ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارلینک در اوکراین
آموزش

چگونه می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده کرد؟

اگر استارلینک در کشوری فعال شود، کاربران چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند؟

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اگرچه قدمت نسبتا کمی در بازار جهانی دارد و همچنین تنها برخی کشورها به آن دسترسی پیدا کرده‌اند، اما در همین مدت هم مورد استقبال زیادی قرار گرفته و مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک وعده داده که اینترنت ماهواره ای استارلینک را در ایران فعال می‌کند. اما نحوه استفاده از استارلینک چگونه است؟

استارلینک در حال حاضر در کشورهای تقریبا زیادی سرویس می‌دهد و با فعال شدن آن در جنوبگان، طبق ادعای اسپیس ایکس حالا در 7 قاره این سرویس در اختیار کاربران قرار دارد، هرچند با وجود این ادعا برخی منابع می‌گویند این کار احتمالا تا پایان سال جاری میلادی عملی می‌شود و در هر قاره چندین کشور به آن دسترسی پیدا می‌کنند.

استارلینک چیست؟

استارلینک پروژه اسپیس ایکس است؛ همان شرکتی که سالانه راکت‌های زیادی روانه فضا می‌کند و این راکت‌ها حامل ماهواره‌ها و همچنین کپسول‌های فضانوردی هستند. این شرکت که تحت مدیریت ثروتمندترین فرد دنیا یعنی ایلان ماسک قرار دارد، با استفاده از استارلینک می‌خواهد اینترنت را در اختیار تمام مردم جهان به ویژه در مناطق دور افتاده و صعب‌العبور قرار دهد.

این سرویس شامل هزاران ماهواره می‌شود؛ ماهواره‌هایی که یک صورت فلکی در مدار زمین تشکیل می‌دهند و اینترنت را به زمین می‌فرستند. البته روی زمین تا حدودی به ایستگاه‌های زمینی و البهت تجهیزات مخصوص برای دریافت آن نیاز است.

استارلینک چیست؟

هرچقدر تعداد ماهواره‌ها بیشتر شود، سرعت و کیفیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک افزایش می‌یابد، البته از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که این کار روی کار اخترشناسان تاثیر منفی داشته باشد و حتی تعداد زباله‌های فضایی را افزایش دهد. برای آشنایی کامل با اینترنت ماهواره ای استارلینک پیشنهاد می‌کنیم این مقاله دیجیاتو را بخوانید.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

ماجرا از آنجایی شروع شد که زیر توییت ایلان ماسک برای شروع سرویس‌دهی استارلینک در 7 قاره جهان، یک کاربر ایرانی درباره ارائه آن در ایران سوال پرسید. ثروتمندترین فرد دنیا هم در جواب به این کاربر گفت که استارلینک به دنبال معافیت از تحریم‌ها علیه کشورمان می‌رود.

به فاصله تقریبا کوتاهی از این گفته ایلان ماسک، وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران را لغو کرد. پس از این موضوع، ماسک اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایران فعال می‌شود. البته این گفته بدون واکنش هم نبود و وزارت ارتباطات ایران برای مقابله با آن، سایت استارلینک را در اکثر اپراتورها فیلتر کرد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

اما اگر روزی پای اینترنت استارلینک به ایران باز شود و اسپیس ایکس بتواند مجوزهای لازم را در کشورمان دریافت کند، نحوه استفاده و راه اندازی آن چگونه خواهد بود؟

نحوه استفاده و راه اندازی اینترنت استارلینک

اول از همه باید بگوییم که استفاده از استارلینک نیاز به تجهیزات خاصی دارد و باید کیت مربوط به آن را خریداری کرد. این کیت که شامل دیش و گیرنده می‌شود، در گذشته قیمتی برابر 499 دلار داشت اما حالا قیمت آن به 599 دلار می‌رسد. اما این همه ماجرا نیست و کاربر پس از تهیه این کیت، باید سرویس بخرد.

هزینه سرویس استارلینک ماهانه برابر 110 دلار است و حتی اگر از هزینه بالای آن برای کاربران ایرانی چشم‌پوشی کنیم، باز هم تحریم‌های مالی امکان خرید این سرویس از طریق ایران را غیرممکن می‌کنند البته این احتمال وجود دارد که سرویس به صورت رایگان در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد.

در نهایت اگر تمام این شرایط مهیا شود و اینترنت استارلینک به ایران برسد، چگونه می‌توان آن را راه اندازی و از آن استفاده کرد؟ برای این کار باید مراحل زیر را انجام داد:

یک فضای آزاد پیدا کنید

برای اینکه استارلینک بتواند بهترین سرعت را در اختیار کاربران قرار دهد، ترمینال یا دیش آن نیاز به فضای آزاد و دسترسی بدون مانع به آسمان دارد. بنابراین پیش از نصب و راه‌اندازی دیش، باید یک فضای آزاد برای آن پیدا کنید.

جعبه کیت را باز کرده و آن را سرهم کنید

در ادامه باید جعبه کیت ترمینال و تجهیزات استارلینک را باز کنید. برخلاف نسل قبلی دیش‌ها که طراحی دایره‌ای شکل داشتند، نسل جدید آن‌ها یک ترمینال چهارگوش دارند؛ ترمینالی که وزن کمی دارد و با استفاده از آن می‌توانید اینترنت را دریافت کنید.

نحوه استفاده و راه اندازی اینترنت استارلینک

درون جعبه یک دستورالعمل برای سرهم کردن دیش وجود دارد. طبق دستورالعمل باید پیش بروید و در نهایت دیش را در موقعیتی که برای آن درنظر گرفته‌اید، قرار دهید. دیش را می‌توانید روی سقف یا حتی زمین قرار دهید، اما تا جای ممکن نباید مانعی در بالای آن وجود داشته باشد.

روشن کردن استارلینک

کابل را به برق متصل کنید تا استارلینک روشن شود و شروع به کار کند. دو چراغ روی آداپتور روشن می‌شود و در ادامه ترمینال به سمت بالا حرکت می‌کند.

دانلود اپلیکیشن استارلینک

در ادامه باید اپلیکیشن استارلینک را برای گوشی هوشمندتان از فروشگاه‌های اپ دانلود کنید. گزینه Satrt Setup را بزنید و در ادامه اپ درباره نصب بودن کیت از شما می‌پرسد. در مرحله بعدی تنظیمات وای فای را باز کنید و به شبکه استارلینک وصل شوید.

با استفاده از نام و پسورد درون اپ، وای‌فای خود را تنظیم کنید و سپس با استفاده از تنظیمات وای‌فای گوشی‌تان، به آن وصل شوید. دوباره به اپ برگردید و از اتصال ترمینال به ماهواره‌ها اطمینان حاضر کنید. در ادامه ترمینال یا دیش به گونه‌ای تنظیم می‌شود تا با هزاران ماهواره استارلینک در مدار، ارتباط برقرار کند. این کار شاید چندین دقیقه طول بکشد.

نحوه استفاده و راه اندازی اینترنت استارلینک

باز باید به این موضوع اشاره کنیم که تنها در صورتی که کاربران به تجهیزات دسترسی پیدا کنند، ایستگاه‌های زمینی فعال باشند و همچنین استارلینک در ایران مجوز بگیرد، امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در کشورمان وجود دارد. البته نباید بحث هزینه‌های سرویس را هم فراموش کنیم.

برنامه‌های مدعی ارائه استارلینک را دانلود نکنید

از زمان اعلام خبر امکان فعال‌سازی اینترنت استارلینک در کشورمان، شاهد انتشار برنامه‌های زیادی در پیام‌رسان‌ها هستیم که مدعی ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هستند. اما همانطور که گفتیم در حال حاضر در کشورمان امکان دسترسی به استارلینک وجود ندارد و این اپ‌ها در حقیقت بدافزار هستند. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مطلب دیجیاتو را بخوانید.

سوالات رایج درباره نحوه استفاده از اینترنت استارلینک

آیا در حال حاضر امکان استفاده از اینترنت استارلینک در ایران وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر نمی‌توان به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران دسترسی داشت و اپ‌های مدعی این کار، بدافزار هستند و نباید آن‌ها را روی گوشی‌تان نصب کنید.

برای راه اندازی و استفاده از استارلینک به چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای استفاده از این سرویس باید به کیت مخصوص دسترسی داشت. علاوه بر این، باید سرویس ماهانه آن را تهیه کرد که هزینه‌اش 110 دلار است.

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

طبق گزارش اسپیدتست برای فصل دوم 2022، سرعت اینترنت استارلینک در برخی مناطق به بالای 100 مگابیت بر ثانیه می‌رسد، با این حال در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا میانگین سرعت به نزدیکی 60 مگابیت بر ثانیه رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • محمود حاجی تبار
    محمود حاجی تبار | ۹ مهر ۱۴۰۱

    تا ابلهان باشند اینجا سروران ما
    دیگر نپرس در جهان نام و نشان ما

  • رضا
    رضا | ۴ مهر ۱۴۰۱

    استارلینک در ایران قابل استفاده نیست. قبلا هم اینترنت ماهواره‌ای بوده ولی به خاطر ارسال سیگنال که ردیابی آن را خیلی ساده می‌کند خیلی راحت میری تو گونی

    • samanparsi
      samanparsi | ۱۰ مهر ۱۴۰۱

      ردیابی سیگنال های ماهواره ای دروغ شاخ دار است. وقتی امواج رادیویی استارلینک دارن به سراسر کشور ارسال می شن پیدا کردن گیرنده ها غیر ممکنه. امواج ارسالی از دیش ها به ماهواره ها هم قابل ردیابی نیستن چون از ناحیه بسیار کوچکی عبور میکنن. جو نده گل من. بحث شیوه پرداخت 110 دلار اشتراک و خرید ترمینال استارلینک به قیمت 600 دلاره ! این مانع اصلیه

  • mehdi17
    mehdi17 | ۴ مهر ۱۴۰۱

    لطفا مقداری مطالعه کنید کدام ایستگاه زمینی ؟ به ایستگاه زمینی نیازی نیست چرا اطلاعات غلط می‌دهید از شما بعیده!

    • mehdi17
      mehdi17 | ۴ مهر ۱۴۰۱

      امروز هم ایلان ماسک اعلام کرد برای ایران فعال شده هر کسی ترمینال یا همان کیت را داشته باشد ( در ایران ) از همین امروز مبتواند استفاده کند

  • Nnb
    Nnb | ۳ مهر ۱۴۰۱

    مقاله خوبی بود فقط چند نکته
    1) ایران همین حالا هم علیه تصمیم خزانه داری امریکا و مایک به اتهام نقض حاکمیت ملی شکایت کرده ولی کاری از دستش بر نخواهد امد
    2)پایگاه های زمینی در کشور های اطراف مثل دبی و ترکیه
    کافیست ( تحت حمایت امریکا)
    3) در حال حاظر چندین نهاد و خیریه به دنبال خرید تجهیزات استارلینک هستن (فعلا در حد پیشنهاد به ایلان ماسک بوده
    احتمال داره با افزایش فشار های بین المللی خود امریکا بودجه ای برای حقوق بشر در ایران کنار بذاره)
    پاینده ایران

    • Nnb
      Nnb | ۳ مهر ۱۴۰۱

      ماسک

مطالب پیشنهادی