ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوربین بدون باتری زیر آبی
تکنولوژی

دوربین زیرآبی جدید مهندسان MIT انرژی خود را از امواج صوتی می‌گیرد

مهندسان MIT دوربین جدیدی ساخته‌اند که باتری ندارد و برای اکتشاف‌های دریایی کاربرد دارد و انرژی خود را از امواج صوتی دریافت می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

گروهی از دانشمندان دوربین بی‌سیم جدیدی ساخته‌اند که باتری ندارد و انرژی خود را از صدای موجود در زیر آب تامین می‌کند. این دستگاه به ادعای سازندگان آن از نظر مصرف انرژی حدود 100 هزار برابر بهینه‌تر از سایر دوربین‌های زیرآبی است.

مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از نمونه اولیه یک دوربین زیرآبی شگفت‌انگیز رونمایی کرده‌اند که می‌تواند کمک بزرگی به اکتشافات علمی بکند. این دستگاه به جای استفاده از باتری، انرژی مکانیکی امواج صوتی را که در زیر آب در حرکت‌اند به توان الکتریکی تبدیل می‌کند و از آن برای عکاسی و ارتباطات خود بهره می‌گیرد.

این دستگاه می‌تواند حتی در محیط‌های تاریک زیر آب تصاویر رنگی بگیرد. سپس با کدگذاری روی عکس‌ها، دوباره با استفاده از امواج صوتی آن‌ها را به‌صورت بی‌سیم به یک گیرنده بفرستد تا تصاویر آن‌جا دوباره ساخته شوند.

سازندگان دوربین بدون باتری
محققان این پروژه از چپ: فادل ادیب و ولید اکبر

دوربین جدید MIT از یک مبدل استفاده می‌کند که در بخش بیرون بدنه دستگاه قرار گرفته و از مواد پیزوالکتریک ساخته شده است. مواد پیزوالکتریک در مواجهه با نیروهای مکانیکی سیگنال الکتریکی تولید می‌کنند. وقتی یک موج صوتی در حال حرکت در داخل آب به این مبدل‌ها برخورد می‌کنند، دستگاه به لرزش درآمده و این انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

دوربینی که مهندسان MIT ساخته‌اند می‌تواند یکی از موانع اصلی بر سر راه کشف اقیانوس‌ها را برطرف کند. با توجه به این که طبق تخمین‌ها، هنوز حدود 95 درصد از اقیانوس‌ها را ندیده‌ایم، این دستگاه می‌تواند هفته‌ها به فعالیت پیوسته ادامه دهد و ما را با گستره وسیع‌تر از جانوران و زیست‌بوم‌های آبی آشنا کند.

«فادل ادیب»، استادیار MIT می‌گوید: «یکی از هیجان‌انگیزترین کاربردهای این دوربین برای شخص من در بحث نظارت بر شرایط اقلیمی است. ما در حال ساخت مدل‌های اقلیمی هستیم، اما داده‌های 95 درصد از اقیانوس‌ها را در دست نداریم. این فناوری به ما کمک می‌کند مدل‌های اقلیمی دقیق‌تری بسازیم و بهتر درک کنیم که تغییر اقلیم چگونه بر جهان زیر آب اثر می‌گذارد.»

نتایج مطالعات حاضر در مجله علمی Nature Communications چاپ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی