ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا امیکرون
علمی

سویه جدید امیکرون BA.2.75.2 خیلی راحت‌تر از سویه‌های قبلی از سیستم ایمنی بدن می‌گریزد

محققان می‌گویند زیرسویه جدید امیکرون BA.2.75.2 جهش‌هایی داشته که اجازه می‌دهد خیلی راحت‌تر از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

دانشمندان زیرسویه جدیدی از ویروس کرونا امیکرون به نام BA.2.75.2 را شناسایی کرده‌اند که دو جهش تازه در آن باعث می‌شود ویروس راحت‌تر بتواند وارد سلول‌های بدن شود. از سوی دیگر، گروه متفاوتی از دانشمندان اعلام کرده‌اند که این زیرسویه بهتر از همه زیرسویه‌های قبلی می‌تواند از سیستم ایمنی بدن بگریزد.

زیرسویه جدید BA.2.75.2 که عضو خانواده BA.2.75 است، اولین بار در ماه مه در هند دیده شد، اما هنوز نتوانسته جهان را به تسخیر درآورد و به جای BA.5 به سویه غالب تبدیل شود. با این حال، محققان می‌گویند این زیرسویه با دو جهش تازه خود قادر است خیلی راحت‌تر سلول‌های بدن را آلوده کند و از ایمنی حاصل از واکسن‌ها یا ابتلای قبلی بگریزد.

گروهی از محققان امپریال کالج لندن، موسسه کارولینسکا و دانشگاه کیپ تاون دریافته‌اند که خنثی‌سازی BA.2.75.2 به‌طور میانگین 6.5 برابر سخت‌تر از BA.5 است و به همین خاطر به عنوان مقاوم‌ترین سویه در برابر سیستم ایمنی معرفی شده است. محققان در مطالعه‌ای که نتایج آن به‌طور پیش‌چاپ در bioRxiv منتشر شده، می‌گویند BA.2.75.2 به خاطر همین یافته‌ها احتمالا می‌تواند از ایمنی هومورال در جوامع فرار کند.

کرونا امیکرون

از سوی دیگر، محققان چینی از دانشگاه پکینگ و موسسه ملی غذا و کنترل داروها در این کشور در مطالعه دیگری به همین نتیجه رسیده و اعلام کرده‌اند که BA.2.75.2 از نظر گریز از ایمنی توانمندترین سویه شناخته شده است. توانایی ایستادگی در برابر این زیرسویه جدید در کسانی که قبلا به BA.2.75 مبتلا شده‌اند به یک دهم BA.2.75 رسیده است.

زیرسویه امیکرون BA.2.75.2 در مقایسه با والدش یعنی BA.2.75 در آلوده کردن افرادی که سه دوز واکسن سینوواک زده‌اند، 4.2 برابر شانس بیشتری دارد. به‌علاوه، احتمال مبتلا شدن افرادی که قبلا BA.1 گرفته بودند 5.9 برابر، افرادی که قبلا BA.2 گرفته بودند 6.2 برابر و کسانی که قبلا BA.5 گرفته بودند 2.7 برابر بیشتر شده است.

واکسن‌ها چه اثری روی امیکرون BA.2.75.2 دارند؟

فعلا مشخص نیست که واکسن‌های مخصوص امیکرون چه اثری روی این زیرسویه دارند. با این حال، «کائو یونلونگ»، محقق دانشگاه پکینگ می‌گوید: «با توجه به داده‌هایی که از واکسیناسیون موش‌ها به دست آمده، فکر نمی‌کنم واکسن‌های BA.1 یا BA.5 اثر زیادی روی سویه‌های همگرا داشته باشند.»

سازمان بهداشت جهانی چند روز پیش گفته بود که در حال همکاری با متخصصان است تا وضعیت زیرسویه‌های BA.2.75 را ارزیابی کند و تصمیم بگیرد که چه اقداماتی باید برای مقابله با آن انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی