ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه بادی
علمی

برای اولین بار در تاریخ، سهم انرژی‌های خورشیدی و بادی در تولید برق دنیا از 10 درصد فراتر رفت

گزارشی تازه نشان می‌دهد که منابع انرژی خورشیدی و بادی برای اولین بار در سال 2021 بیش از 10 درصد برق دنیا را تامین کرده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

گزارش تازه بلومبرگ نشان می‌دهد که جهان به سمت سبزتر شدن می‌رود و به طرق مختلف این کار را انجام می‌دهد. در این گزارش آمده که دنیا برای اولین بار در سال 2021 توانسته بیش از 10 درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های بادی و خورشیدی تامین کند.

بر اساس گزارشی که توسط BloombergNEF منتشر شده، منابع انرژی بادی و خورشیدی در سال 2021 در مجموع 10.5 درصد از مجموع 3000 تراوات ساعت برق مورد نیاز دنیا را تولید کردند. از این رقم 3.7 درصد مربوط به انرژی‌های خورشیدی و 6.8 درصد مربوط به انرژی‌های بادی است. مقایسه با دهه گذشته نشان می‌دهد که منابع انرژی تجدیدپذیر پیشرفت گسترده‌ای داشته‌اند و از سهم کمتر از 1 درصدی خود را به این جایگاه رسانده‌اند.

افزون بر این، ظاهرا 39 درصد از کل برق تولیدی در سال 2021 عاری از آلودگی کربنی بوده است. منابع برق‌آبی و هسته‌ای کمی بیشتر از 25 درصد از توان لازم در دنیا را تامین کرده‌اند. «لوئیزا دمورو»، رئیس بخش انتقال انرژی در BloombergNEF می‌گوید: «انرژی‌های تجدیدپذیر حالا به گزینه پیش‌فرض اکثر کشورها تبدیل شده‌اند و افزوده یا جایگزینی برای منابع فعلی تولید برق به حساب می‌آیند. این تغییر دیگر نه وابسته به قوانین اجباری یا یارانه‌ای بلکه صرفا به خاطر دستیابی به فناوری‌هایی اتفاق افتاده که از نظر هزینه به‌صرفه‌ترند.»

نیروگاه خورشیدی

نیاز به برق در مجموع بیشتر شده است

با این حال، ظاهرا مجموع نیاز به برق در سال گذشته افزایش داشته و تولید نیروگاه‌های زغال‌سنگ و نشر کربن هم بیشتر شده است، چرا که با فروکش کردن شرایط همه‌گیری کرونا، چرخ‌های اقتصاد دوباره به راه افتاده‌اند.

«مایکل آر. بلومبرگ»، موسس Bloomberg LP می‌گوید: «افزایش تولید زغال‌سنگ نشانه نگران‌کننده‌ای برای اقتصاد، سلامت و نبرد با تغییرات اقلیمی است. این گزارش باید به رهبران سراسر دنیا هشدار بدهد که حرکت به سمت انرژی‌های پاک نیازمند اقدامات بزرگ‌تر و برجسته‌تر از جمله در زمینه کمک به کشورهایی است که کمترین مشارکت را در بحث مقابله با تغییرات اقلیمی داشته‌اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی