ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

تلاش برای نجات زمین؛ فضاپیمای ناسا با موفقیت به سیارک بزرگی برخورد کرد [تماشا کنید]

ناسا در این ماموریت تلاش داشت تا متوجه شود که آیا با استفاده از فضاپیما می‌تواند مسیر حرکت سیارک را تغییر دهد یا خیر.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

فضاپیمای چند میلیون دلاری DART ناسا، روز گذشته در آزمایشی بی‌سابقه که برای نشان دادن توانایی‌های دفاعی این سازمان انجام شد، با سیارکی به اندازه یک استادیوم فوتبال برخورد کرد.

در این ماموریت، فضاپیمای ناسا با موفقیت به سیارک دیمورفوس برخورد کرد که فاصله آن تا زمین حدود 10 میلیون کیلومتر است. این ماموریت که با نام دارت (آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه) شناخته می‌شود، اولین تلاش بشر برای این بود که ببیند آیا یک سیارک بزرگ در حال حرکت به سمت سیاره ما را می‌توان با استفاده از یک جرم آسمانی دیگر منحرف کرد یا خیر.

فضاپیما ناسا ساعت 02:44 دقیقه بامداد گذشته، با سرعت حدود 24 هزار کیلومتر در ساعت با سیارک مذکور برخورد کرد. نکته قابل توجه اینکه حتی یک ساعت قبل از برخورد، سیارک هدف حتی در تصاویر فضاپیما قابل رویت نبود. در برخی از تصاویر اولیه ارسال شده به زمین، حتی دیدیموس، همراه بزرگتر دیمورفوس، مانند یک نقطه در اقیانوسی از تاریکی دیده می‌شود.

مدت کوتاهی پس از برخورد، «لوری گلیز»، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا، آن را «عصر جدیدی برای بشریت» اعلام کرد. او گفت:

«در [این] عصر جدید ما به‌طور بالقوه توانایی محافظت از خود در برابر چیزی مانند برخورد خطرناک سیارکی را داریم. این موضوع شگفت‌انگیزی است. ما قبلا هرگز چنین توانایی نداشتیم.»

«النا آدامز»، مهندس سیستم‌های ماموریت DART نیز گفت:

«این سیارک برای اولین بار به میدان دید ما وارد می‌شد. ما نمی‌دانستیم چه انتظاری باید داشته باشیم. حتی از شکل سیارک اطلاعی نداشتیم، اما می‌دانستیم که قرار است به کدام نقطه آن ضربه بزنیم.»

موفقیت ماموریت دفاعی ناسا؟

سطح دیمورفوس، لحظاتی قبل از برخورد فضاپیمای DART

در کنفرانس مطبوعاتی پس از ماموریت، دانشمندان DART این ماموریت را موفقیت آمیز توصیف کردند، اما به این موضوع نیز اشاره کردند که حدود دو ماه طول خواهد کشید تا بدانند که این فضاپیما در هدف نهایی خود، یعنی تغییر مسیر دیمورفوس موفق بوده است یا خیر.

اکنون تلسکوپ‌های سراسر جهان (و تعداد کمی که در فضا حضور دارند) توجه خود را به این برخورد متمرکز کرده‌اند. آن‌ها سیارک دیمورفوس را تماشا خواهند کرد تا ببینند که آزمایش ناسا تا چه اندازه‌ای باعث تغییر حرکت آن می‌شود.

در همین رابطه، اگر اکنون در گوگل عبارت «Double Asteroid Redirection Test» را جستجو کنید، شاهد حرکت و برخورد یک فضاپیما خواهید بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی