ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصرف دخانیات
علمی

پژوهشگران مدعی شدند: مصرف ویپ به جای سیگار می‌تواند مضرات کمتری داشته باشد

پژوهشگران در بریتانیا در مطالعه بزرگی دریافته‌اند که استفاده از ویپ به جای سیگار می‌تواند کمتر سلامتی افراد را تهدید کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

اگرچه استفاده از ویپ به خودی خود برای سلامتی مضر است، اما به نظر می‌رسد که مضرات آن کمتر از سیگار است. محققان در بریتانیا اخیرا در پژوهشی بزرگ مدعی شده‌اند که تشویق افرادی که نمی‌توانند سیگار را ترک کنند به مصرف ویپ، می‌تواند به نفع آن‌ها باشد، اما باید مراقب بود که افراد غیرسیگاری به سمت ویپ گرایش پیدا نکنند.

به گزارش گاردین، محققان کینگز کالج لندن می‌گویند سیگاری‌ها در صورت استفاده از ویپ کمتر در معرض مواد سمی قرار می‌گیرند که سبب سرطان و بیماری‌های ریوی و قلبی-عروقی می‌شوند. با این حال، آن‌ها به شدت توصیه کرده‌اند که افراد غیرسیگاری به هیچ عنوان به سراغ مصرف هیچ کدام از این محصولات نروند.

سیگار و ویپ

سیگار به طرز منحصر به فردی کشنده است

«ان مک‌نیل»، استاد دانشگاه کینگز کالج لندن و محقق ارشد این مطالعه که به بررسی بیش از 400 پژوهش در سراسر دنیا پرداخته، می‌گوید سیگار کشیدن به‌طرز منحصر به فردی مرگبار است و نیمی از افرادی را که به‌صورت منظم و طولانی سیگار می‌کشند، از پای در می‌آورد: «کشیدن ویپ فقط مقدار کمی از ریسک‌های کوتاه و میان مدت سیگار کشیدن را به همراه دارد، ولی ویپ هم به‌ویژه برای کسانی که هرگز دخانیات مصرف نکرده‌اند، بدون ضرر نیست.»

دکتر «دبی رابسون» از نویسندگان این گزارش می‌گوید کمک به افراد برای استفاده از ویپ به جای سیگار باید به یکی از اولویت‌های دولت بریتانیا تبدیل شود. با این حال، باید تاکید داشت که بخش عمده این 400 مطالعه اثرات کوتاه و میان مدت کشیدن سیگار یا ویپ را بررسی کرده بودند و دانشمندان اطلاعات زیادی درباره اثرات بلندمدت استفاده از این محصولات نداشته‌اند.

محققان می‌گویند با وجود این یافته‌ها، باید قوانین بهتری برای جلوگیری از فروش ویپ به کودکان و جوانان در نظر گرفته شود: «تبلیغ، بسته‌بندی و بازاریابی محصولات یک بار مصرف برای جوانان باید مورد بررسی قرار بگیرد و در جای مناسب اقدامات مطلوب برای کاهش جذابیت این اقلام در نگاه جوانان انجام شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی