضایی چین می‌گویند که آن‌ها مواد معدنی هیدراته را در لایه‌ای از سطح مریخ تحت عنوان «duricrust» پیدا کرده‌اند که از آن به عنوان نشانه‌ای برای «فعالیت قابل توجه آب مایع» در طی یک میلیارد سال گذشته این سیاره یاد شده است. این لایه معدنی سخت در بالای خاک قرار گرفته و معمولا به دلیل تبخیر آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌شود.

آن‌ها همچنین اشاره کرده‌اند که «خاک مریخ دارای قدرت ثمربخشی بالا و پارامترهای اصطکاک کم است» که نشان‌دهنده فرسایش ناشی از باد، آب یا هر دو است.

دانشمندان سرتاسر جهان از مدت‌ها قبل در حال بررسی این موضوع هستند که آیا در گذشته، روی سطح مریخ آب جریان داشته است یا خیر و همچنین ماموریت‌های زیادی با ارسال ربات‌های مریخ نورد برای یافتن شواهد انجام شده است.

مریخ نورد

Tianwen 1 و Zhurong در 23 ژوئیه سال 2020 (2 مرداد 1399) همراه با یک فرودگر، به فضا پرتاب شدند و سپس در 10 فوریه 2021 (22 بهمن 1399) به مدار مریخ رسیدند. اکنون مدارگرد تیان‌ون 1 نزدیک به 800 روز است که فعالیت مورد انتظار دانشمندان را انجام می‌دهد. البته مریخ نورد و فرودگر آن سه ماه بعد و در تاریخ 14 مه (24 اردیبهشت 1400) به سطح مریخ رسیدند و ژورانگ تاکنون 1921 متر را طی کرده است.

هر دو دستگاه تحقیقاتی متعلق به CNSA، به کاوش خود در مریخ ادامه خواهند داد، اما این دو ربات علاوه بر جستجو برای پیدا کردن شواهد مرتبط با آب، ماموریت‌های دیگری نیز دارند. به گفته CNSA، دانشمندان چینی همچنین «رابطه بین چگالی سنگ‌ها در سطح مریخ و درجه فرسایش سطحی، توزیع یون‌ها و ذرات خنثی در محیط فضایی نزدیک به مریخ و میدان گرانش این سیاره» را مطالعه خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی